اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

معاون اب و خاک وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

تجهیز ۲ میلیون هکتار زمین کشاورزی به آبیاری تحت فشار/کاهش ۳۱ درصدی بارندگی در کشور

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال سال بسیار سختی در بخش کشاورزی داشتیم چون میزان بارندگی ۱۶۸ میلی متر بوده است و ۳۱ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم که طبیعتا میزان روان اب ها کاهش یافته است.

تجهیز ۲ میلیون هکتار زمین کشاورزی به آبیاری تحت فشار/کاهش ۳۱ درصدی بارندگی در کشور

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، علیمراد اکبری امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، به کاهش میزان بارندگی در کشور اشاره کرد و گفت: امسال سال بسیار سختی در بخش کشاورزی داشتیم، چون میزان بارندگی ۱۶۸ میلی متر بوده است و ۳۱ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم که طبیعتا میزان روان اب ها کاهش یافته است

وی افزود: اما در استانهای آذربایجان غربی.شرقی و اردبیل میزان بارش ها تا ۲۵ درصد افزایش داشته است و جالب تر اینکه میزان روان آب‌های ورودی به دریاچه ارومیه کمتر بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کاهش منابع آلی خاک در کشور اشاره کرد و گفت : کمتر از یک درصد خاک کشور دارای مواد آلی مناسب است و در طرحی به دنبال اصلاح این وضعیت هستیم، چرا که در این حالت خاک قدرت نگهداری آب را ندارد و در بودجه سال ۹۸ در خواست کرده ایم تا دولت بودجه‌ای اختصاص دهد.

وی همچنین در مورد برخورد با حفر چاه های غیر مجاز گفت: بیشتربن حجم مصرف اب در کشور مربوط به آبهای زیر زمبنی است و ۴۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز داریم که تا کنون وزارت نیرو با ۲۰ هزار حلقه آن برخورد شده است.

* کاهش ۲۰ میلی‌متری بارندگی‌ها طی ۴۰ سال اخیر

اکبری به این نکته اشاره کرد که در ۴۰ سال گذشته متوسط بارندگی‌های کشور ۲۲۴ میلی‌متر، در ۳۰ سال گذشته ۲۳۷ میلی‌متر، در ۱۰ سال گذشته ۲۲۹ میلی‌متر و در ۵ سال گذشته به ۲۰۵ میلی‌متر رسیده است.

معاون حجتی در حوزه آب و  خاک همچنین به این نکته اشاره کرد که بیشتر منابع آبی در کشور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، منابع آب‌های زیرزمینی است و سهم برداشت از چشمه‌ها در تأمین آب ۱۷.۵ درصد، ‌چاه‌ها ۵۶.۳ درصد است و ۵.۵ میلیون هکتار ارضای ما به صورت سنتی آبیاری می‌شود و ۳.۲ میلیون هکتار در پایاب سدها قرار گرفته است.

* نیمی از زمینهای کشاورزی کشور به دلیل کمبود آب کشت نمی‌شود

وی به صراحت گفت: با آنکه ۳۷ میلیون هکتار زمین دارای استعداد کشاورزی در کشور داریم، ولی به علت منابع محدود‌ آب تنها ۱۸.۵ میلیون هکتار مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که ۸.۵ میلیون هکتار آن آبی است که به‌طور ثابت زیرکشت قرار نمی‌گیرد و ممکن است در سال زراعی جدید این رقم در کشت پاییزه کاهش یافته و به ۸ میلیون هکتار هم برسد و در سال گذشته نیز به عنوان مثال ۶۰ هزار هکتار زمین زراعی در شرق استان اصفهان به دلیل نبود آب کشت نشد.

اکبری به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش بارندگی‌ در فصل پاییز امسال اشاره کرد و گفت: از مجموع اراضی کشاورزی فقط ۱.۳ میلیون هکتار از خاک‌ها محدودیتی نداشته و بقیه اراضی با درجات پایین‌تر قرار گرفته‌اند تا حدی که حدود ۵ میلیون هکتار از خاک کشاورزی ما در درجه ۵ و ۶ است که قابل استفاده نیست که این موضوع در میزان بهره‌وری بسیار مؤثر است.

وی همچنین از همکاری با یکی از متخصصان فائو برای اصلاح وضعیت آلی خاک کشور خبر داد و گفت: با یکی از کارشناسان زبده فائو همکاری را آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم چگونگی اصلاح کربن آلی خاک را برآورد کنیم.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی همچنین به اجرای پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام اشاره کرد و گفت: فاز اول این پروژه با اعتبار ۱.۵ میلیارد دلار به اتمام رسیده که ۱.۴ میلیارد دلار آن در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و ۱۰۰ میلیون دلار در اختیار وزارت نیرو برای تخصیص آب قرار گرفته است.

اکبری همچنین در مورد فاز دوم این پروژه هم گفت: تفاهم‌نامه‌ای با وزارت نیرو برای تأمین آب ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی دو استان به امضا رسیده که ۹ هزار هکتار آن در استان ایلام و ۲۲۹ هزار هکتار در استان خوزستان قرار دارد.

وی با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در عدم توانایی تأمین آب برای این پروژه گفت: ۳۷ هزار هکتار از این پروژه منتظر وزارت نیروست درحالی‌که ۹۰ هزار هکتار از شبکه آبیاری آماده شده است.

* استفاده از ۱۰۰ میلیون یورو فاینانس خارجی برای دو شرکت کشت و صنعت دولتی

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی همچنین با بیان اینکه طبق قانون مصوب مجلس نمی‌توانیم برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین در شبکه‌های دولتی هزینه کنیم، گفت:‌ دو شرکت کشت و صنعت دولتی ازجمله کشت و صنعت مغان و طرح توسعه نیشکر را داریم که طی تفاهم‌نامه‌ای با طرف اتریشی به دنبال استفاده از ۱۰۰ میلیون یورو در بخش آبیاری مدرن و سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها هستیم.

اکبری همچنین به آخرین وضعیت اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: ۲ میلیون و ۳۶ هزار هکتار از اراضی مجهز به آبیاری تحت فشار شده‌اند که ۷۴۵ هزار هکتار از آن از سال ۹۲ به بعد انجام شده و ۱۳۳ هزار هکتار دیگر اکنون در دست اجراست.

* کمبود اعتبار در احیای قنوات

وی همچنین با بیان اینکه قنوات در کشور مظلوم واقع شده‌اند خاطرنشان کرد: زمانی اعتبارات احیای قنوات ۱۰ میلیارد تومان بود که اکنون به ۷۰ میلیارد تومان رسیده است، اما با نیاز اصلی مرمت و احیا فاصله دارد و سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان در این حوزه پول نیاز داریم.

به گفته معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی راندمان آبیاری در کشور در بخش کشاورزی از ۳۹ درصد به ۴۴ درصد رسیده و بهره‌وری آب از ۹۲ صدم کیلوگرم به ازای هر مترمکعب آب به ۱.۴ رسیده که ۴۸ درصد افزایش داشته است.

* ۶۵ درصد از آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود نه ۹۰ درصد

اکبری این را هم گفت که به ازای هر دو درجه افزایش دما در کشور ۳۷ میلیارد مترمکعب به حجم تبخیر اضافه می‌شود و افزود: جالب اینجاست که برخلاف ادعای وزارت نیرو با توجه به طرح‌ها و بررسی‌هایی که ما انجام داده‌ایم که میزان مصرف آب در ۳۵ محصول اساسی کشاورزی را رصد کرده‌ایم بخش کشاورزی ۶۰ تا ۶۵ درصد آب مصرفی کشور را مصرف می‌کند.

* تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی

وی از تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی خبر داد و گفت: این کارگروه با حضور وزرای صمت، جهاد کشاورزی، نیرو، کشور و رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست آقای نوبخت و بنده به عنوان یکی از اعضای غیراصلی تشکیل شده که ماهانه حداقل یک جلسه در این حوزه برگزار می‌کنیم و یکی از مصوبات این کارگروه ممنوعیت کشت برنج در سایر استان‌های کشور به جز استان‌های گیلان و مازندران است و بقیه استان‌ها باید تا سه سال آینده به تدریج کشت برنج را حذف کنند و به جای آن یکسری پیشنهاد‌ات جایگزین ارائه کرده‌ایم.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی در پایان به این نکته هم اشاره کرد که سالانه ۳۵ میلیارد مترمکعب واردات مجازی آب داریم که معمولاً از محل واردات محصولات آب‌بر محاسبه می‌شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول