اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

بسته خبری تئاتر/ 4 شهریور97

انتشار فراخوان مسابقه عکس تئاتر/ نمایشی با کارگردان ۱۱ ساله!

در پنجمین روز از هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی 19 اثر ایرانی و خارجی در مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر، تالار گلستان، تالار بوستان، تالار حافظ، فردوسی و سالن انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه می‌رود.

انتشار فراخوان مسابقه عکس تئاتر/ نمایشی با کارگردان ۱۱ ساله!

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، نمایش «واندا لاواندا» از کشور کرواسی که قرار بود در ساعت 17 روز گذشته، اولین نوبت اجرای خود را انجام دهد به دلیل تاخیر در تحویل دکور اجرا نشد.

نمایش که امروز نیز در تالار هنر روی صحنه می‌رود و در ساعت 19 میزبان تماشاگرانی که برای نوبت اول بلیت تهیه کرده بودند خواهد بود.

در سومین شب پاتوق شبانه، نمایش «عروسک‌های من» به کارگردانی مهربان غلامیان 11 ساله مخاطبان را تحت تاثیر قرار داد. این نمایش ترکیب عروسک ماپت (فک‌زن) و عروسک نخی بود.

اجرای بعدی به نمایش «عروسک‌های من» به کارگردانی مهربان غلامیان، جوان‌ترین کارگردان حاضر در جشنواره اختصاص داشت؛ مهربان غلامیان آبادانی که تنها 11 سال دارد، درباره «عروسک‌های من» گفت: «این نمایش از چهار عروسک رقصنده تشکیل شده است که با موسیقی جنوبی خیام‌خوانی می‌کنند.»

همچنین مرضیه برومند با تشکر از گروه «ایلیا» بابت برنامه خوبی که اجرا کردند و کتابی که به او هدیه دادند، گفت: بوشهر شهر بسیار خوبی است. دلم با بوشهر، کازرون و محروم دریاچه پریشان است. امیدوارم دریاچه پریشان پر شود و در بوشهر هم حسابی باران ببارد تا شرایط همه مردم خوب شود.

در سومین شب پاتوق هنرمندانی همچون مریم سعادت، آزاده پورمختار، هرمز هدایت، زهرا صبری و جمع کثیری از هنرمندان تئاتر عروسکی حضور داشتند.

امیرحسین صدیق نیز با بیان اینکه نگاه به جشنواره تئاتر عروسکی نباید همچون مسکن باشد، گفت: داریم به قهقرای بی‌فرهنگی سقوط می‌کنیم و احتیاج داریم برای نسل امروز و آینده که کودکان امروز هستند، کار فرهنگی کنیم.

صدیق؛ هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون درباره میزان تاثیرگذاری تئاتر عروسکی بر جامعه گفت: با توجه به فقر فرهنگی‌ای که تمام جامعه ما با آن مواجه است، ایجاد زیرساخت و انجام فعالیت‌های فرهنگی، مهم‌ترین ضرورت است؛ بنابراین نباید همچون دولتمردان به فعالیت‌های هنری از قبیل جشنواره تئاتر عروسکی همانند یک مسکن موقتی نگاه کرد. باید این جشنواره را یکی از زیرساخت‌هایی بدانیم که جامعه ما مدت‌هاست آن را فراموش کرده است. شاید ما به این هنرها بی‌توجه بوده‌ایم که جامعه ما در این شرایط نامطلوب قرار گرفته است.

این هنرمند، عروسک را در زندگی انسان بسیار مهم توصیف کرد و افزود: یک عروسک می‌تواند به همه مردم؛ کودک و بزرگ‌سال پیام برساند به آن‌ها نشان می‌دهد که کار عروسکی تنها به مخاطب کودک اختصاص ندارد بلکه شیوه‌ای از نمایش است که در ایران بویژه در سه الی چهار دهه اخیر به آن بی‌توجهی شده است.

*از «لبخند تلخ » تا «خوراک ماران»

در پنجمین روز از هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی (تهران‌مبارک) 19 اثر ایرانی و خارجی اجرا می‌شود. 13 نمایش در بخش صحنه‌ای حضور دارند که در مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر، تالار گلستان، تالار بوستان، تالار حافظ، تالار فردوسی و سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه می‌روند. در محوطه تئاتر شهر و محوطه خانه هنرمندان هم شش نمایش میزبان مخاطبان می‌شوند.

نمایش «شفیره» با نویسندگی و کارگردانی مهدی شاه‌پیری در دو نوبت 17:30 و 19:30 در تالار چهارسو اجرا می‌شود. این نمایش که مختص مخاطب بزرگسال است، با مدت‌زمان پنجاه دقیقه روی صحنه می‌رود.  نمایش «سپاسنامه هانیه و چند روایت متقاطع» با نویسندگی مشترک مرتضی اسدی‌مرام، هاشم پورمحمدی و ناهید قادری و با کارگردانی مرتضی اسدی‌مرام اثری است که در دو نوبت 18 و 21:15 و با مدت زمان 55 دقیقه در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. این نمایش هم برای مخاطب بزرگسال مناسب است.

نمایش «آی ایشیق» نوشته مهدی خلیل‌زاده و با طراحی و کارگردانی محمدتقی اسماعیلی در تالار قشقایی روی صحنه می‌رود. این نمایش در دو نوبت؛ 18:30 و 20:30 و با مدت‌زمان 55 دقیقه روی صحنه می‌رود. این نمایش هم مختص مخاطبان بزرگسال آماده شده است.

در روز دوشنبه؛ پنجم شهریور ماه پلاتو اجرای مجموعه تئاتر شهر میزبان دو نمایش در بخش تجربه است که در کنار هم در دو نوبت، 16:30 و 19 اجرا می‌شوند. ابتدا نمایش «لبخند تلخ ژکوند» با طراحی، نویسندگی و کارگردانی رها اسکندری که از شهر همدان در جشنواره حضور دارد، با مدت‌زمان هفت دقیقه اجرا می‌شود. 

سپس نمایش «عروسک‌های من» با کارگردانی مهربان غلامیان که برای تمام مخاطبان مناسب تشخیص داده شده است و از شهر آبادان در این دوره از جشنواره شرکت کرده است، به مدت 15 دقیقه روی صحنه می‌رود.

تالار هنر به‌عنوان سالن تخصصی تئاتر کودک‌ونوجوان در روز پنجم جشنواره میزبان نمایشی از کشور تایوان می‌شود. در این روز نمایش «سفر به غرب» با نویسندگی و طراحی ووشنگ چیه و کارگردانی یونگ چی لین روی صحنه می‌رود. این نمایش که در دو نوبت 17 و 19 و با مدت‌زمان شصت دقیقه اجرا می‌شود، برای تمام مخاطبان مناسب است.

در این روز نمایش «ترنج» نوشته مشترک افسانه و زمانی و نسرین خنجری و با کارگردانی افسانه زمانی میزبان مخاطبان جشنواره می‌شود. این نمایش مختص کودکان و نوجوانان آماده شده است و در یک نوبت، ساعت 19 و با مدت شصت دقیقه اجرا می‌شود. اما سالن گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در روز پنجم جشنواره با سه نمایش در بخش دانش‌آموزی میزبان مخاطبان است که هر سه در کنار هم در دو نوبت، ساعت 17:30 و 20:30 اجرا می‌شوند.

ابتدا نمایش «خوراک ماران» که از مرکز فرزانگان دوره دوم و با مربیگری غزاله عبادی و از شهر گنبد کاووس در جشنواره حضور دارد، با مدت‌زمان 26 دقیقه اجرا می‌شود. سپس نمایش «به دنبال فلک» که از مدرسه هنرستان جنت و با مربیگری نوشین فرهادی و از شهر فارسان در جشنواره حضور دارد، با مدت‌زمان 26 دقیقه اجرا می‌شود. نمایش سوم، «کمان جاودان» نام دارد که از مدرسه سما و با مربیگری سمیه گلباز و از شهر تهران در جشنواره حضور دارد، با مدت‌زمان 18 دقیقه اجرا می‌شود.

تالار حافظ در روز پنجم جشنواره همچون دو روز گذشته میزبان نمایش «کوچک‌ترین نمایش از انتهای دنیا» نوشته مشترک لارن کاییون و ازکیل گارسیا-رومئو و با طراحی و کارگردانی ازکیل گارسیا-رومئو که یکی از نمایش‌هایی است که از کشور فرانسه در جشنواره حضور دارد، می‌شود. این نمایش در دو نوبت 18 و 20 در تالار حافظ اجرا می‌شود. مدت‌زمان اجرای این نمایش که برای تمام اعضای خانواده مناسب تشخیص داده شده، پنجاه دقیقه است.

روز پنجم شهریورماه اپرای عروسکی «خیام» اثر بهروز غریب‌پور دومین و آخرین روز اجرای خود در قالب جشنواره تئاتر عروسکی را در تالار فردوسی برگزار می‌کند. این نمایش برای تمام اعضای خانواده مناسب تشخیص داده شده است و در یک نوبت، ساعت 21 و با مدت دو ساعت اجرا می‌شود.

*آلبوم خانوادگی به صحنه می‌رود

نمایش «آلبوم خانوادگى» به نویسندگى و کارگردانى سعید هاشم زاده، از هفته آینده در عمارت نوفل لوشاتو به صحنه مى‌رود. این نمایش اجرایى مبتنی بر بدن، ژست و تئاتر تصویر محور است که از ١٢ شهریور ساعت ٢١ در سالن شماره ٢ عمارت نوفل لوشاتو به روى صحنه خواهد رفت. و به زودى بلیت فروشى آن آغاز خواهد شد.
نمایش «آلبوم خانوادگى» درباره پدر خانواده‌ای در قرون وسطا است که مراسم احتضارش در حال برگزاری و خانواده‌اش برای این مراسم جمع شده‌اند و مرضیه شاطرطوسی، نونا نیسی، مریم قاسمی، امین بشارتی، کیمیا شهریه، علیرضا عزیزی، محمد علی ترابیان بازیگران این نمایش هستند.

*تئاتر مولوی با ۵ نمایش دانشگاهی میزبان تماشاگران
مرکز تئاتر مولوی در شهریور ماه میزبان ۵ نمایش دانشگاهی است که ۳ نمایش برگزیده جشنواره بیست و یکم تئاتر دانشگاهی را نیز شامل می‌شود.
نمایش‌های «از خط زرد فاصله بگیرید» به کارگردانی رضا رشادت، «فرایند» به کارگردانی علی کرسی‌زر و «ال اس دی» به کارگردانی پویا عربگری از آثار منتخب جشنواره بیست و یکم تئاتر دانشگاهی و دو نمایش «ادیپ افغانی» به کارگردانی مجتبا جدی و «راندوو» به کارگردانی وحید منتظری مورد استقبال تماشاگران قرار گرفتند.

*فراخوان مسابقه عکس تئاتر منتشر شد

فراخوان مسابقه عکس تئاتر سی و هفتمین جشنواره ی بین‌المللی تئاتر فجر به مدیریت سیامک زمردی مطلق منتشر شد. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت www.fitf.ir و مطالعه شرایط مندرج در فراخوانِ بخش مسابقه عکس نسبت به ثبت آثار خود اقدام کنند.

لازم به ذکر است تاریخ دریافت آثار از 1 تا 20 آبان 1397 خواهد بود. همچنین عکس‌های ارسالی می‌بایست از نمایش‌هایی باشد که اجرای آنها در فاصله زمانی اول مهرماه 1396 تا پایان مهرماه 1397 بوده است.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند از 22 بهمن لغایت 4 اسفند 1397 برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول