اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

عزم مسؤولان دانشگاهی برای تحقق شعار سال/۳

معتمدی: برنامه‌ریزی دانشگاه امیرکبیر برای تحقق شعار سال/ برج فناوری دانشگاه گسترش می‌یابد

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: بایدمراکز کارآفرینی در دانشگاه‌ها تقویت شود و شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش یابد.

معتمدی: برنامه‌ریزی دانشگاه امیرکبیر برای تحقق شعار سال/ برج فناوری دانشگاه گسترش می‌یابد

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، «حمایت از تولید داخلی» که امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال مطرح شده عنوانی است که تمام اقشار جامعه به نوعی با آن درگیر هستند و می‌توانند در تحقق این شعار نقش اساسی داشته باشند.

دانشگاه‌ها نیز می‌توانند علاوه بر خرید کالای داخل، با توجه به نقش کارآفرینی خود نیز در تحقق شعار سال فعالیت و برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشند.

در رابطه با اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان یکی از دانشگاه‌های کارآفرین کشور چه برنامه‌هایی برای تحقق شعار سال دارد با سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت‌وگو کردیم.

* نقش دانشگاه‌ها در تحقق شعار سال از طریق افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان

فارس: همانطور که می‌دانید «حمایت از کالای داخلی» از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال تعیین شده است، شما به عنوان رئیس دانشگاه صنعتی کشور نقش دانشگاه‌ها در تحقق این شعار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

معتمدی: البته دانشگاهیان اعم از دانشجویان،  اساتید و مسئولان دانشگاه می‌توانند همپا با سایر اقشار در خرید کالای داخلی پررنگ‌تر عمل کرده و حتی نقش الگو برای دیگر اقشار جامعه را داشته باشند، ولی به‌طورکلی نقش دانشگاه‌ در تحقق شعار سال، بیشتر نقش‌های میان‌مدت و درازمدت است.

فارس: این نقش به چه صورت نمایان می‌شود؟

معتمدی: به این صورت که باید به شکلی در بخش‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی شود که خروجی آن دانشجویان کارآفرین باشند.

فارس: این برنامه‌ریزی به چه شکل باید صورت گیرد؟

معتمدی: راه‌حل این مسئله افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان است، دانشگاه‌ها باید به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان شتاب بخشند که این مسئله بسیار خوب صورت گرفته ولی باید تولید با کیفیت بهتر صورت گیرد و قیمت‌ها نیز کاهش یابد تا خریدها از کالای داخلی بیشتر شود که این مسائل به بحث‌های فناوری مرتبط می‌شود.

* برج فناوری دانشگاه امیرکبیر گسترش می‌یابد

فارس: در زمینه افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه امیرکبیر چه برنامه‌هایی دارد؟

معتمدی: مراکز کارآفرینی در دانشگاه‌ها باید تقویت شود و شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش یابد که این کار از دو سال پیش آغاز شده و دانشگاه صنعتی امیرکبیر سال گذشته در مقطع کارشناسی در سرفصل‌ها بازنگری داشت، به‌طوری‌که تمام گرایش‌های مهندسی و علوم پایه به جز یک یا دو رشته بازنگری شده که یکی از اهداف نیز این بود که بیشتر به سمت نیازهای کشور حرکت کنیم، فاز اول این طرح اجرا شده و فازهای بعدی امسال اجرا می‌شود.

فارغ‌التحصیلان ما نباید صرفاً کار دولتی بخواهند و قصد استخدام در نهادهای دولتی داشته باشند، بلکه خودشان باید کارآفرین باشند.

دانشگاه امیرکبیر هر سال برای افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان برنامه‌ریزی دارد، به‌طوری که برج فناوری این دانشگاه در حال حاضر ظرفیت این شرکت‌ها را ندارد و بنا داریم برج را توسعه داده و ساختمان‌های دیگری را نیز برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر بگیریم.

فارس: برای اجرای این برنامه‌ها در زمینه بودجه مشکلی ندارید؟

معتمدی: اواخر سال بودجه خوبی برای دانشگاه امیرکبیر محقق شد که این اعتبار کمک می‌کند که ما در اوایل سال 97 مشکل جدی نداشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول