اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

کارگردان تئاتر عروسکی در گفت‌وگو با فارس:

نمایشی که به افسانه‌های «جن و پری» و «هزار و یک شب» نزدیک شد

مهدی شاه پیری، کارگردان نمایش «شفیره» در جشنواره تئاتر عروسکی گفت: این اثر اقتباسی از «مَدِآی» اوریپید یونان است که به افسانه‌های «جن و پری» و «هزار و یک شب» ما نزدیک شده است.

نمایشی که به افسانه‌های «جن و پری» و «هزار و یک شب» نزدیک شد

مهدی شاه پیری کارگردان نمایش «شفیره» در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران ـ مبارک در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر فارس عنوان کرد: این نمایش اقتباسی آزاد از نمایشنامه مَدِآ اثری از اوریپید یونانی است که تغییراتی بدان داده شده و فضای کار دچار تحول شده است.

وی در ادامه افزود: اکنون نمایش قدری به افسانه‌های جن و پری و هزار و یک شب نزدیک شده است. داستان زندگی یک پادشاهی را روایت می‌کند که بچه دار نمی‌شود و از امر خیلی ناراحت است. یک شب صدای وز وز زنبور در گوشش می‌پیچد، وز وز جای خود را به یک صدا می‌دهد که می‌گوید اگر می‌خواهی صاحب فرزند شوی باید قوچ طلایی‌ات را سر ببری و با پشمش پارچه‌ای ببافی و پادشاه هم اینکارها را انجام می‌دهد و ملکه صاحب فرزند می‌شود. 

شاه پیری افزود: ملکه دو فرزند به دنیا می‌آورد، یک دختر سرخ مو و یک پسر مرده . پس از مدتی پادشاه غصه دار می‌شود که چرا فرزند پسرش زنده نمانده است ، دوباره همان وز وز در سرش می‌پیچد و دستور جدیدی می‌دهد و پرده دوم بعد ازاین شروع می‌شود که دختر مرده و گلی جای او رشد کرده است.

شاه پیری درباره بازیگران کار گ فت: بازیگران به همراه عروسک‌ها هستند،‌هفت نفر بازیگر و عروسک‌ها هم تکنیک کار مشخصی دارند. فرم کار ما مدرن است که کمتر در ایران صورت گرفته است.

وی درباره فضاسازی کار هم توضیح داد: فضای کار حال و هوای باستانی بین النهرینی و سمت و سوی مصری دارد به طوریکه دکور اصلی یک زیگورات نامتقارن است. نمایش پنجم و ششم اردیبهشت ماه در سالن چارسوی تئاتر شهر اجرا می‌شود.

این کارگردان تئاتر گفت: ما در تلاش هستیم که همیشه کارهایم را به اجرای عموم برسانیم سال گذشته هم نمای آبجی را اجرا کردیم و از طریق دو سالانه عروسکی به اجرا رسیدیم. 

وی با ابراز امیدواری از اینکه مرضیه برومند از کارها حمایت می‌کند،گفت: امیدواریم مدیران فرهنگی و مرکز هنرهای نمایشی و تئاتر شهر نیز از کارها برای اجرای عموم حمایت کنند.

 انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول