اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

سلیمی عنوان کرد

انتقاد از 2500 میلیارد بودجه پژوهشگاه‌های دستگاه های دولتی خارج از وزارت علوم

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با انتقاداز بودجه دولتی 2500 میلیارد تومانی پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خارج از وزارت علوم، گفت: دانشگاه‌ها مراکز اصلی اندیشه‌ورزی هستند که نباید آنها را محصور کرد.

انتقاد از 2500 میلیارد بودجه پژوهشگاه‌های دستگاه های دولتی  خارج از وزارت علوم

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در نشست رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور که صبح امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، گفت: رسالت اصلی دانشگاه‌ها در اثر فشارها و روزمرگی‌ها با این حربه که در اقتصاد جهانی دانشگاه‌ها کارآفرین هستند در حال فراموشی است. در حالی که ماموریت اصلی دانشگاه‌ها باید آموزش باشد.

وی افزود: دغدغه اصلی دانشگاه‌های امروز در ایران بودجه و امورات روزمره است در حالی که باید به سمت معرفت‌افزایی گام برداریم. در حالی که اندیشه‌های فعلی دانشگاه‌ها تحت تاثیر نسخ کتاب‌های قرضی درشبکه‌های مجازی قرار دارد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در توسعه رشته‌ها و تخصیص هزینه‌ها باید به گونه‌ای حرکت کردیم که دانشمندان ایرانی ناراحت شده‌اند.

سلیمی  افزود: در دانشگاه‌های ایران متاسفانه از کتاب‌های آمریکایی و اروپایی که آنها برای ما نوشته‌اند استفاده می‌شود و در حال استفاده از علوم ابزاری و خاص هستیم که باید فکر اساسی برای این امر صورت گیرد.

وی اظهار داشت: 7 تا 8 هزار میلیارد تومان برای نگهداری از استعدادهای ایران هزینه می‌شود در حالی که اگر نگاه به این موضوع صرفا هزینه‌ای باشد دچار مشکل خواهیم شد پس باید نگاه‌ها را تغییر داد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دانشگاه‌ها نیازمند ارتباط ارگانیک و اندام‌وار با دولت در بحث‌های پژوهشی، نیروی انسانی و فکری هستند.

سلیمی گفت: متاسفانه دستگاه‌های دولتی در حال حاضر هیچ نیازی به آموزش عالی و دانشگاه‌ها ندارند چون برای خود مراکز پژوهشی ایجاد کرده و بودجه اختصاصی هم گرفته‌اند که این اشتباه است.

وی گفت: 2500 میلیارد تومان از بودجه دولتی به پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز آموزش عالی خارج از وزارت علوم در طول سال داده می‌شود که مورد انتقاد دانشگاه‌ها قرار دارد در حالی که اگر دانشگاه‌ها را مراکز اصلی اندیشه‌ورزی و خرد بدانیم با این کار آنها را محصور کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود:‌ هر دانشجوی ورودی جدید در دانشگاه علامه طباطبایی باید یک دوره ویژه مهارت‌افزایی بگذارند و در پایان تحصیلش یک مدرک در کنار مدارک خود داشته باشد که با این کار وی وارد بازار کار خواهد شد. در حالیکه متاسفانه دستگاه‌های دولتی مقاومت زیادی در پذیرش دانش‌آموختگانی که مهارت بالایی از خود دارند، نشان می‌دهد.

سلیمی گفت:‌ ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌ها به دلیل مشکلات بودجه‌ای در حال زمین خوردن است.

وی تصریح کرد: اگر رشد علمی در دانشگاه‌ها به حد اعلا برسد ولی نتوانیم دو شخصیت سیاسی در دانشگاه برای سخنرانی بیاوریم آن موقع سقف را روی سر رؤسای دانشگاه‌ها خراب می‌کنند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت:‌ یک بار برای همیشه تصمیم گرفتیم نیروی انتظامی وارد دانشگاه‌ها نشود که البته نتایج  مطلوب آن را دیدیم ولی باید یک بار برای همیشه هم تصمیم بگیریم که نهادهای قضایی و امنیتی وارد دانشگاه نشوند و در این موضوع از ساختار دانشگاهی استفاده کنیم. این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها از آنهایی که مانع از آزاداندیشی در دانشگاه‌ها شده‌اند انتقاد کردند پس باید فضا را برای این مسیر باز کرد.

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول