اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

المعلم: حضور نظامی آمریکا در سوریه غیر قانونی و خصمانه است

وزیر امور خارجه سوریه که هم‌اکنون در روسیه به سر می‌برد، در نشست خبری مشترک به همتای روس خود اعلام کرد که حضور آمریکا در سوریه غیر قانونی است و باید پایان یابد.

المعلم: حضور نظامی آمریکا در سوریه غیر قانونی و خصمانه است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولید المعلم»، وزیر امور خارجه سوریه در سفر به روسیه با «سرگئی لاوروف»، همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزرای امور خارجه سوریه و روسیه بعد از این دیدار در یک کنفرانس خبری مشترک گفت‌وگو کردند و به سؤال خبرنگاران پاسخ دادند.

لاوروف در ابتدای این کنفرانس گفت که تروریست‌های حاضر در استان ادلب (شمال غرب سوریه) از این استان برای حمله به مواضع ارتش سوریه و ارسال پهپاد به پایگاه هوایی «حمیمیم» استفاده می‌کنند.

او به تلاش‌های طرف سوری در مورد فرآیند آشتی در استان ادلب اشاره کرد و گفت که دمشق برای حصول آشتی در این استان با طرف روسی مشارکت داشته است.

وزیر امور خارجه روسیه به دیدار خود با ولید المعلم اشاره کرد و گفت که طی دیدارهایی که با او داشته در مورد مسائل متعددی از جمله بازگشت آوارگان سوری به کشورشان گفت‌وگو کرده است.

لاوروف: جامعه جهانی برای بازگشت آوارگان سوری تلاش کند

او گفت که مهم است که جامعه جهانی بعد از نابود تروریست‌ها در سوریه، برای بازگشت آوارگان تلاش کند.

لاوروف از سنگ‌اندازی برخی در روند بازگشت آوارگان خبر داد و گفت که از برخی گروه‌های تروریستی از جمله «کلاه آبی‌ها» می‌خواهند دوباره استفاده کنند. کلاه آبی‌ها تلاش دارند بار دیگر سناریو استفاده از سلاح شیمیایی را در ادلب تکرار کنند.

وزیر امور خارجه سوریه نیز به نوبه خود در این نشست خبری گفت که در دیدار امروز خود با همتای روس خود در مورد تماس‌های منطقه‌ای با محور سوریه با روس‌ها گفت‌وگوهایی داشته است.

المعلم: به پایان تروریسم نزدیک شده‌ایم

او با بیان اینکه گفت‌وگوهای امروز با همتای روس خود، «سازنده» و «مثبت» بود اظهار داشت که سوریه و روسیه به عنوان شرکا در مقابله با تروریسم دستاوردهای بزرگی کسب کرده‌اند و مسکو و دمشق به پایان تروریسم در سوریه نزدیک می‌شوند.

ولید المعلم در مورد بازسازی سوریه نیز گفت: «دوستان ما در روسیه، در برنامه بازسازی سوریه در اولویت خواهند بود».

او همچنین تأکید کرد که دمشق نمی‌تواند تلاش‌های کشورهایی را که علیه سوریه در روند مقابله با تروریسم توطئه کردند، فراموش کند.

المعلم: تلاش غرب برای تکرار سناریوی حمله شیمیایی

وزیر امور خارجه سوریه به تلاش‌های محور سه جانبه آمریکا، انگلیس و فرانسه برای توجیه حمله نظامی دیگر به سوریه اشاره کرد و گفت که «هنگامی شهر دوما [واقع در غوطه شرقی دمشق] را آزاد کردیم غرب حمله شیمیایی [ادعایی] را بهانه کرد و دست به حمله نظامی علیه سوریه زد».

او ادامه داد: «الآن نیز آن‌ها می‌خواهند همان سناریو را برای نجات [گروه تروریستی] "جبهه النصره" تکرار کنند».

المعلم با بیان اینکه در مرحله پایانی حل بحران سوریه و آزادسازی کامل این کشور قرار داریم، خاطر نشان کرد: «آمریکا، انگلیس و فرانسه خرسند نیستند که ببیند طرحشان در سوریه شکست خورده است. لذا قصد دارند خارج از شورای امنیت به ما حمله کنند و روند سیاسی را به شکست کشانده و به گروه تروریستی جبهه النصره کمک کنند».

المعلم: جبهه النصره در روند آشتی سنگ‌اندازی می‌کند

وزیر امور خارجه سوریه بار دیگر بر حق مشروع این کشور در دفاع از خود تأکید کرد که حمله احتمالی دیگر به فرآیند سیاسی در سوریه آسیب خواهد زد و «شراره‌های» آن در همه جا منتشر خواهد شد.

او از سنگ‌اندازی‌های جبهه النصره، شاخه سوری القاعده در روند مصالحه انتقاد کرد و گفت که این گروه تروریستی بیشتر اعضای کمیته‌های مصالحه را در ادلب بعد از آنکه ارتش گذرگاه «ابوالظهور» را آزاد کرد، بازداشت کرد.

المعلم از سیاست‌های دوگانه کشورهای غربی در ارتباط با حقوق بشر انتقاد کرد و گفت که اگر غرب که برای حقوق بشر ترحم می‌کند، به دنبال کمک به بازگشت آوارگان سوری است، باید تحریم‌های خود علیه سوریه را بردارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی سوریه به حضور نیروهای آمریکایی تحت ائتلاف موسوم به ائتلاف ضد داعش نیز اشاره کرد و گفت که این حضور غیر قانونی و خصمانه است.

المعلم افزود: «مشکل واشنگتن این است که می خواهد دنیا را فریب دهد؛ هنگامی که روسوایی [کلاه آبی‌ها] در جنوب سوریه رخ داد، آن‌ها به "اسرائیل" و اردن منتقل شدند سپ بیشتر آن‌ها دوباره به ادلب برگشتند».

المعلم: سرویس اطلاعات انگلیس با "کلاه آبی‌ها" همکاری دارد

او از حمایت سرویس اطلاعاتی انگلیس از کلاه آبی‌ها خبر داد و گفت که اطلاعات انگلیس با همکاری آن‌ها به دنبال ادعای طرح حمله شیمیایی در ادلب است.

وی در پایان درباره ادعاهای مربوط به استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی اظهار داشت: «تأکید می‌کنم که سلاح شیمیایی نداریم و نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. ما در نبرد علیه تروریسم پیروز هستیم و نیازی به استفاده از آن (سلاح شیمیایی) نداریم».

وزیر امور خارجه سوریه در مورد حمله احتمالی کشورهای غربی از جمله آمریکا، انگلیس و فرانیه به بهانه حمله ادعایی شیمیایی در ادلب نیز تأکید کرد که این گونه حملات چه اتفاق بیافتد و چه اتفاق نیفتاد، به هیچ وجه بر عزم و اراده دمشق برای آزادسازی همه مناطق سوریه تأثیری نخواهد گذاشت.

لاوروف: آمریکایی‌ها برابی ماندن در التنف سوریه بهانه‌تراشی می‌کنند

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سؤالی در مورد حضور نیروهای آمریکا در سوریه گفت که آمریکایی‌ها بارها وعده دادند و گفتند که از منطقه «التنف» (محل استقرار نیروهای آمریکایی در شرق سوریه و نزدیکی مرز عراق) خروج خواهند شد و به سازمان ملل متحد اجازه خواهند داد وارد اردوگاه آوارگان «الرُکبان» شود. ولی آن‌ها به این وعده خود عمل نکردند و هر دفعه برای آن بهانه‌هایی تراشیدند.

لاوروف از اقدامات یک جانبه‌گرایانه آمریکا و برخی کشورهای غربی در پروند سوریه انتقاد کرد و گفت که این‌گونه اقدامات بی‌فایده است و حل مسئله سوریه باید از طریق گام‌های سیاسی بدون توسل به «استانداردهای دوگانه» صورت بگیرد.

ولید المعلم: روابط تهران و دمشق دیرینه است و به زمان انقلاب برمی‌گردد

وزیر خارجه سوریه در پاسخ به سؤالی در مورد توافقنامه نظامی اخیر با ایران نیز گفت که روابط دمشق با تهران به ابتدای انقلاب اسلامی ایران برمی‌گردد و سوریه به دنبال تداوم روابط خود با ایران است؛ چرا که این کشور در مقابله با تروریسم در سوریه نقش گسترده‌ای داشته است.

ولید المعلم در مورد تدوین قانون اساسی سوریه نقش کردهای این کشور نیز در این مسئله نیز گفت که کمیته قانونی اساسی متشکل از طرف‌های سوریه تشکیل شده و گفت‌وگوها بر سر تدوین قانون اساسی جدید «سوری-سوری» خواهد بود و کردها نیز به عنوان شهروندان سوری در این روند شرکت خواهند کرد.

اما او تأکید کرد که نتیجه این گفت‌وگوها تغییری در وضعیت «جمهوری عربی سوری» ایجاد نخواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول