اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دومین روز انتخاباتی «العبادی» در کردستان عراق؛ و تأکید بر «شایسته‌سالاری»

نخست وزیر عراق در ادامه سفر تبلیغاتی‌اش به منطقه کردستان به اربیل رفت و پس از دیدار با نخست‌وزیر این منطقه، در جمع هوادارانش از روابط قوی کردها و عرب‌ها سخن گفت.

دومین روز انتخاباتی «العبادی» در کردستان عراق؛ و تأکید بر «شایسته‌سالاری»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق در ادامه حضورش در منطقه کردستان، امروز (پنجشنبه 26 آوریل) از سلیمانیه به «اربیل» رفت. 

به نوشته پایگاه خبری شبکه «رووداو» کردستان، «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان به استقبال «العبادی» رفت. 

 

نخست‌وزیر عراق قرار است پس از اربیل، عازم سومین استان منطقه کردستان یعنی «دهوک» شود.

این نخستین سفر العبادی به منطقه کردستان از زمان برگزاری همه پرسی جدایی اقلیم از عراق در سپتامبر سال گذشته، به شمار می آید و هدفش از این سفر، تبلیغ برای ائتلاف انتخاباتی تحت رهبری خود (النصر) در انتخابات پارلمانی آتی در این کشور است.

العبادی: می‌خواهیم سهمبندی‌های سیاسی در عراق را برهم بزنیم

العبادی در ادامه حضورش در اربیل، در سالن کنفرانس‌های شهید «سعد عبدالله» در این شهر حضور یافت و در میان طرفدارانش سخنرانی کرد.

وی اظهار داشت: نمی‌توانیم تصور کنیم که شهرهای عراقی متعلق به یک قومیت یا نژاد خاصی هستند بلکه در همه شهرها اختلاط قومیتی و نژادی وجود دارد. ما می‌خواهیم این سهم‌بندی سیاسی را برهم بزنیم و عراقی جدید بسازیم.  امیدواریم همکاری با منطقه کردستان افزایش یابد. هیچ فرقی میان شهروندان کرد و عراقی وجود ندارد.

 

رئیس فهرست النصر عراق گفت: تمامی نیروهای ما وارد کرکوک و اطراف آن شدند و من به شما گفتم که نمی‌خواهم هیچ خونی ریخته شود زیرا خون عراقی‌ها برای ما عزیز است. روابط میان کردها و عرب‌ها در عراق بسیار قوی است و در مرحله آتی قوی‌تر نیز خواهد شد. دوره تفاوت قائل شدن میان شهروندان بر اساس گرایش‌ها و تفاوت‌هایشان به سر رسیده است.

وی افزود: آراء شما ارزشمند است و ملت عراق منبع قدرتند نه طرف‌ها و نیروهای خارجی.

سخنرانی داغ و تبلیغاتی «مسرور بارزانی» همزمان با ورود «العبادی» به اربیل

 همزمان با سفر «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق به منطقه کردستان، «مسرور بارزانی» مشاور شورای امنیت ملی در یک کنفرانس خبری حاضر شد و در راستای تبلیغات انتخاباتی برای حزب دموکرات کردستان سخنرانی کرد.

وی که از حامیان سرسخت همه‌پرسی جدایی در منطقه کردستان در سپتامبر سال گذشته بود، گفت: حزب دموکرات کردستان برای آینده بهتر ملتمان مبارزه کرده و خواهد کرد. در شرایطی که داعش می‌خواست سرزمین ما را اشغال کند، حزب دموکرات کردستان در خطوط مقدم جبهه حاضر شد و با تمام قدرت این حمله را دفع کرد.

مسرور بارزانی با اشاره به سفر العبادی به سلیمانیه و دیدارش با خانواده یکی از شهدای پیشمرگه در کرکوک، اظهار داشت: کسانی که حاضر به بازدید از نیروهای پیشمرگه در جبهه‌های نبرد نبودند و اکنون تنها با خانواده‌های شهدای آنها دیدار می‌کنند، شایسته پیروزی مجدد در انتخابات نیستند.

وی افزود: حزب دموکراتیک کردستان با سایر احزاب متفاوت است زیرا روزی نبوده که این حزب دچار تشتت و چند دستگی شده باشد. من نمی‌دانم چگونه این احزاب پراکنده و غیر متحد می‌خواهند از وحدت کردستان حمایت کنند. ما از دولت بغداد از طریق نامزدهایمان خواهیم پرسید که چه به کردستان داده‌اند چه به شهدای ما پس از تعرض داده‌اند؟ ایا غرامتی پرداخت کرده‌اند؟

مشاور شورای امنیت ملی منطقه کردستان در ادامه از کلیه کردها خواست تا پای صندوقهای رای حاضر شوند و رای خود را به حزب دموکرات کردستان بدهند تا به همه بگویید که کسانی را انتخاب می‌کنید که از حقوق شما در بغداد دفاع خواهند کرد.

نخستین روز حضور در منطقه کردستان؛ سفر به سلیمانیه

«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق و رئیس ائتلاف نصر در انتخابات دوره چهارم مجلس نمایندگان عراق شامگاه چهارشنبه (٥ اردیبهشت) برای گشودن دفتر این ائتلاف و آغاز تبلیغات انتخاباتی وارد سلیمانیه شد.

عبادی با حضور نامزدهای ائتلاف نصر در سلیمانیه و حضور شماری از هواداران این ائتلاف با ایراد سخنانی آغاز تبلیغات این ائتلاف را اعلام کرد.

وی تاکید کرد که مباحث قومیتی نباید اساس تعامل با عراقی‌ها باشد بلکه باید در این تعامل اصل شهروندی مبنا قرار گیرد؛ خواه این شهروند یک کرد یا عرب در بغداد باشد و یا هر شهروند دیگری با هر هویتی در کردستان.

به نوشته «کردپرس» رئیس ائتلاف النصر با تاکید بر این که دوران دیکتاتوری در عراق پایان یافته است، گفت: عراقی جدید بنا خواهیم کرد.

وی افزود: نیروی پیشمرگ همچون ارتش عراق برای این کشور قربانی داده است.

عبادی در ادامه بر پایبندی خود بر گسترش دموکراسی در عراق تاکید کرد و گفت: میان شهروندان عراقی از کرد و عرب هیچ  تفاوتی نیست و باید بر اساس شایسته سالاری با شهروندان تعامل کرد.

 

رئیس ائتلاف نصر درباره مشکل عدم پرداخت پول کشاورزان اقلیم کردستان از سوی دولت مرکزی عراق، ضمن مشروع دانستن مطالبات کشاورزان، اعلام کرد که با همکاری و هماهنگی با دولت اقلیم کردستان مشکل پرداخت پول گندم کشاورزان کردستان را حل و فصل خواهند کرد.

 وی پس از رویدادهای یک سال اخیر در اقلیم کردستان و بحران های سیاسی و اقتصادی و نارضایتی های مردمی از احزاب حاکم به دنبال جذب آرای شهروندان کرد در انتخابات پارلمانی چهارم است.

دیدار با خانواده یکی از شهدای پیشمرگه در سلیمانیه

وی در ادامه حضورش در سلیمانیه به منزل «شیرکو فاتح شوانی» از فرماندهان پیشمرگه که در مقابله با داعش در کرکوک جان خود را از دست داده بود، رفت و  از نزدیک جویای وضعیت خانواده این شهید پیشمرگه شد.

یکی از خانواده‌های شهدای پیشمرگه استقبال از العبادی را رد کرد

در این میان پایگاه خبری شبکه «رووداو» نوشت که خانواده شهید «حسین منصور» از شهدای پیشمرگه پیشنهاد دفتر العبادی برای دیدار با وی را رد کرده و اعلام کرد که نمی‌خواهد از آن به عنوان یک ابزار برای تبلیغات بهره‌برداری شود.

جماعت اسلامی کردستان: فهرست العبادی حتی  به یک کرسی در سلیمانیه دست نمی‌یابد

«زانا سعید» از نمایندگان حزب «جماعت اسلامی کردستان» نیز در واکنش به سفر نخست‌وزیر عراق به سلیمانیه به «موازین نیوز» از سیاست‌های او انتقاد کرد.

وی ادعا که به دلیل عدم محبوبیت العبادی میان کردها، ائتلاف النصر، حتی یک کرسی نیز کسب نخواهد کرد. العبادی در دوران حکومتش از کلیه وعده‌هایی که به ملت کرد داده بود، شانه خالی کرد و بسیار ضرر کرده است. فهرست النصر و فهرست‌های همسو با او در سلیمانیه حتی به یک کرسی در پارلمان نخواهد رسید و دلیل آن، تعمد وی در قطع حقوق کارمندان منطقه کردستان است.

سعید تصریح کرد که کلیه فهرست‌های کردی در تلاشند تا مانع نخست‌وزیری مجدد العبادی طی انتخابات آتی شوند تا بحرانی که طی مدت اخیر علیه ملت کرد، به وجود آمد، تکرار نشود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول