اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با فارس:

داستان زال شاهکار شاهنامه فردوسی است/ساخت عروسک میله‌ای بزرگ برای «سیمرغ»

سعید ذبیحی، کارگردان تئاتر محیطی «زال و سیمرغ» عنوان کرد: داستان زندگی زال شاهکار شاهنامه فردوسی محسوب می‌شود و به نظرم انگار که فردوسی آن را برای نمایش عروسکی خلق کرده است.

داستان زال شاهکار شاهنامه فردوسی است/ساخت عروسک میله‌ای بزرگ برای «سیمرغ»

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، نمایش «زال و سیمرغ» اثری از شاهنامه فردوسی و کارگردانی سعید ذبیحی از شهر کرمانشاه قرار است روزهای اول و دوم شهریور ماه به صورت محیطی در حیات مجموعه تئاتر شهر و خانه هنرمندان به اجرا در بیاید.

ذبیحی درباره اجرای خود در جشنواره تئاتر عروسکی در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد: این چهارمین سالی است که در جشنواره عروسکی حضور پیدا می‌کنم. امسال نیز با داستان «زال و سیمرغ» که یکی از بخش‌های شاهنامه فردوسی است به جشنواره آمدم.

وی در ادامه افزود: در واقع این داستان را انگار که فردوسی برای نمایش عروسکی ساخته است. دو گونه عروسک برای این کار طراحی شده نخست ، عروسک میله‌ای و بزرگ که هیبت سیمرغ را دارد و باقی عروسک‌هاست که به صورت «ماسک ـ عروسک»  طراحی شده است.

وی درباره موسیقی کار توضیح داد: موسیقی محلی کرُدی برای این کار استفاده کردم تا به زیباتر شدن آن بیافزاید.

ذبیحی با اشاره به اینکه امروز تولید تئاتر نیز مانند  زندگی سخت شده است، افزود:  ما تا 10 سال پیش سالی سه تا چهار کار عروسکی و کودک تولید می‌کردیم و در جشنواره‌های مختلف حضور می‌یافتیم اما الان هر سال شاید یک کار هم نتوان انجام داد.

وی در ادامه افزود: نمایش‌های عروسکی نسبت به سایر نمایش‌ها هزینه برتر است یعنی علاوه بر اینکه برای صحنه و میزانسن و بازیگر کار می‌کنیم باید به تولید عروسک و عروسک گردان و مسائل دیگر نیز بپردازیم و اینها هزینه کار را بالا می‌برد چندین سال است که ما تولیدات عروسکی‌مان کم شده است و امیدواریم در آینده شرایط بهتر شود.

ذبیحی درباره استقبال از کارهای خیابانی در کرمانشاه و شهرستانها گفت: خوشبختانه مردم کرمانشاه علاقه زیادی به کار خیابانی دارند و ما همیشه بیشتر از اجرا نگران خود مردم هستیم تا اتفاقی برایشان نیافتد یادم می‌آید یک بار که کنار یک پل عابر اجرا داشتیم مردم علاوه بر پایین پل، روی پل هم تجمع کرده بودند و من مدام نگران مردمی بودم که بالای پل هستند.

وی با اشاره به اینکه اجرایشان روزهای اول و دوم جشنواره ساعت 20 در تئاتر شهر و خانه هنرمندان است، گفت: یکی از نکات خوب این جشنواره این است که بخش‌ها غیر رقابتی شده‌اند این دیگر مشکلات و دلخوری‌ها را کمتر می‌کند بهرحال کاری که به جشنواره بین‌المللی می‌رسد سطح خوبی دارد بنابراین منطقی این است که غیر رقابتی باشد.

انتهای پیام/      

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول