اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

در قالب ائتلاف موسوم به «ائتلاف اسلامی» مورد حمایت آمریکا

«جیش الاسلام» استقرار خود را در «رقه» سوریه تکذیب کرد

همزمان با درخواست آمریکا از کشورهای عربی برای تشکیل و استقرار نیرویی در مناطقی از سوریه، گروهک جیش الاسلام که بتازگی از ریف دمشق اخراج شد، هر تصمیم برای استقرار در استان رقه سوریه را تکذیب کرد.

«جیش الاسلام» استقرار خود را در «رقه» سوریه تکذیب کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، یک منبع کُرد روز چهارشنبه (دیروز) اعلام کرد که مذاکراتی برای انتقال عناصر «جیش الاسلام» –تحت الحمایه عربستان سعودی- به شهر «رقه» در سوریه صورت گرفته است.

این منبع به خبرگزاری «باسنیوز» خبر داد که این مذاکرات بین آمریکا، عربستان، امارات و نیروهای موسوم به «ائتلاف بین المللی» با ترکیه انجام شده است.

به گفته وی، این مسئله گام نخست است و در گام دوم نیز مناطق واقع در شرق فرات با حمایت مالی عربستان، قطر و امارات و حمایت آمریکا، به عشایر سوریه تحویل داده خواهد شد.

این منبع تصریح کرد که با این نیروها ارتشی تشکیل خواهد شد که 60% آنان از عشایر عرب خواهند بود. کُردها نیز مناطق کُردنشین را اداره خواهند کرد.

در واکنش به این مسئله، «حمزه بیرقدار» سخنگوی رسمی جیش الاسلام مدعی شد که چنین اخباری کلا صحت ندارد.

جیش الاسلام با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که این مسئله در راستای جنگهای رسانه‌ای و اطلاعاتی است که این گروه را هدف قرار داده است.


بیانیه جیش الاسلام

این گروه ضمن تکذیب هر گونه رابطه با هیچ کشوری، ادعا کرد که جیش الاسلام با تجزیه و تقسیم مناطق سوریه مخالف است و بر لزوم حفظ حسن همجواری با ترکیه تأکید دارد.

«مضر حماد الأسعد» هماهنگ کننده شورای عالی عشایر و قبال سوریه ضمن تأیید این خبر، تأکید کرد که آمریکا و ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس قصد دارند این منطقه را به نیروهای عربی مشترک و عشایر عرب تحویل دهند تا «شورا و پلیس محلی» در این منطقه تشکیل شود.

الاسعد تصریح کرد که علت این مسئله این است که عشایر عرب روابط «خوب، مثبت و نزدیکی» با کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) و ترکیه دارند و بیش از دو میلیون نفر از مردم مناطق شمال و شمال شرق سوریه به عنوان پناهنده در ترکیه حضور دارند و بیشتر این افراد از عشایر هستند.

روزنامه گاردین چندی پیش اعلام کرده بود که آمریکا در پی جایگزین کردن نیروهای عربی با نیروهای خود است تا به زعم خود بتواند با نفوذ ایران در این منطقه مقابله کند.

در همین راستا، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نیز با اشاره به این پیشنهاد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد که این مسئله از چند سال پیش مطرح بوده است.

مصر نیز روز گذشته اعلام کرد که آماده است به این منطقه نیرو اعزام کند، ولی نه برای عملیات نظامی بلکه به منظور حفظ امنیت.

عناصر جیش الاسلام چندی پیش به موجب توافق غوطه شرقی، به شمال سوریه منتقل و در مناطق تحت تسلط نیروهای «سپر فرات» -تحت حمایت ترکیه- در شمال استان حلب مستقر شدند.

نیروهای دموکراتیک سوریه که بیشتر عناصر آن کُرد است و وابسته به «یگان‌های مداقع خلق» کُرد هستند، با حمایت آمریکا و پس از هماهنگی با داعش برای خروج از رقه، بر این شهر تسلط یافتند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول