اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

نیلی احمدآبادی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها:

اشتغال پایدار بدون حضور دانشگاه‌ها رخ نمی‌دهد

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه اشتغال پایدار و مفید بدون حضور دانشگاه‌ها صورت نمی‌گیرد، گفت: دلیل توسعه پارک‌های علم و فناوری و استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان همین اشتغال پایدار است که موجب شده حضور دانشگاه در حوزه اشتغال به شدت افزایش پیدا کند.

اشتغال پایدار بدون حضور دانشگاه‌ها رخ نمی‌دهد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، احمد نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در نشست رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور که صبح امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، گفت: دانشگاه‌ها ارتباط خوبی با معاون اول رئیس‌جمهور دارند، البته بهتر است بگویم بیشترین ارتباط آموزش عالی با وی است و بیشترین مشکلات را با معاون اول رئیس جمهور در میان می‌گذاریم.

وی افزود: باید راهکاری پیدا شود که دانشگاه‌ها از شرایط روزمره و دست و پاگیر رهایی پیدا کنند تا بتوانند تمام ظرفیت خود را در خدمت جامعه به کار گیرند. لذا باید الگوی کاملی برای اداره جامعه از سوی دانشگاه‌ها پیدا شود.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: متأسفانه در شرایط فعلی بزرگ‌ترین دغدغه دانشگاه‌ها خوابگاه و تغذیه دانشجویان است؛ چراکه افزایش نرخ‌ها در بازار یکی از معضلات بزرگ محسوب می‌شود، درحالی‌که دانشگاه‌های بزرگ دنیا اصلاً چنین دغدغه‌ای را ندارند.

نیلی احمدآبادی افزود: متأسفانه آموزش عالی در ایران تکه تکه شده است و در حکمرانی آموزش عالی دچار تفکیک وظایف هستیم که اصلاً به صلاح ما نیست، درحالی‌که در دنیا حتی آموزش و پرورش را با آموزش عالی یکسان کرده و برخی کشورها هم فناوری را در کنار علم می‌دانند.

وی افزود: در حال حاضر آموزش یکی از دغدغه‌های مهم دانشگاه‌ها محسوب می‌شود البته آموزش عالی کار پژوهش هم انجام می‌دهد که یکی از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران حرکت در مسیر پژوهش بوده و موجب به دست آمدن دستاوردهای بزرگی در این حوزه شده است اما بالفعل کردن پژوهش بسیار سخت است.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: وقتی به دستاوردهای صنعت دفاعی نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم تمام این موفقیت مربوط به ارتباط این صنعت با دانشگاه‌ها بوده است درحالی‌که در حوزه‌های دیگر چنین موفقیتی به دست نیامده است.

احمدی آبادی گفت: نباید با تحریم‌های ظالمانه کارخانه‌های کشورمان تعطیل شود درحالی‌که دستگاه‌های کارخانجات که مشکلی ندارد و به نظر می‌رسد که ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها در این زمینه می‌تواند موجب برقراری تولید در کشور شود. لذا باید در این ارتباط تجدیدنظر صورت گرفته و گسترده‌تر شود.

وی افزود: باید منابع مالی مربوط به صندوق، صنعت و برخی مراکز دولتی در خزانه فریز شود تا ارتباط آنها با دانشگاه‌ها محقق شده و سپس این منابع مالی در اختیارشان قرار گیرد. با این کار در ارتباط بین صنعت و دانشگاه برقرار و موجبات ایجاد رشد فراهم می‌شود.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه اشتغال پایدار و مفید بدون حضور دانشگاه‌ها صورت نمی‌گیرد؛ چراکه مراکز آموزش عالی در این زنجیره قرار دارند گفت: دلیل توسعه پارک‌های علم و فناوری و استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان همین اشتغال پایدار است که موجب شده حضور دانشگاه در حوزه اشتغال به شدت افزایش پیدا کند.

نیلی احمدآبادی افزود: باید در تمام طراحی‌ها و الگوها،  دانشگاه‌ها حضور داشته باشند؛ چراکه از لحاظ فکری و روحی این آمادگی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وجود دارد.

وی تصریح کرد: ترمیم بودجه و افزایش نرخ ارز از دیگر دغدغه‌های دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه علم مرز در کشور نمی‌شناسد، افزود: ۱.۹ سهم انتشار مقالات علمی مربوط به ایران است، این در حالی است که ما ۹۸ درصد علم دنیا را هم مطرح می‌کنیم که باید در این زمینه تجدیدنظر داشته باشیم.

نیلی احمدآبادی گفت: دولت تصمیم گرفته از ظرفیت بین‌المللی دانشگاه‌ها استفاده کند که ما هم از این تصمیم استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به عدم تخصیص بودجه بورسیه‌ها به دانشگاه‌های از سوی دولت گفت: حتی در زمان جنگ هم ارز بورسیه دانشگاه‌ها از سوی دولت پرداخت می‌شد و در آن زمان دچار مشکل نشدیم، لذا باید برای این موضوع فکر عاجلی کرد.

رئیس دانشگاه تهران در پایان گفت: کمیته‌ای بین دانشگاه‌های سطح یک کشور تشکیل شده که در خصوص حوزه سرمایه‌های اجتماعی و اقتصاد موضوعات مختلف را بررسی کرده و استقبال خوبی هم از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول