اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

افتتاح نمایشگاه عکس «کی‌یف» با حضور معاون هنری ارشاد

نمایشگاه عکس «کی‌یف؛ شهر انقلاب و زندگی» با حضور معاون هنری وزیر ارشاد افتتاح شد.

افتتاح نمایشگاه عکس «کی‌یف» با حضور معاون هنری ارشاد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شهر کتاب فرشته، نمایشگاه عکس «کی‌یف؛ شهر انقلاب و زندگی» با آثاری از علیرضا بهرامی از انقلاب سال 2014 اوکراین در محلِ گالری این مجموعه فرهنگی ـ هنری و در ادامه مجموعه برنامه‌های هفته گفت‌وگوی فرهنگی ایران ـ اوکراین و با همکاری سفارت اوکراین در تهران، همراه با بداهه‌نوازی سه‌تار حمید اسماعیل‌زاده افتتاح شد.

در این آیین که با حضور کاردار و وابسته و همچنین دبیر سفارت اوکراین در ایران برگزار شد، چهره‌های فرهنگی و هنری همچون سیدمجتبی حسینی؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری؛ مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیف الله صمدیان؛ عکاس، فیلمساز و رییس انجمن ملی عکاسان ایران و حمید فروتن؛ رییس هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی حضور داشتند.

 

در حاشیه مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، اهالی هنر و فرهنگ حاضر در گالری درباره آثار علیرضا بهرامی و حال و هوای عکس های کی یف در دوران انقلاب سال 2014 صحبت هایی بیان داشتند.

* حضور مردم و زندگی روزمره در تک‌تک عکس‌ها هویداست

هادی مظفری؛ مدیرکل جدید دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد درباره فضای عکس های این نمایشگاه و تاثیر آن بر مخاطب گفت: «به نظر من اینکه یک اتفاق سیاسی بر سایر حوزه های زندگی مردم در کشور تاثیر گذاشته و یک عکاس توانسته به خوبی مستند کند، به خودی خود اتفاق قابل توجهی است. جذابیت این عکس ها و نوع چیدمان قاب ها از آنجا می آید که در تمام این عکس ها حضور مردم و زندگی روزمره آنها محسوس است. از سوی دیگر نشان های یک انقلاب مانند لاستیک ماشین ها و سنگ های کف خیابان به عنوان نشانه های این اتفاق در تک تک عکس ها هویداست. اما به اعتقاد من عکاس این آثار با نگاه دقیق و عمیق خود تلاش داشته تا صرفا تصویرگر یک انقلاب نباشد، بلکه زوایای مختلف زندگی و حیات دوباره مردم را به نمایش بگذارد.

 

* ترکیب درستی از جامعه شناسی، ژورنالیسم و عکاسی

سیف الله صمدیان با بیان نکاتی از شخصیت هنری ـ فرهنگی علیرضا بهرامی بیان داشت: «او در چند شاخه و با خلاقیت خاصی در حال فعالیت است. او ژورنالیستی بسیار حرفه ای است که در عین حال ادبیات را به خوبی می شناسد و شاعر بسیار خوبی نیز هست. در کنار همه این نکات  سفرهای بسیاری به سرتاسر جهان داشته و هر گاه که از سفر باز می گردد سوغاتی تصویری پرباری به همراه می آورد. عکس های این نمایشگاه نیز حاصل سفر پرباری است که او به اوکراین داشته و در نوع خود درجه یک. عکاس در این عکس ها با نگاه خلاق و ریزبین خود در مدت کمی پس از روی دادنِ یک انقلاب در شهری مثل کی یف، تجربه ذهنی را که خود از یک انقلاب در کشورش داشته، با نگاهی ادبی تلفیق می کند و ماحصل کار، آثاری با کیفیت بالا می شود. بهرامی صرفا یک عکاس نیست و با چند وجه فرهنگی ـ هنری به عکاسی می پردازد و همین چند وجهی بودن در نگاهش به آدم های جامعه، گرافیک شهری و حتی به فضای زندگی عادی مردم شهر منعکس است. در واقع این عکس ها ترکیب درستی از جامعه شناسی، ژورنالیسم، ادبیات و شعر و عکاسی است.

 

* هفته فرهنگی ایران- اوکراین با هدف  ارتباط با فرهنگ و هنر ایرانی

یوگن کروچنکو، وابسته بازرگانی سفارت اوکراین در ایران نیز با ابراز خوشحالی از برگزاری هفته فرهنگی ایران-اوکراین عنوان کرد: «برگزاری چنین رویدادی یک فرصت عالی است برای آشنایی دو کشور با فرهنگ یکدیگر. که با رونمایی از ترجمه رمان «خانواده کاتیاش» توسط کاترین کریکونیوک و همچنین کتاب شعر آقای علیرضا بهرامی که به دوزبان فارسی و اوکراینی منتشر شد، آغاز شد و در ادامه افتتاح نمایشگاه عکسی با مضمون انقلاب اوکراین در سال 2014 و در پایان برگزاری میزگرد و نشستی دیپلماتیک با حضور سفیر اوکراین در ایران را خواهیم داشت که در روز یکشنبه یازدهم شهریور برگزار خواهد شد.

وی از تلاش‌ها و زحمات شهر کتاب فرشته برای برگزاری این برنامه تشکر کرد و افزود: نمایندگان ما درایران و هم‌چنین اتباع اوکراین در ایران در این مراسم حضور داشتند و با نویسندگان و شاعران و سایر هنرمندان ایرانی آشنا شدند و ما در هر برنامه توانستیم با موسیقی و هنر ایرانی هم ارتباط برقرار کنیم و از این اتفاق بسیار خوشحالیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول