اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«عراق؛ انتخاب چهارم»

کرکوک؛ رقابت 24 فهرست انتخاباتی برای کسب 13 کرسی

استان کرکوک از استانهای مورد منازعه میان اربیل و بغداد که تنها 13 کرسی در پارلمان آتی عراق دارد، با چند دستگی احزاب و فهرست‌های انتخاباتی مختلف مواجه است.

کرکوک؛ رقابت 24 فهرست انتخاباتی برای کسب 13 کرسی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، چهارمین دور انتخابات پارلمانی عراق  قرار است 12 می آینده (22 اردیبهشت 97) در سراسر این کشور برگزار شود.

تصویب نظام انتخاباتی «سانت لیگو با ضریب اول 1.7»، که به اعتقاد بسیاری موجب حمایت از فهرست‌های کوچک انتخاباتی می‌شود، موجب شده تا در این دور از انتخابات، فهرست‌های متعدد و زیادی خود را وارد کارزار انتخابات کنند و ازدحام این احزاب در برخی استان‌ها مانند «کرکوک» که از جایگاه خاصی در مناقشات اربیل و بغداد برخوردار است، موجب پیچیده شدن شرایط شده است.

سهم استان کرکوک در پارلمان آتی 13 کرسی است اما 24 فهرست انتخاباتی برای گرفتن این کرسی‌ها با یکدیگر در حال رقابتند. این میزان زیاد فهرست‌های انتخاباتی بر پیچیدگی شرایط این استان، افزوده است.

نامزدهای عرب در این استان در هشت فهرست و نامزدهای کرد در هفت فهرست، حضوردارند. در این میان ترکمانی‌های سنی بیش از سایر قومیت‌ها با یکدیگر به توافق رسیده‌اند و تحت عنوان یک فهرست در این انتخابات شرکت‌ می‌کنند و ترکمانی‌های شیعه نیز اغلب به ائتلاف نماینده نیروهای «الحشد الشعبی» پیوسته‌اند.

مسئله بسیار عجیب در این میان، فهرست‌های انتخاباتی مسیحیان است. با اینکه پس از ظهور داعش در عراق یعنی چهار سال پیش، از جمعیت ساکنان مسیحی کرکوک کاسته شده است، اما اکنون با هفت فهرست انتخاباتی در انتخابات 12 می برای کسب تنها یک کرسی که سهم آنها درنظر گرفته شده، رقابت خواهند کرد.

در استان کرکوک، 300 نامزد برای کسب 12 کرسی به اضافه یک کرسی که سهم مسیحیان است، با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

«حاتم العاصی» شیخ قبیله العبید و یکی از رهبران عرب‌های استان کرکوک با تایید این مسئله؛ چندی پیش در گفت‌وگو با «موازین‌نیوز» اظهار داشت که تعدد فهرست‌های عربی در این استان به  پراکنده شدن آراء در انتخابات پارلمانی پیش روی عراق خواهد انجامید.

«وائل نعمة» نویسنده عرب طی یادداشتی در روزنامه «المدی پرس» در این باره نوشت:

چند دستگی گروه‌های سیاسی رقیب در انتخابات آتی در کرکوک با نگاهی به فهرست‌های انتخاباتی حاضر کاملا عیان است به ویژه که حتی نامزدهای متعلق به یک قومیت، نتوانستند در یک یا دو فهرست با یکدیگر توافق کنند و این امر بیانگر شدت اختلافات در استان کرکوک است.

یکی از نامزدهای عرب در کرکوک که در یکی از 8 فهرست عربی این استان حاضر است، دلیل این چند دستگی را تمایل رهبران سیاسی در بغداد برای دستیابی به سهم بیشتر از کرسی‌های این استان و عدم دادن آن به طرف‌های دیگر دانست.

8 فهرست عربی

در کرکوک یک فهرست عربی خالص حضور دارد که نام آن «التحالف العربی» است و ریاست آن بر عهده «محمد تمیم» وزیر آموزش و پرورش سابق و رئیس کمیسیون دارایی در پارلمان است که «راکان الجبوری» استاندار و «خالد المفرجی» در کنار او قرار دارند.

منابع آگاه می‌گویند که این فهرست بیشترین نزدیکی را با ائتلاف «النصر» به ریاست «العبادی» دارد حتی برخی از نامزدهای حاضر در این فهرست پیش از این گفته بودند که از نخست‌وزیری مجدد العبادی حمایت می‌کنند.

منابع می‌گویند که برخی تحرکات سیاسی پیش از این در کرکوک در جریان بود تا یک فهرست عربی دیگر همسو با ائتلاف «الفتح» در این استان تشکیل شود تا افراد همسو با الحشد در آن عضو شوند.

«هاله نور الدین» از نامزدهای عرب در کرکوک می‌گوید: رهبران ائتلاف‌های انتخاباتی در پایتخت به شدت برای گرفتن کرسی‌های پارلمانی کرکوک و راه یافتن افرادی همسو با خود در این استان به پارلمان آتی، رقابت دارند و حاضر به واگذاری این کرسی‌ها به طرف مقابل نیستند. این شکاف و چند دستگی تنها در فهرست‌های عربی در کرکوک دیده نمی‌شود بلکه برای سایر گروه‌ها و قومیت‌های حاضر در کرکوک نیز وجود دارد.

در چنین شرایطی که شکاف میان فهرست‌های عربی در کرکوک بسیار زیاد شده و احتمال هدر رفتن آراء وجود دارد، سه نامزد عرب اعلام کردند که از انتخابات عقب‌نشینی می‌کنند تا فرصت برای سایر نامزدها وجود داشته باشد.

«ثائر العبدالله» یکی از این نامزدها از فهرست «باب العرب»- فهرستی که برای نخستین بار در انتخابات عراق به ریاست «وصفی العاصی» از شیوخ برجسته مخالف داعش در استان، شرکت می‌کند- است که می‌گوید: برای جلوگیری از تشتت آراء عربها و حمایت از فهرست‌های شرکت‌کننده در انتخابات از نامزدی عقب‌نشینی کرده است.

 اما «نور الدین» از دیگر نامزدهای این فهرست می‌گوید که وی به دلیل مسائل مالی از نامزدی انصراف داده است.

وی می‌گوید: شیخ وصفی به ما وعده داده بود که بخش زیادی از هزینه‌های تبلیغات ما را در بخش چاپ عکسها و کارتهای تبلیغاتی برعهده می‌گیرد اما این نامزد، حمایت نقدی می‌خواست.

المدی پرس در ادامه می‌نویسد که اطلاعات دیگری در دست است که دو نامزد دیگر یکی از فهرست باب العرب و دیگری از فهرست «الوطنیه» به ریاست «ایاد علاوی» انصراف داده‌اند اما تاکنون این امر تایید نشده است.

فهرست‌های عربی رقیب در کرکوک علاوه بر الوطنیه و باب العرب، عبارتند از «التضامن» وابسته به «وضاح الصدید»، «بیارق الخیر» به ریاست «خالد العبیدی» وزیر دفاع سابق که خود در استان «نینوی» به ائتلاف العبادی پیوسته است.

فهرست‌های کردی و مسیحی

پس از حوادث شانزدهم اکتبر ۲۰۱۷ و ورود نیروهای دولت مرکزی به کرکوک این دغدغه برای کردها به وجود آمد که تحت تاثیر حضور نیروهای دولت مرکزی در استان کرکوک و خروج نیروهای پیشمرگه، کنترل کردها هم بر این استان از دست برود و‌ آنها بخشی از آراء خود را از دست بدهند. از همین رو کارشناسان معتقد بودند کردها در انتخابات فرارو با یکدیگر متحد شوند و برگزار دیدارهای مختلف کیان سران احزاب کرد در همین راستا بود اما در نهایت در کرکوک چنین توافقی حاصل نشد.

حزب دموکرات کردستان از شرکت در انتخابات برای استان کرکوک، در اعتراض به حوادث اخیر در این استان انصراف داد و تنها ائتلافهای اتحادیه میهنی کردستان، فیلی‌ها، سوسیالسیم، اتحاد اسلامی، کمونیسم، الحراک الجدید و الوطنیه (به ریاست برهم صالح) در این انتخابات حضور خواهند یافت.

در این میان 7 فهرست مسیحی برای کسب تنها یک کرسی در پارلمان با یکدیگر رقابت می‌کنند این در حالی است که از زمان حمله داعش به عراق تاکنون، شمار ساکنان مسیحی این استان بسیار کم شده است و حتی یکی از کلیساها در کرکوک در سال 2016 اعلام کرد که از 5 هزار خانوار مسیحی پیش از سال 2003 که در این استان ساکن بودند تنها 1200 خانوار باقی مانده‌اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول