اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

به مناسبت چهل و نهمین سالگرد آتش‌ زدن مسجدالاقصی؛

نگاهی به زخم‌های نو و کهنه مسجدالاقصی از اشغال تا امروز

آتشی که یک صهیونیست چهل‌ونه سال پیش به جان مسجدالاقصی انداخت، هنوز روشن است، بلکه شدیدتر از قبل و به شیوه‌های نو.

 نگاهی به زخم‌های نو و کهنه مسجدالاقصی از اشغال تا امروز

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روز ۳۱ مرداد ۱۳۴۸ برابر با ۲۱ اوت ۱۹۶۹  «مسجد الاقصی»، اولین قبله مسلمانان جهان و یکی از مقدس‌ترین مکان‌های مورد احترام ادیان آسمانی، توسط صهیونیست‌های تندرو به آتش کشیده شد و خسارات قابل توجهی به آن وارد آمد.

رژیم صهیونیستی این حادثه را که خشم مسلمانان جهان را به دنبال داشت، به یک جهانگرد یهودی استرالیایی به نام «دنیس مایکل روهان» نسبت داد و صهیونیست‌ها وی را عامل به آتش کشیدن مسجد الاقصی معرفی کردند تا در یک دادگاه نمایشی ابتدا محاکمه و سپس به ادعای اینکه وی بیماری روانی بوده آزاد شود.


دنیس مایکل روهان

 

۴۹ سال از حادثه آتش‌زدن مسجدالاقصی می‌گذرد اما این مکان شریف هنوز هم آماج تجاوزات مختلف است. مهم‌ترین هتک حرمت‌های انجام شده علیه مسجدالاقصی از زمان اشغال این مکان شریف تا کنون به شرح زیر است:

هفت ژوئیه ۱۹۶۷ : اشغال مسجدالاقصی

۲۱ آگوست ۱۹۶۷ : سوزاندن مسجدالاقصی به دست «دنیس مایکل روهان»

۱۱ آوریل ۱۹۸۲ : یک نظامی اسرائیلی  اقدام به تیراندازی کور در مسجدالاقصی کرد که طی آن دو فلسطینی به شهادت رسیدند و شش نفر دیگر زخمی شدند.

۱۰ اکتبر ۱۹۹۰ : یکی از وحشیانه‌ترین جنایت‌هایی که سربازان صهیونیست در صحن مسجدالاقصی مرتکب شدند به این تاریخ بازمی‌گردد. در این تاریخ نمازگزاران مسلمان از ورود گروه تندرو موسوم به «هیأت امنای معبد» که قصد قرار دادن سنگ بنای معبد ادعایی «هیکل» را داشتند، ممانعت به عمل آوردند و سربازان صهیونیست به طرف نمازگزاران تیراندازی کردند که این اقدام به شهادت بیش از ۲۰ فلسطینی و زخمی شدن ۱۱۵ نفر دیگر انجامید

۲۵ سپتامبر ۱۹۹۶: افتتاح یک تونل در زیر دیوار غربی مسجدالاقصی که منجر به درگیری‌های گسترده میان فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی شد و طی این درگیری‌های چند روزه ۶۳ فلسطینی به شهادت رسیدند و ۱۶۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

۲۸ سپتامبر ۲۰۰۰: آرییل شارون نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی وارد مسجدالاقصی شد و جرقه‌های انتقاضه دوم زده شد.

۲۰ آگوست ۲۰۰۳: پلیس رژیم صهیونیستی علیرغم اعتراض‌های اداره اوقاف اسلامی فلسطین، به صورت یکطرفه درهای مسجدالاقصی را به روی یورش‌های شهرک‌نشینان صهیونیست باز کرد.

هفت فوریه ۲۰۰۷: آغاز تخریب «تله المغاربه» در نزدیکی باب‌المغاربه که منجر به بروز اعتراض های گسترده شد. این اقدام در راستای تسهیل یورش شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی انجام گرفت.

۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ : بیش از سی نمازگزار در صحن مسجدالاقصی  و در پی اعتراض به یورش شهرک‌نشینان، مجروح شدند.

۱۳نوامبر ۲۰۱۴: نشست سه جانبه عبدالله دوم شاه اردن، جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اردن و بحث درباره آرام‌سازی اوضاع مسجدالاقصی

 نهم سپتامبر ۲۰۱۵: موشه یعلون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تجمعات نگهبانان زن و مرد مسجدالاقصی را ممنوع کرد

۱۳ سپتامبر ۲۰۱۵: یورش‌های صهیونیستی به مسجد‌الاقصی و درگیری‌های شدید میان جوانان فلسطینی و نظامیان رژیم صهیونیستی شدت یافت و در نهایت منجر به آغاز انتفاضه قدس (انتفاضه سوم) در اول اکتبر همان سال شد.

۱۴ ژوئیه ۲۰۱۷: بسته شدن مسجدالاقصی و ممنوعیت اقامه نماز در آن برای دو ماه کامل بعلاوه کارگذاشتن گیت‌های الکترونیکی در ورودی‌های مسجدالاقصی اما پس از اعتراض‌های بی‌سابقه فلسطینی، رژیم صهیونیستی ناچار به برداشتن این گیت‌ها شد.

۲۷ ژوئیه ۲۰۱۷: نظامیان رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌هایی که به مناسبت افتتاح مسجدالاقصی و برداشتن گیت‌های الکترونیکی در این مسجد جمع شده بودند تا جشن بگیرند، حمله کرد و طی آنها دهها نفر زخمی شدند. 

۱۳ می ۲۰۱۸: یورش ۱۶۰۰ شهرک‌نشین به مسجدالاقصی درست یک روز قبل از انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس

۲۲ ژوئن ۲۰۱۸: ورود غیرقانونی ۱۰۰۰ شهرک‌نشین به مسجدالاقصی به مناسبت سالروز آنچه «یادبود تخریب هیکل (معبد موهوم صهیونیست‌ها)» نامیده می‌شود

۲۷ ژوئن ۲۰۱۸: حمله نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی و شلیک  بمب‌های صوتی، دودزا و گاز اشک‌آور به سمت نمازگزاران


 

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول