اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد

صنایع شازند در معرض خطر فرونشست زمین

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی احتمال فرونشست زمین در شازند را افزایش داده است.

صنایع شازند در معرض خطر فرونشست زمین

علی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: در شهر شازند مشکلاتی در تامین آب شرب وجود دارد، این در حالی است که شازند یکی از مناطق پرباران استان محسوب می‌شود، اما 9 روستا از روستاهای آن با تانکر آبرسانی می‌شوند که نشان می‌دهند اقدامات ماندگاری در زمینه آبرسانی صورت نگرفته است.

احتمال فرونشست زمین در شازند

وی بیان کرد: تعدادی از روستاهای شهرستان در مسیر سدکمال صالح قرار دارند که اگر فاضلاب آنها مهار نشود، چنانچه به سد کمال صالح سرریز شوند این سرمایه‌گذاری بزرگ را از بین خواهد برد و چالش‌های زیست محیطی فراوانی ایجاد خواهند کرد.

 نماینده مردم شازند در مجلس ادامه داد: در استان همدان به علت برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی فرونشست زمین اتفاق افتاد، هنگامی که از دشت شازند ده‌ها لیتر بر ثانیه برداشت آب صورت می‌گیرد چگونه می‌توان مطمئن بود که فرونشست زمین رخ نمی‌دهد، اگر در همدان زمین فرو می‌نشیند و اتفاقی رخ نمی‌دهد، یا اگر در منطقه سمنان و یا کرمان فرونشست زمین چالشی را به دنبال ندارند، به خاطر این است که در این شهرها تاسیسات نیست، اما تاسیسات ایجاد شده در نیروگاه، پتروشیمی، پتروصنعت، رنگ روناس و ده‌ها کارخانه مطرح دیگر شازند با فرونشست زمین جا به جا خواهند شد و دیگر نمی‌توان آنها را احیا کرد.

 

ابراهیمی افزود: چنانچه به علت فرونشست زمین انفجاری در شازند رخ دهد چه کسی پاسخگو خواهد بود، طرح این مسئله موجب دلخوری بعضی‌ها می‌شود، اما یک واقعیت است که اگر فردا چنین حادثه‌ای رقم زده شود، عذرخواهی هم فایده‌ای نخواهد داشت.

بهترین محل برای استقرار اورژانس هوایی زمین‌های نمک‌کور است

 وی تصریح کرد: امروز می‌توان با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح مانع از فرونشست زمین شد، حتی اگر فاضلاب اراک را خریداری کرده و به دشت شازند منتقل کرد بازهم توجیه دارد، نباید اجازه داد این اتفاقات ناجور رخ دهد.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مسئله دیگری که  تاکنون بارها پیرامون آن تذکر داده‌ام تصمیم‌گیری درست پیرامون محل استقرار اورژانس هوایی است، بهترین محل برای استقرار اورژانس هوایی  زمین‌های نمک‌کور است، کنار پالایشگاه و پتروشیمی مکان خوبی برای ایجاد آشیانه هلی‌کوپتر است، اگر خدای نکرده حادثه‌ای در صنایع رخ دهد راه ارتباطی به اراک در درجه اول قفل می‌شودکه در آن شرایط ضرورت اورژانس هوایی به شدت احساس خواهد شد.

اشتغال، مهم‌ترین چالش شازندی‌ها 

  ابراهیمی با اشاره به اینکه مشکل اشتغال، مهم‌ترین چالش مردم شهر شازند است، خاطرنشان کرد: از هر 100 مراجعه‌کننده به دفتر نماینده 90 نفر شغل می‌خواهند، اشتغال مشکل کلان کشوری است که برای حل آن باید اقتصاد را پویا و واردات بی‌رویه را مهار کرد تا تولید در کشور معنا و مفهوم بگیرد.

وی بیان کرد: امروز منابع انسانی در حال هدر رفتن است و استفاده لازم ازآن به عمل نمی‌آید که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

گردش اقتصاد در شازند ضعیف است

نماینده مردم شازند در مجلس یکی دیگر از چالش‌های شازند را موضوع درآمد برشمرد و افزود: درآمد مردم شازند درآمد قابل توجهی نیست، مردم درگیر حوزه کشاورزی هستند، صنایع مستقر در شهرستان پیش از این نیروی انسانی و حتی مایحتاج مورد نیاز خود را از خارج استان تامین می‌کرد که همین مسئله موجب شده گردش اقتصاد در شهرستان ضعیف بماند. 

نامناسب بودن راه‌های مواصلاتی شازند

ابراهیمی با اشاره به اینکه راه‌های مواصلاتی شهرستان بسیار نامناسب بوده و تلفات بسیاری می‌دهد، اظهار کرد: اکثر راه‌های مواصلاتی شهرستان از جمله اراک به درود غیراستاندارد است، 70 تا 75 درصد جاده‌های شهرستان راه ارتباطی روستایی هستند که چندین سال از احداث و آسفالت آنها گذشته و تاکنون احیا نشده‌اند.

انتهای پیام/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول