اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از اوضاع نابسامان قیمت‌ها

قیمت مرغ‌ باز هم پر کشید/ تولیدکنندگان: نهاده‌های دامی گران شده است

در روزهای گذشته قیمت گوشت مرغ در بازار با نوسان و افزایش مواجه شده و به کیلویی بیش از 11 هزار تومان رسیده که چاره‌ای برای بروز این نوسانات و مشکلات در بازار این محصولات پروتئینی از سوی مسئولان و متولیان بخش اعلام‌نشده است.

 قیمت مرغ‌ باز هم پر کشید/ تولیدکنندگان: نهاده‌های دامی گران شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، در روزهای گذشته قیمت گوشت مرغ در بازار با نوسان و افزایش قیمت مواجه شده و به کیلویی بیش از 11 هزار تومان رسیده و مسئولان و متولیان امر نیز برای بروز این نوسانات و مشکلات در بازار این محصولات پروتئینی هنوز چاره‌ای نیندیشیدند.

قیمت مرغ این روزها سوار بر اسب گرانی می‌تازد و وعده‌ها برای کاهش قیمت گوشت و مرغ به واقعیت تبدیل نمی‌شوند، سؤال اینجاست که مسئولان مربوط برای کاهش قیمت مرغ و تنظیم بازار تاکنون چه کرده‌اند؟

افزایش 4 برابری قیمت مرغ در یک هفته

یکی از مصرف‌کنندگان مرغ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اینکه قیمت مرغ به شکل سرسام‌آوری در حال افزایش است اظهار کرد: در مدت یک هفته بیش از چهار هزار تومان به قیمت مرغ اضافه‌شده و کسی پاسخگوی این گرانی نیست.

حسین اصغری با انتقاد از وضعیت مدیریت کالاهای مصرفی مردم در بازار افزود: تا هفته پیش مرغ هر کیلو هشت هزار تومان بوده اما اکنون به بیش از 11 هزار تومان رسیده است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان با بیان اینکه برای جلوگیری از صدمات بیشتر به مردم، نیازمند همراهی و همدلی تمامی دستگاه‌های استان هستیم اظهار کرد: کاسبان و بازاریان با رعایت انصاف و وجدان کالاها و اجناس خود را به فروش برسانند.

افزایش قیمت مغایر با قانون حقوق شهروندان را زیر سوال می‌برد

فرهاد دلق‌پوش با اشاره به اینکه تنها مرجع قیمت‌گذاری، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است افزود: هرگونه افزایش قیمت مغایر با قانون و نشان‌دهنده خدشه‌دار کردن حقوق شهروندی است.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان منافع مصرف‌کنندگان استان را نیز در نظر بگیرند تصریح کرد: با بستن خروجی استان و توزیع مرغ منجمد در بازار، قطعاً تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان هردو متضرر خواهند شد، بنابراین تولیدکنندگان ما را مجبور به برخورد این‌چنینی و تعزیری نکنند.

دبیر کارگروه تنظیم بازار استان گیلان با بیان اینکه مسئولان اتحادیه‌ها و انجمن‌های زنجیره‌های مرغ باید حقوق مردم را رعایت کنند گفت: تأمین و عرضه مناسب اقلام اساسی نظیر غذا و دارو از مهم‌ترین وظایف کارگروه تنظیم بازار استان است.

لزوم عرضه عادلانه محصولات در گیلان

دلق‌پوش با اشاره به اینکه منفعت‌طلبی‌ها و شخصی نگری تا نباید بر روند تنظیم بازار تأثیرگذار باشد بیان کرد: تأمین و عرضه عادلانه مرغ در گیلان بسیار مهم بوده و به‌شرط تأمین نیاز مردم گیلان، مازاد و اضافه بر تولید نیاز مردم می‌تواند در سایر استان‌ها توزیع و عرضه شود.

وی با بیان اینکه قیمت مرغ نباید تحت تأثیر مسائل جانبی، دلالی و فضای روانی بازار باشد گفت: گوشت مرغ باید تا حد ممکن با کمترین قیمت به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.

رشد 38 درصدی هزینه تولید مرغ

معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان نیز با بیان اینکه هزینه تولید مرغ نسبت به سال گذشته 38 درصد رشد داشته است اظهار کرد: افزایش هزینه‌های تولید، مرغ داران گیلانی را با مشکل روبرو کرده است.

میر حجت علی‌اکبر نژاد با اشاره به مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل افزایش هزینه‌های بخش تولید در صنعت پرورش مرغ و دیگر فرآورده‌های مرتبط به آن گفت: نوسانات بسیار شدید در قیمت انواع نهاده‌های موردنیاز طیور باعث افزایش قیمت مرغ شده است.

رئیس اتحادیه تعاونی مرغداران نیز با بیان اینکه دو برابر ظرفیت تولید در گیلان مرغ تولید می‌شود اظهار کرد: اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت مرغ افزایش نهاده‌های دامی است.

علی گیاهی با تأکید بر حمایت مسئولان از تولیدکنندگان افزود: باید در ارائه نهادهای دامی در چرخه تولید حمایت و مساعدت شود زیرا این اقدام در کاهش قیمت تمام‌شده مرغ تأثیر مثبتی دارد.

ایران هفتمین کشور تولید مرغ در دنیا

با توجه به اینکه کشور ایران هفتمین کشور تولید مرغ در دنیا بوده و پس از صنعت خودرو و قطعات یدکی در کشور صنعت مرغ دومین صنعت است و مصرف سرانه مرغ در ایران نیز از ابتدای انقلاب از دو کیلو به 24کیلو رسیده است.

طبق قانون مرجع قیمت‌گذاری مرغ، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است اما قیمت گوشت مرغ هر روز در حال نوسان بوده و هنوز معلوم نیست مقصر اصلی گرانی مرغ در این میان چه کسی است.

با توجه به صحبت‌های دبیر کارگروه تنظیم بازار و معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان، دولت باید در ارائه بسته‌های حمایتی به تولیدکنندگان مرغ تجدیدنظر کرده و عامل به‌هم‌ریختگی بازار را هر چه سریع‌تر شناسایی کند تا مردم کمتر با مشکلات این‌چنینی روبه‌رو شوند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول