اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی خبرداد

توسعه شهرک‌های کشاورزی راه‌حل مقابله با بحران آب

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی گفت: با توجه به شرایط موجود، بحران کم‌آبی و تجارت محصولات کشاورزی از جمله دغدغه‌های ماست که با توسعه سرمایه‌گذاری در شهرک های کشاورزی می‌توانیم این مشکل را برطرف کنیم و اکنون بروکراسی‌های اداری برای جذب سرمایه‌گذار را حذف کرده و یک روزه مجوز صادر می‌کنیم.

توسعه شهرک‌های کشاورزی راه‌حل مقابله با بحران آب

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، علی اشرف منصوری در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، به نقش شهرک‌های کشاورزی در توسعه کشاورزی اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی که با تحریم مواجهیم، سه موضوع اصلی باید مورد توجه قرار بگیرد که بیکاری، کم‌آبی در استان‌ها و تجارت و صادرات از جمله آنهاست که بخش عمده این چالش‌ها در مجموعه شهرک‌های کشاورزی قابل حل است.

وی به اهم فعالیت‌های شهرک‌های کشاورزی اشاره‌ای کرد و گفت:‌ شهرک‌های گلخانه‌ای، کشت متراکم، توسعه آبزی‌پروری و واحدهای دام و طیور به صورت یک زنجیره در این شهرک‌ها فعالیت می‌کنند. 

وی در مورد اهمیت شهرک‌های گلخانه‌ای در افزایش بهره‌وری با توجه به شرایط موجود و کم‌آبی، گفت:‌ برای تولید هر کیلوگرم محصول کشاورزی در فضای آزاد حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ لیتر آب لازم است که این رقم در فضای گلخانه‌ای ۲۵ تا ۳۰ لیتر آب است. 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی به این نکته هم اشاره کرد که در اراضی کشاورزی کار استعدادیابی و مطالعات اولیه آغاز شده که در بیش از ۱۲۵ هزار هکتار توسعه شهرک‌های کشاورزی در حال انجام است و طرحی ۱۰ هزار هکتاری برای ایجاد زیرساخت‌ها در طی سه سال در دستورکار قرار دارد که در صورت حمایت دولت و اختصاص منابع اعتباری در آینده نزدیک شاهد تحول اساسی در این حوزه خواهیم بود. 

منصوری یکی از مشکلات سرمایه‌گذاران در کشور را بوروکراسی اداری و فرصت‌سوزی عنوان کرد و افزود: در شهرک‌های کشاورزی تمام موانع را برای سرمایه‌گذار برداشته‌ایم تا حدی که اگر مدارک سرمایه‌گذاران آماده باشد در عرض یک روز بدون دریافت هیچ هزینه‌ای برای آنها مجوز صادر می‌کنیم، چرا که بسیاری از استعلام‌های دوازده‌گانه را خود شرکت شهرک‌سازی گرفته و دیگر سرمایه‌گذار نیازی به طی کردن فرایندهای پیچیده اداری ندارد

وی به این نکته اشاره کرد که با توجه به سابقه پنج ساله فعالیت شرکت شهرک‌های کشاورزی، این شرکت در عرض یک سال گذشته ۳ هزار هکتار عرصه به سرمایه‌گذاران واگذار کرده است در حالی که این میزان واگذاری در چهار سال قبل از آن در مجموع ۶۰۰ هکتار بوده است. 

وی همچنین از اتمام مطالعات استعدادیابی و آمایش سرزمینی برای فعالیت شهرک‌های کشاورزی در چهار استان کشور طی یک سال اخیر خبر داد و گفت: روند کار به حدی سرعت گرفته است که طی چهار سال قبل از آن تنها مطالعات ۱۶ استان انجام شده بود. 

وی همچنین از صدور مجوز برای ۷۱ شهرک دولتی و خصوصی طی یکسال گذشته خبر داد و گفت: ۸۳۸ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در شعب بانکها برای شهرک‌های کشاورزی در دست اقدام است که ۷۱۵ میلیارد تومان آن مصوبه بانکها را دریافت کرده است. 

وی همچنین به تعامل مناسب با بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات و کمک به سرمایه‌گذاران در راستای توسعه کشت گلخانه‌ای و شیلات اشاره‌ای کرد و گفت: برای پرداخت این تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری استفاده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فارس، با مصوبه مجلس، شرکت شهرک‌های کشاورزی از سال ۹۲ با هدف توسعه کشاورزی کنترل‌شده و ایجاد زنجیره ارزش، تأسیس شد که این شهرک‌ها می‌تواند بر کاهش مصرف آب، افزایش بهره‌وری و تولید دسته‌بندی شده در راستای صادرات مؤثر باشد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول