اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

معرفی برترین دانشگاه‌های جهان؛

دانشگاه استانبول؛ برترین دانشگاه‌ ترکیه

دانشگاه استانبول، یکی از دانشگاه‌های دولتی ترکیه است که دراستانبول واقع شده و به عنوان برترین دانشگاه این کشور از‌آن یاد می‌شود.

دانشگاه استانبول؛ برترین دانشگاه‌ ترکیه

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، دانشگاه استانبول، یکی از دانشگاه‌های دولتی ترکیه و در استانبول واقع شده‌است؛ پردیس اصلی این دانشگاه در مجاورت میدان «بیازیت» قرار دارد.

این دانشگاه که نسبت به سایر دانشگاه‌های ترکیه از امکانات بیشتری برخوردار است، تعداد 73 هزار دانشجو و 4563 نفر کادر علمی دارد.

دانشگاه استانبول از 12 مجتمع مجزا تشکیل شده است و دارای 20 دانشکده، 3 مدرسه و 6 مدرسه آموزش فنی و حرفه‌ای است

در دانشگاه استانبول 9000 نفر دانشجوی کاردانی، 65000 نفر دانشجوی کارشناسی و 14 هزار و 500 نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی به تحصیل می‌پردازند.

عمده دروس دانشگاه در بناهای تاریخی مجتمع دانشگاهی بایزید (Beyazit) داده می‌شود؛ درب ورودی دانشگاه از مشهورترین درهای تاریخی کشور است.

کتابخانه‌های مرکزی و تخصصی دانشگاه به لحاظ ریشه دار بودنشان از غنای خاصی برخوردارند؛ تزهای دانشگاهی موجود در کتابخانه مرکزی نیز بر اهمیت آن افزوده است.

کتابخانه دولتی بایزید نیز که در نزدیکی دانشگاه قرار دارد، از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های کشور است.

دانشگاه استانبول7 مجتمع دارد؛ در مجتمع رفاهی Avcilar، بیش از 1500 دانشجو و در خوابگاه محمدجان 200 دانشجو سکونت دارند؛ در خوابگاه‌ها خدمات بهداشتی شبانه روزی است.

با توجه به اینکه دانشکده‌ها و مدارس عالی دانشگاه در محله‌های مختلفی قرار دارند، لذا دانشگاه کافه تریای مرکزی ندارد؛ در هر دانشکده به دانشجویان غذای ظهر داده می‌شود؛ ضمن اینکه آنها کافه تریا و بوفه نیز دارند.

در دانشگاه استانبول نسبت استاد به دانشجو 1 به16 است؛ این دانشگاه دارای17 دانشکده، 9 مدرسه عالی، 1 مرکز آموزش موسیقی، 14 انستیتو و 14 مرکز تحقیقات است.

زبان آموزشی دانشگاه ترکی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه است.

 دانشگاه استانبول افتخار کسب یک جایزه نوبل ادبیات را در سابقه خود دارد؛ این دانشگاه همچنین دارای یک کتابخانه بزرگ است که حدود 2 میلیون کتاب را در خود جای داده است.

در سال 2010، در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، دانشگاه استانبول به عنوان 401-500 بهترین دانشگاه‌ها در جهان قرار گرفت؛ این دانشگاه تنها نهاد علمی ترکیه بود که در این رنکینگ حضور داشت.

در سال 2010، در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها توسط عملکرد تحصیلی (URAP)، دانشگاه استانبول رتبه 415 در جهان را به خود اختصاص داد.

خدمات بهداشتی دانشگاه از طرف ریاست اداره بهداشت، هنر و ورزش در مرکز پزشکی ـ اجتماعی به دانشجویان عرضه می‌شود.

در شرایط خاص نیز، دانشکده‌های پزشکی استانبول و جراح پاشا در مداوای دانشجویان نقش کمکی ایفا می‌نمایند.

در مورد دندانپزشکی نیز دانشکده دندانپزشکی به دانشجویان خدمت می‌نماید؛ ضمن اینکه در دانشکده ادبیات نیز یک مرکز مشاوره روانی وجود دارد.

تقریباً 40 هزار دانشجو از بورس مؤسسات و بنیادهای خصوصی و رسمی برخوردارند؛ در دانشگاه نیز به تعدادی از دانشجویان بورس داده می‌شود.

افرادی که در کنکور، جزو 500 نفر اول قرار بگیرند، افراد ممتاز کلاس، 5 نفر از افراد موفق در رشته هنر، 5 نفر در بخش فرهنگ و 5 نفر در بخش ورزش از بورس دانشگاه بهره مند می‌شوند.

تعداد باشگاه‌هایی که در سطح دانشکده‌ها فعالیت فرهنگی انجام می‌دهند، حدود 200 مورد است.

به علاوه دانشجویان، در مرکز فرهنگی دانشجو نیز که در سال1990 در مجتمع بایزید ایجاد شده، می‌توانند مشارکت داشته باشند.

هر کلوب دارای سالن سینما و نمایش است که میتواند در طول سال اقدام به فعالیت‌های فرهنگی مختلف نماید.

ضمن اینکه یک سالن مطالعه نیز که دارای نشریات روز است در خدمت دانشجویان است؛ دانشگاه در آغاز هر سال تحصیلی با مشارکت باشگاه‌های فرهنگی یک مراسم شادی با عنوان «روزهای فرهنگی دانشگاه استانبول» برگزار می‌نماید.

این بررسی در سایت «topuniversities» منتشر شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول