اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

گزارش فارس از دومین مراسم اعطای جایزه داود رشیدی

پسیانی: وضعیت تئاتر تجربی امیدوارکننده است/ اعطای 4 نشان برگزیده داود رشیدی به هنرمندان

نشان داود رشیدی، شب گذشته با حضور خانواده این هنرمند فقید و پیشکسوت و مسئولان و هنرمندان تئاتر به چهار هنرمند برگزیده اعطا شد.

پسیانی: وضعیت تئاتر تجربی امیدوارکننده است/ اعطای 4 نشان برگزیده داود رشیدی به هنرمندان

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، دومین دوره اهدای نشان داود رشیدی و پنجاهمین سالگرد اجرای نمایش «چشم به راه گودو» شب گذشته سوم شهریورماه با حضور لیلی رشیدی، احترام برومند، ایرج راد، اصغر همت، حبیب رضایی، مجتبی میرطهماسب، فرهادتوحیدی، آتیلا پسیانی، هوشنگ گلمکانی و شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

در این مراسم همچنین کوثری، پوریا عالمی، منیژه حکمت، داریوش اسدزاده، بهرام شاه محمدلو، اصغر دشتی، رضا بابک ، حسن معجونی، عادل بزدوده، شبنم فرشادجو، نوید محمدزاده، باران کوثری، فرشته طائرپور، محمود بصیری، مرضیه برومند و مهدی شفیعی مدیر سابق اداره هنرهای نمایشی حضور داشتند.

در ابتدای مراسم به بهانه بزرگداشت داود رشیدی و یاد مرحوم عزت الله انتظامی حضار یک دقیقه سکوت کردند و سپس مجری برنامه عنوان مراسم را «تالارهای نمایش صحنه‌های زندگی» به شمار آورد و با یادی از محمدعلی طباطبایی اولین مدیر تماشاخانه سنگلج از مردم خواست او را تشویق کنند.

اولین سخنران این مراسم، احترام برومند در ابتدا با تسلیت درگذشت عزت‌الله انتظامی گفت: چند دقیقه‌ای از شما می‌خواهم که یکی از نمایش‌های داود رشیدی که ۵۰ سال پیش در همین سالن برگزار شد را تماشا کنید.

وی در ادامه گفت: در روزگاری تئاتر سنگلج مکانی شد که نسل امروز آثار خویش را بر صحنه بردند و اساس کار را بر تکوین کارهای ایرانی نهادند. سنگلج می‌تواند تالار ۲۵ شهریور را زنده کند و ردای ارثیه ایرانیش را به دیلقمانی بدهد و مفید شهر قصه را به صحنه ببرد.

برومند یادآور شد: اینک بر صحنه‌ای ایستاده‌ام که روزگاری تصویر جامع از بحران‌ها و مقاومت در برابر سلطه و تلاش برای مقاومت بوده است. این همان صحنه‌ای است که فارغ از گفتمان مسلط آن دوران بر روایت زندگی مردم بنا نهاده شده است. حافظه سنگلج حافظه تئاتر اجتماعی ماست. برای برپایی دومین نشان رشیدی به صحنه‌ای آمدیم که رشیدی در دهه ۴۰ بدان پا گذاشت.

وی با بیان اینکه انتخاب متن‌های نمایش‌های رشیدی همان رویکرد اجتماعی بود، توضیح داد: وی معتقد بود اگر نمایشی براساس زمان خود جلو نرود، ارتباط با مردم را از دست می‌دهد. نمایش‌های رشیدی بر سر اصول خود می‌ایستاد. نمایش مستأجر در فضای تمثیلی تحولات جامعه را نشان می‌دهد. رشیدی احاطه‌اش به نمایش‌های غربی را با اجرای بکت، لورکا، اشمیت و... نشان داده بود.

برومند افزود: اینک همه می‌ایستیم و هنرمندانی که روزی بر این صحنه بوده‌اند چون انتظامی، کشاورز، غنی زاده، والی، شهابی، جمیله شیخی، رضا کرم‌رضایی، ایرج راد، محمود استادمحمد، حمید سمندریان، مشایخی، عباس قوامی، بهرام بیضایی، هما روستا و...را تشویق می‌کنیم.

اولین نشان: جلال ستاری

در ادامه مراسم نشان اول رشیدی با حضور احترام برومند، لیلی و فرهاد رشیدی به دکتر جلال ستاری تقدیم شد. با توجه به بیماری ستاری از جواد مجابی برای اعطای جایزه و صحبت درباره او دعوت شد.

مجابی با ابراز خرسندی از حضور در این مراسم گفت: به گمان من دکتر ستاری نمونه یک روشنفکر فرهنگی خلاق است. او کسی است که نقد خردورزانه دائمی راجع به وضعیت بشری برای مخاطبان شیفته فرهنگ ایران دارد.

وی در ادامه تصریح کرد که دکتر ستاری در طول زندگی خود نزدیک به یکصد کتاب نوشته و این آثار به سه زمینه اصلی تقسیم می‌شوند که مهم‌ترین آنها اسطوره‌شناسی در جهان و فرهنگ ایرانی است.

لاله تقیان همسر دکتر جلال ستاری برای دریافت جایزه او به نمایندگی‌اش روی صحنه آمد و گفت: از سوی جلال از همه شما به ویژه خانواده رشیدی تشکر می‌کنم او هم الان بین ما است.

*نشان دوم: سیدمحمد مساوات

آتیلا پسیانی برای اعطای نشان او روی صحنه آمد و گفت: این صحنه پر از خاطره است. ۱۰ سالگی‌ام اولین بار روی همین صحنه اجرا رفتم. من درس بزرگی از داود رشیدی گرفتم. در مملکتی که جوان را مساوی با جهل و نادانی می‌دانند، داود رشیدی حامی جوانان بود.

پسیانی یادآور شد: به نظر خیلی بامعنا است که امشب سیدمحمد مساوات نشان داود رشیدی را دریافت کند. ۲۵ سال پیش وضعیت تئاتر تجربی ناامید کننده بود و کسی در این عرصه کار نمی‌کرد. بعد از مدتی که گروه‌های تجربی نمی‌توانستند کار کنند نسل معجونی و کوهستانی و عاقبتی روی کار آمدند، نیم نسل نیز رضا ثروتی، اشکان خیل نژاد، مساوات و جابر رمضانی‌ها آمدندو من با افتخار نشان یادبود را به او تقدیم می‌کنم.

محمد مساوات بعد از دریافت یادبود خود گفت: شب خیلی جذاب و هیجان‌انگیزی داشتم. من خیلی به این جایزه احتیاج داشتم و کلا جایزه گرفتن را دوست دارم!

*نشان سوم: رخشان بنی اعتماد و مجتبی میرطهماسب

فیروزه صابر، مدیر عامل شرکت توسعه کارآفرینی زنان طی سخنانی عنوان کرد: پروژه کارستان که با خانم بنی‌اعتماد و آقای میرطهماسب انجام دادیم چند ویژگی دارد که تصویر زندگی کارآفرینان را ساختیم. این پروژه تصویری حاصل اتصال ۵ حلقه از کارآفرینان، حامیان، پژوهشگران و مدیریت حرفه‌ای خانم بنی اعتماد وآقای میرطهماسب بود.

رخشان بنی اعتماد در مراسم حضور نداشت و باران کوثری به نمایندگی از او جایزه‌اش را دریافت کرد و گفت: مادرم متأسفانه به دلیل جراحی هر دو پا نتوانست در مراسم شرکت کندو و ویدئویی را برای شما آماده کرد.

سپس مجتبی میرطهماسب نیز برای دریافت جایزه‌اش روی صحنه حاضر شد و گفت: سال‌هاست که فیلم می‌سازم و سعی کردم وارد رقابت نشوم و فیلم‌ها را به تماشاچی متصل کنم و این افتخار بزرگی است که این اتفاق برایم افتاد و کارم دیده شد. به هر حال متوجه شدم که فریادهایم به گوش می‌رسد و نتیجه تلاش‌ها باز می‌گردد. این کار گروهی بود و تقریبا هر شخصیتی که درباره‌اش فیلم ساختیم به اصرار راضی به حضور در این کار شد.

در ادامه جمعی از کارآفرین‌هایی که درباره شان فیلم ساخته شد، روی صحنه حاضر شدند و عکس یادگاری انداختند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول