اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

توافق روسیه و ترکیه برای ایجاد منطقه غیرنظامی در ادلب

پوتین می‌گوید با رئیس‌جمهور ترکیه بر سر نحوه تعامل با بحران ادلب به توافقاتی رسیده و دو کشور می‌خواهند یک منطقه غیرنظامی به وسعت 15 کیلومتر مربع در این استان سوریه ایجاد کنند.

توافق روسیه و ترکیه برای ایجاد منطقه غیرنظامی در ادلب

به گزارش مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس خبری مشترک با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود از توافق بر سر ایجاد منطقه غیرنظامی در استان ادلب سوریه خبر داد.

پوتین در این کنفرانس خبری ابتدا از توافق برای حذف برخی از تحریم‌های اعمال‌شده بر واردات مواد غذایی ترکیه‌ای خبر داد و گفت که ترکیه هم به صورت متقابل، شرایط ترجیحی برای حضور فعالان اقتصادی روس در این کشور ایجاد کرده است.

این تحریم‌ها پس از ساقط شدن سوخو ۲۴ روس‌ها در مرز ترکیه و سوریه اعمال شد و پس از عذرخواهی ترکیه، روابط به تدریج ترمیم و تحریم‌ها رفع شد.

پوتین به سود ترکیه‌ای‌ها از محل ورود گردشگران روسی هم پرداخت و گفت که سال گذشته، ۴.۷ میلیون تبعه روسی به ترکیه سفر کرده‌اند «که این یک رکورد است.»

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه گفت که برای متوقف کردن خشونت‌ها در سوریه، مذاکراتی با میهمان ترکیه‌ای خود داشته و دو طرف «به نتایجی جدی» دست پیدا کرده‌اند.

پوتین گفت که تهدیدهای پیش‌روی نیروهای روسی در استان حلب و پایگاه هوایی «الحمیمم»، در مذاکرات با طرف ترکیه‌ای مطرح شده و «قرار شد که تا ۱۵ دسامبر یک منطقه غیرنظامی با وسعت ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر مربع بین مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان و مناطق تحت کنترل ارتش سوریه ایجاد شود.»

وی افزود: «همچنین تصمیم گرفتیم که شبه‌نظامیان گروه‌های مختلف از جمله شبه‌نظامیان جبهه‌النصره و تسلیحات سنگین را از این منطقه دور کنیم.»

در این کنفرانس خبری، اردوغان هم صحبت کرد. وی هم مانند پوتین، ابتدا به اقتصاد پرداخت و ضمن تمجید از نتایج تسهیل صدور روادید برای توریست‌های روس، گفت که امید دارد که در سال جاری، تعداد توریست‌های روسی که به کشورش سفر می‌کنند، به ۶ میلیون نفر برسد.

اردوغان به بحث سوریه هم پرداخت و گفت «نظر ترکیه همان است که در نشست سه‌جانبه تهران اعلام کردیم.»

وی افزود: «امروز هم با رئیس‌جمهور پوتین در خصوص چگونگی اجرای ترتیبات مورد توافق ضمن حفظ منافع دوجانبه، به توافقاتی رسیدیم.»

اردوغان ادامه داد: «مناطقی که شبه‌نظامیان در آنجا حضور دارند، باید غیرنظامی شود. شبه‌نظامیان در همان مناطق خواهند ماند ولی با کمک روسیه، عناصر افراط‌گرا باید حذف شوند.»

رئیس‌جمهور ترکیه گفت که نظامیان کشورش برای مواجهه با «تهدیدهای طرف‌های ثالث»، به صورت مشترک با نظامیان روس، به گشتزنی خواهند پرداخت.

اردوغان به دشمنی ترکیه با گروه‌های مسلح کرد سوریه هم پرداخت و گفت که «یگان‌های مدافع خلق کرد» مرتکب جنایت علیه بشریت و پاکسازی نژادی شده‌اند و باید از شرق فرات بروند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول