به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در شصت و دومین گردهمایی معاونین دانشجویی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: مهمترین کارویژه دانشگاه تولید انسان دانشگاهی و فرهیخته است چرا که دانشگاه قلب و مغز جامعه و برگرفته از حیات آن است.
وی افزود: دانشگاه محل کسب سرمایه فرهنگی تجسمیافته و نهادینه است. همچنین کسب مدرک تحصیلی بدون کسب توانمندی مؤثر و مفید در اندیشیدن و حل مسأله پیامدهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مطلوبی نخواهد داشت.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: توانمندی و قابلیت دانشجویان در گروی سرمایه فرهنگی آنهاست و مهارتی که دیگر مهارتهای حرفهای را کاراتر میسازد ضمن اینکه وجود سرمایه فرهنگی در حقیقت نوعی امید و بالندگی در کشور را فراهم میآورد.
غفاری گفت: دانشجویان نیازمند احساس قدرت، معنا، تأثیر، خلاقیت، زایش، تعلق دانشگاهی و مشارکت در دانشگاه و فرایند فرهیختگی هستند.
وی گفت: دانشگاه دیگر دانشگاه یک دهه پیش نیست چرا که ساختارهای رسمی و عینی تغییر پیدا کردهاند و میدان بازی و قواعد حاکم بر آن عوض شده است.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: دانشجویان طالب اختیارات بیشتر هستند این در حوزههای صنفی نمود بیشتری دارد لذا نباید از دادن اختیار به آنها پشیمان شویم. همچنین دانشگاه یک جهان محسوب نمیشود چرا که در خود جهانهای فراوان و فرهنگ خاصی دارد.
غفاری افزود: برای نخستین بار با همفکری و مشارکت جامعه هنری تئاتر کشور نمایشهای خیابانی و هفته فیلم مستند اجتماعی با موضوع آسیبهای اجتماعی در دانشگاههای سراسر کشور برگزار شد که با استقبال فراوان مواجه شد.
وی خاطرنشان کرد: گشودن راهی برای حل آسیبهای اجتماعی در فضای دانشگاه منوط به مشارکت تشکلها، نهادها، کانونهای هنری و فرهنگی و انجمنهای علمی است از این رو بخشی از فعالیتهای معاونتهای مرتبط با آن باید متمرکز بر جلب مشارکتهای دانشجویان و زمینهسازی برای فعالیت مؤثر آنها باشد.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در پایان با بیان اینکه کرسیهای آزاداندیشی فرصت مناسبی برای دانشجویان و دانشگاهیان است تا در یک فضای علمی و به دور از هیجان مسائل عرصه عمومی جامعه را بررسی و در مورد آن گفتوگو کنند، اظهار داشت: کرسیها امکانی برای رشد عقلانیت ارتباطی و گفتوگوهای انتقادی و سازنده هستند از این رو باید آستانه تحمل و مدارای دانشجویان را بالا برده و در محیط دانشگاهی فضای پرامید و بانشاط ایجاد کرد.
انتهای پیام/