اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تاکید کرملین بر استفاده از ارز ملی در تعامل با ترکیه و پاسخ متقابل به تحریم‌های آمریکا

کاخ ریاست‌جمهوری روسیه با اشاره به اقدامات آمریکا علیه ترکیه و تحمیل تحریم‌های اقتصادی بر این کشور تأکید کرد که مسکو و آنکارا در حال بررسی استفاده از ارزهای ملی در تعاملات تجاری خود هستند.

تاکید کرملین بر استفاده از ارز ملی در تعامل با ترکیه و پاسخ متقابل به تحریم‌های آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کاخ کرملین امروز (دوشنبه)  گفت مشکلات بوجودآمده در اقتصاد ترکیه بر روابط و پروژه‌های دوجانبه با روسیه اثر نخواهد داشت.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: «من نمی‌دانم که چطور اوضاع اقتصادی ترکیه می‌تواند بر توسعه پروژه‌های مشترک با روسیه اثر داشته باشد. بنابراین همه چی روند طبیعی خود را طی خواهد کرد.»

وی ادامه داد، تا کنون «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه هیچ درخواست کمکی از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برای ارائه کمک‌های لازم در شرایط اقتصادی جدیدی که برای این کشور بوجود آمده مطرح نکرده است.

پسکوف همچنین افزود، موضوع استفاده از ارزهای ملی در روابط تجاری میان ترکیه و روسیه از جمله مسائل و موضوعات مطرح است.

این مقام کاخ ریاست‌جمهوری روسیه در پاسخ به سوالی درباره استفاده احتمالی از لیره در روابط تجاری با ترکیه گفت: «روسیه به دنبال افزایش میزان استفاده از ارزهای ملی دو کشور در روابط تجاری با ترکیه است و این مسئله بیش از یک بار مورد بررسی قرار گرفته است».

اردوغان که شاهد کاهش مستمر ارزش پول ملی کشور خود در ماه‌های گذشته بوده، چند روز پیش در جمع حامیان حزب توسعه و عدالت در شهر «اونیه»، یک بار دیگر از مردم ترکیه خواست که برای مقابله با این روند کاهشی، ارزهای خارجی خود را به شبکه بانکی ترکیه بفروشند. رئیس‌جمهور ترکیه روز قبل این سخنرانی نیز یک بار دیگر این درخواست را مطرح کرده بود و از مردم کشورش خواسته بود تا دلارها و یوروهایشان را به بازار بیاورند.

رئیس‌جمهور ترکیه چندی پیش هم از مردم کشورش خواسته بود که برای مقابله با روند کاهشی ارز لیر ترکیه، ذخایر طلای خانگی خود را به بانک‌ها تحویل دهند؛ این کاری است که مردم کره جنوبی در سال ۱۹۹۸ و برای کمک به اقتصاد بحران‌زده کشورشان کردند و با فروش ۲.۲ میلیارد دلار طلای خانگی به شبکه بانکی، دولت را در ادامه سیاست‌های اقتصادی صادرات محور خود کمک کردند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه 19 مردادماه (10 آگوست) اعلام کرد تعرفه‌های گمرکی واردات آلومینیوم و فولاد از ترکیه را دو برابر کرده است. با دستور ترامپ در ماه مارس، تعرفه گمرکی واردات فولاد به 25 درصد و تعرفه واردات آلومینیوم به 10 درصد افزایش یافته بود. پیش از این نیز دو تن از مقامات ترکیه‌ای تحریم شده بودند.

خبرگزاری «رویترز» پیشتر گزارش داده بود که بعد از تصمیم ترامپ برای آغاز جنگ اقتصادی با کشورهای مختلف، صادرات فولاد از ترکیه به آمریکا، طی 5 ماه ابتدایی سال 2018 به میزان نصف رسیده است و پس از اعلام تعرفه‌های جدید آمریکا، ارزش لیره به پایین ترین سطح سقوط کرد.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه مسکو بی‌پایه و اساس است

سخنگوی کاخ کرملین در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی خود به موضوع دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه پرداخت و تأکید کرد، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران در حاشیه اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر دیدار و درباره سوریه گفت‌وگو کرده‌اند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد، اوضاع سوریه و همچنین روابط دوجانبه میان مسکو و تهران از جمله موضوعات مهم در این دیدار بود.

وی افزود: «علاوه بر این درباره شرایط بوجود آمده ناشی از اقدامات آمریکا نیز در کنار طیف گسترده‌ای از موضوعات مربوط به مسائل دوجانبه از جمله تعاملات ایران و روسیه، بحث و گفت‌وگو شد».

روسای جمهور پنج کشور ساحلی دریای خزر یعنی ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان روز یکشنبه در پنجمین اجلاس سران خزر در بندر «آکتائو» قزاقستان دیدار و کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را امضا کردند. 

سخنگوی کاخ کرملین یک بار دیگر به موضوع تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه روسیه اشاره کرد و گفت: «رئیس‌جمهور روسیه هنوز فرمانی برای پاسخ احتمالی به تحریم‌های جدید آمریکا صادر نکرده است».

وی در ادامه تأکید کرد: «با این وجود استفاده از اصل اقدام متقابل همچنان مبحث اصلی در چنین شرایطی است».

پسکوف علاوه بر این، یک بار دیگر ادعاهای مطرح شده از جانب دولت آمریکا و کشورهای غربی در خصوص نقش مسکو در جریان مسمومیت سالزبری انگلیس را بی‌اساس خواند.

وزارت خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه 8 آگوست در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو به بهانه مقابله با نقش ادعایی روسیه در حادثه مسمومیت «سالزبری» انگلیس وضع کرده است. این تحریم‌ها با استقبال لندن مواجه شده است.

سفارت روسیه در واکنش به این تحریم‌ها ضمن محکوم کردن اقدام آمریکا تأکید کرد که واشنگتن هیچ شواهدی در خصوص ادعایی که درباره نقش مسکو در مسمومیت «سرگئی اسکریپال» افسر سابق روس در سالزبری انگلیس مطرح کرده، ارائه نداده است. علاوه بر این، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفته بود که مسکو در حال تدارک برای انجام اقدامات متقابل در قبال آمریکا است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول