اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

عذرخواهی سازمان ملل از ایران

مدیر دفتر اطلاعات سازمان ملل در تهران در نامه خود ضمن پوزش و اظهار تاسف، گزارش تحریف شده سازمان ملل را یک اشتباه خواند.

عذرخواهی سازمان ملل از ایران

رخدادهای 13 اسفند 63

چکیده:

  • آیت الله خامنه ای به قدرت های جهانی به هیچ وجه اطمینان نمی کنیم.

 

  • دفتر سازمان ملل در تهران رسما از ایران پوزش خواست.

 

  • نمایندگان مجلس در نامه ای به آقای خاتمی از اقدام وزارت ارشاد در جمع آوری و جلوگیری از ورود و توزیع فیلم های مبتذل تشکر کردند.

 

  • ایران 27 اسیر معلول عراقی را تحویل هلال احمر ترکیه داد.

 

  • دولت عراق تا کنون از تحویل این عده از اسرای عراقی امتناع کرده است.

 

دیدار آیت الله خامنه ای با مشاور عالی دولت چین

آقای جانگ جینگ فو مشاور عالی دولت جمهوری دموکراتیک خلق چین که در راس یک هیئت سیاسی- اقتصادی به تهران آمده است دیروز با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان دیدار کرد. در این دیدار که آقایان آقازاده معاون نخست وزیر، میر سلیم مشاور عالی رئیس جمهور و سفرای دو کشور نیز حضور داشتند رئیس جمهور گفت: انقلاب بزرگ اسلامی و مردمی ما حامل درس های زیادی برای ما بود که آنچه که ما با تجربه ها آموخته بودیم انقلاب آن را تثبیت کرد و آن این بود که به قدرت هایی که مایلد دنیا را از لحاظ سیاسی و اقتصادی بین خود تقسیم کنند به هیچ وجه نباید اعتماد کنیم.

آیت الله خامنه ای افزود: ملت ما در حقیقت یک حالت گریز از سلطه بیگانه پیدا کرده است لذا انزجار و دوری مردم و سیاست و فرهنگ ما از روش های ابرقدرت ها چیزی است که جزء ذات ملت ما شده است.

رئیس جمهور با اشاره به سیاست نه شرقی و نه غربی ایران و الهام آن از تاریخ و سرگذشت ملت ایران تاکید کرد: به همین جهت است که گرایش طبیعی سیاست خارجی و اقتصادی و بازرگانی بین المللی ما به سمت آن مراکزی است که در آنها سابقه ای از سلطه گری و تمایل به تقسیم کشورهای دیگر نباشد و چین از جمله آن کشورهاست.(1)

 

عذرخواهی سازمان ملل از ایران

یک روز پس از واکنش شدید محافل خبری ایران در قبال متن تحریق شده ای که تحت عنوان نتایج حاصله از گزارش مربوط به اسرای جنگی در ایران و عراق از سوی مرکز اطلاعات سازمان ملل انتشار یافته بود دیروز آقای «گرشن سینک» مدیر دفتر اطلاعات سازمان ملل در تهران با ارسال نامه ای به خبرگزاری جمهوری اسلامی متن مذکور را اصلاح کرد. در متن مذکور به بخش مهمی از گزارش 80 صفحه ای گروه اعزامی دبیر کل سازمان ملل مبنی بر اعمال قوه قهریه و شکنجه علیه اسرای جنگی ایران در عراق توسط زندانبانان عراقی هیچ اشاره ای نشده بود.

مدیر دفتر اطلاعات سازمان ملل در تهران در نامه خود ضمن پوزش و اظهار تاسف این امر را یک اشتباه خوانده و اعلام کرد که این اشتباه ظاهرا ناشی از اشکال در انتقال تلتکس از مقر سازمان ملل به مرکز اطلاعات بوده است.(2)

 

تقدیر نمایندگان مجلس از خاتمی

مجلس شورای اسلامی دیروز به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی جلسه علنی داشت. در جلسه دیروز 91 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای نامه ای از اقدامات وزارت ارشاد اسلامی و معاونت امور سینمایی این وزارتخانه که با همکاری قوه قضائیه و دادستان تهران مراکز ورود و توزیع فیلم های ممنوعه را شناسایی و تعطیل نمودند قدردانی کردند.

در بخشی از این نامه که خطاب به حجت الاسلام خاتمی وزیر ارشاد اسلامی نوشته شده آمده است: نمایندگان مجلس شورای اسلامی اقدام اخیر این وزارتخانه با همکاری قوه قضائیه و دادستان محترم تهران مبنی بر شناسایی و تعطیل مراکز موثر ورود و توزیع فیلم های ممنوعه که در جهت اشاعه فرهنگ فاسد غربی و طاغوتی در داخل کشور و در ارتباط با خارج فعالیت های وسیع و گسترده غیر قانونی و شرعی داشته اند را تائید و امید است بیش از پیش در حاکمیت فرهنگ اسلامی کوشا باشید.(3)

 

آزادی 27 اسیر معلول عراق

27 تن از اسرای معلول عراقی در جریان اقدام انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر دیروز برای بازگشت به عراق عازم آنکارا پایتخت ترکیه شدند.

این گروه از اسرای عراقی جمعه گذشته از سوی هیئت پزشکی جمعیت هلال احمر ترکیه در تهران مورد معاینات پزشکی قرار گرفتند و طبق برنامه تنظیمی جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به کشورشان شدند. عملیات اعزام اسرای عراقی به آنکارا صبح دیروز تحت نظارت نمایندگن جمعیت هلال احمر ترکیه در فرودگاه مهرآباد انجام شد. بر اساس این گزارش دولت بعثی عراق تاکنون از قبول این عده از اسرای عراقی امتناع کرده است.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 13 اسفند 63، ص 3
2. اطلاعات، 13 اسفند 63، ص 3
3. کیهان، 13 اسفند 63، ص 22
4. جمهوری اسلامی، اسفند 63، ص 11

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول