اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  صنفی فرهنگی

یزدان مهر خبر داد

بهبود فضای خوابگاهی با تعمیر بیش از 200 خوابگاه در تابستان امسال / پیگیر ایجاد کارگزاری بیمه برای دانشگاهیان هستیم

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: به منظور استفاده حداکثری از خدمات بیمه برای جامعه دانشگاهی (اعم از دانشجویان، کارکنان و اعضای هیأت علمی) در حال امکان‌سنجی ایجاد کارگزاری بیمه هستیم.

بهبود فضای خوابگاهی با تعمیر بیش از 200 خوابگاه در تابستان امسال / پیگیر ایجاد کارگزاری بیمه برای دانشگاهیان هستیم

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان در شصت و دومین گردهمایی معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: مدیریت مشارکتی مبتنی بر دانایی رویکرد اصلی صندوق رفاه دانشجویان است و بر همین اساس می‌کوشیم در تصمیم‌سازی‌ها تعامل مناسبی را با دانشگاه داشته باشیم.

وی افزود: ۱۴ برنامه در سال ۹۷ با مشارکت دانشگاه‌ها اجرایی خواهد شد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان تصریح کرد: ۵۰۹ میلیارد تومان شامل ۴۰۷ میلیارد تومان وام و ۱۰۲ میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض در قالب ارتقای دانشگاه‌ها و یارانه تغذیه به آنها داده شده که منجر به بهبود ارائه خدمات شده است.

یزدان مهر گفت: سال جاری ۸۰ میلیارد از طریق بانک توسعه تعاون و ۴۰ میلیارد تومان از طریق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای کمک‌هزینه پرداخت شهریه به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه‌های غیرانتفاعی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه جامع علمی کاربردی اختصاص یافته است، ضمن اینکه حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان در سال جاری برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته تا بتوانیم در خدمت جامعه هدف خود باشیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به طراحی صندوق ۱۴۰۰ گفت: برنامه‌ریزی لازم برای حرکت به سوی سازمان هوشمند و IT محور رفاه دانشجویان صورت گرفته که بر همین اساس در حال حاضر ۱۳۰ هزار نفر در طول روز می‌توانند از طریق سیستم این صندوق کار خود را انجام دهند درحالی‌که قبلاً فقط ۵۰۰ نفر در طول روز می‌توانستند این کار را انجام دهند.

یزدان مهر تصریح کرد: به دنبال یکپارچه‌سازی اطلاعات دانشجویی و دسترسی آزاد به اطلاعات هستیم که با این کار ارزش افزوده بیشتری به دست خواهد آمد.

وی اظهار داشت: ارائه تسهیلات برای تکمیل و ساخت سراهای دانشجوهای متأهلی در دستورکار قرار گرفته است که البته با پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم بند منع ساخت خوابگاه‌ها در برنامه ششم توسعه را حذف کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌هایی که درآمد اختصاصی دارند می‌توانند اقدام به ساخت سراهای دانشجویی کنند، گفت: بر همین اساس آنها می‌توانند این کار را انجام داده و از طریق وام اهدایی صندوق این کار را پیش ببرند ضمن اینکه ۴ درصد سود این وام از طریق دانشگاه پرداخت شده و مابقی هم از طریق صندوق رفاه پرداخت خواهد شد. همچنین از طریق اجاره‌بهای سراهای دانشجویی ساخته‌شده و ظرف مدت ۱۰ تا ۱۵ سال این مبلغ می‌تواند درنهایت به دانشگاه عودت داده شود.

یزدان مهر افزود: ۱۵ درخواست تاکنون برای ساخت سراهای دانشجویی از سوی دانشگاه‌ها به صندوق رفاه دانشجویان آمده است. همچنین برخی دانشگاه‌های کوچک از طریق بخش خصوصی اقدام به ساخت خوابگاه با کمک وام صندوق رفاه دانشجویان کرده‌اند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: بر اساس دستورالعمل اعلام شده از سوی صندوق رفاه دانشجویان همچنین سازمان امور دانشجویی که در سال ۹۶ صورت گرفت ارتقای سطح سراهای دانشجویی سطح ۳ و ۴ باید به سطوح بالاتر صورت گیرد که بر همین اساس بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان پیش‌بینی لازم صورت گرفت که ۲۵ میلیارد تومان آن را دانشگاه‌ها متقبل شدند.

وی گفت: در سه سال گذشته ۱۳۱ درصد در بحث تعمیر تجهیزات دانشگاهی رشد داشته‌ایم. ضمن اینکه برای مقاوم‌سازی سراهای دانشجویی تیم فنی برای ارزیابی آن است از همکاری موسسه زلزله‌شناسی دانشگاه تهران به این تیم خبر داد.

یزدان مهر گفت:‌ طرح رتبه‌بندی دانشگاهی بر اساس خدمت تغذیه و کمک به صنعتی شدن دانشگاه‌ها عملیاتی شده است ضمن اینکه بر این اساس ۱۰۷ آشپزخانه دانشگاهی در رتبه ۳ و ۴۱ آشپزخانه دانشگاهی در رتبه ۲ و ۱۵ آشپزخانه دانشگاهی در رتبه یک هستند. همچنین ۸۶ دانشگاه دارای رتبه ۳ در بخش سالن غذاخوری و ۸۵ دانشگاه دارای رتبه ۲ در همین بخش و ۴۹ دانشگاه هم رتبه یک را دارند. ضمن اینکه ۴۴ دانشگاه هم به احداث رستوران‌های مکمل اقدام کرده‌اند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان تصریح کرد: ۲۳۳ میلیارد تومان در خصوص احداث سراهای دانشجویی و تسهیلات لازم از محل کمک‌های خیرین پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد دانشجویان شهریه پرداز هستند و برای رفع مشکلات آنها باید اقداماتی صورت گیرد گفت: ۳۲۰ میلیارد تومان برای پوشش پرداخت شهریه به دانشجویان دانشگاه‌های غیرانتفاعی،‌ پیام نور، آزاد اسلامی و علمی و کاربردی اختصاص یافته است که البته این وام شهریه با سه درصد سود در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

یزدان مهر تأکید کرد: حمایت از ایده‌های دانشجویی به منظور تأمین اشتغال و افزایش توانمندی‌های آنها حین تحصیل در دستورکار این صندوق قرار گرفته است.

وی گفت: برای دانشجویان دانشگاه‌های هنر، فنی و حرفه‌ای و صنعتی پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی به کارگاه‌های آنها جهت حمایت از اقدامات آنها در دستورکار است که بر همین اساس به هر دانشجو هم ۱۰ میلیون تومان وام داده می‌شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: ۱۱۴ صندوق خیریه و قرض‌الحسنه در دانشگاه‌های مختلف ایجاد و تقویت شده است.

وی گفت: به منظور استفاده حداکثری از خدمات بیمه برای جامعه دانشگاهی (اعم از دانشجویان، کارکنان و اعضای هیأت علمی) در حال امکان‌سنجی برای ایجاد کارگزاری بیمه هستیم تا با هم‌افزایی وزارت علوم و دانشگاه‌ها بتوانیم منافع حاصل را به این جامعه برگردانیم.

وی تأکید کرد: به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت پشتیبانی امور دام، سازمان اموال تملیکی، شرکت پشتیبانی مادر تخصصی دولتی ایران هستیم تا اقلام موردنیاز و کالاهای اساسی را برای کاهش هزینه‌ها راساً خرید کرده و در اختیار آنها گذاشته شود که البته توزیع آن در استان‌ها خواهد بود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان افزود: برای افزایش سطح شادابی و نشاط در فضای عمومی سراهای دانشجویی علاوه بر ایجاد و تقویت اتاق‌های تندرستی و جاده‌های سلامتی در سال ۹۷ طرح ایجاد ۲۰ زمین ورزشی اجرایی شده است.

که بر همین اساس یک سوم بودجه توسط صندوق رفاه دانشجویان، یک سوم توسط دانشگاه و یک سوم توسط سازمان امور دانشجویان تأمین خواهد شد.

وی گفت: ۱۰ درصد بودجه آن یعنی ۶۷ میلیارد تومان بودجه اضطراری برای سال جاری تعیین شده تا بتوانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم.

یزدان مهر گفت: در طرح مدیریت جامع خدمات رفاهی ـ دانشجویی که به صورت پایلوت در دانشگاه‌های تبریز و بوعلی همدان اجرا می‌شود حساب مستقلی برای معاونت دانشجویی ایجاد و کارهای آنها با حضور ذی‌حسابی مستقل و بدون دخالت معاونت اداری و مالی اجرا می‌شود که این طرح از ایده‌های سه سال پیش صندوق رفاه دانشجویان بوده که تأکیدات لازم در سال جاری صورت گرفته است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت:‌ با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در سه سال اخیر توانسته‌ایم ۱۲۰۰ میلیارد تومان درآمدزایی کنیم.

شورایی به نام رصر متشکل از معاون فرهنگی وزارت تعلوم و مسئول حراست این وزارتخانه و رئیس سازمان امرو دانشجویان و مدیرکل دانشجویان داخل کشور و رئیس صندوق رفاه دانشجویان برای رصد مشکلات و حفظ آرامش در دانشگاه‌ها تشکیل شده تا در ابتدای سال تحصیلی برای رفع مشکلات اقداماتی را انجام دهد

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول