اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

با اشاره به انتخابات به عنوان فرصت جدید

الصباح: عراق نیازمند نواندیشی سیاسی است

یک روزنامه عراقی، تنها راه خروج عراق از مشکلات فعلی را نواندیشی سیاسی سران و نخبگان سیاسی عراق دانست و از انتخابات پارلمان، به عنوان فرصتی جدید یاد کرد.

الصباح: عراق نیازمند نواندیشی  سیاسی است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه دولتی «الصباح» عراق امروز دوشنبه در یادداشتی با عنوان «ائتلاف‌های انتخاباتی، از چه تغییری حرف می‌زنیم؟»، پیشرفت روند بهبود اوضاع امنیتی، اقتصادی و اجتماعی عراق را در گرو تغییر خط مشی نخبگان سیاسی و تشکیل ائتلاف‌های انتخاباتی فراجناحی دانست.

ابراهیم العبادی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر عراقی در این یادداشت نوشت: انتظار می‌رفت انتخابات سال 2018 فرصتی بزرگ برای انتقال عراق به مرحله ثبات و آبادانی کشور باشد، چون پانزده سال با اتفاقات بزرگ، فرهنگ ضعیف سیاسی و ساختار حزبی و قدرت‌گرای آن کافی بود تا عراقی‌ها را از غرق شدن در فرهنگ رقابت بر سر قدرت نجات دهد چیزی که جز کشمکش و درگیری‌های داخلی و رقابت منفی مذهبی، عشیره‌ای، حزبی و قومیتی و همچنین دخالت خارجی‌ها برای اعمال نفوذ خود در مسائل داخلی عراق نداشت.

الصباح افزود: پانزده سال کافی است تا بسیاری از باورهایمان و تصوراتی که در اذهان ما ریشه دوانده، تغییر دهیم و مرحله‌ای جدید با شعار تغییر و اصلاح بنیان نهیم؛ مرحله‌ای که نگرش‌ها، رفتارها و روند تحولات در آن متفاوت است، آن هم پس از اینکه همه از ایده «من نماینده قوم و هم‌مذهبی‌هایم هستم» سیر شدند.

این نویسنده عراقی نوشت: حکومت شکست خورده و عملکرد آن ضعیف است و همه مسئولان و جناح‌ها با از دست دادن اعتماد مردم، باخته‌اند. حکومت ضعیف مانده و با چالش‌های زیادی گریبانگیر است و هر روز فساد مالی و اداری در آن بیشتر می‌شود.

این تحلیلگر عراقی ادامه داد: همه با این قضیه موافقند که ناکامی در حل مشکلاتی مثل مدیریت قدرت، ثروت و توزیع منابع، تحقق منافع، رسیدگی به شکایات و اصلاح موضع‌گیری‌ها و سیاست‌ها و ائتلاف‌های خارجی عراق را همچنان در معرض مشکل درگیری دولت فدرال با منطقه کردستان (عرب‌ها با کُردها)، درگیری‌های مذهبی ( شیعه و سنی) و درگیری اقلیت و اکثریت، مبارزه اسلام سیاسی با بی‌دینی، مبارزه شهرنشینی با صحرانشینی و در نهایت در معرض مبارزه مدافعان دولت مدرن و مهاجمان که خواهان حکومت مذهبی سلفی و تروریسم خونین هستند، باقی خواهد گذاشت. مجموعه این چالش‌ها به طور کلی ثابت می‌کند که نخبگان سیاسی که در مسائل مدیریت امور عراق ورود کردند نیاز به نواندیشی برای خروج از چارچوب فکری سابق خود دارند و اگر بخواهند به همان خط مشی خود ادامه بدهند بخشی از مخاطبان خود را از دست خواهند داد و مجبور می‌شوند با آنهایی ائتلاف کنند که با مقاصد آنها در بی‌توجهی به خواسته‌های ملت شریک هستند؛ این تنها راه آنها برای بقای یک حزب سیاسی است».

ابراهیم العبادی افزود: ما اعتراف میکنیم که احزاب جدید در معنای سیاسی در عراق اندک یافت می‌شود و روشن است که وجه مشترک بین همه احزاب در تفاهم برای رسیدن به قدرت و توزیع قدرت برای راضی نگاه داشتن گروه‌هاست؛ یعنی ما با همان شعارها و با همان خط مشی و همان چهره‌ها و رهبران، قدرت را بازتولید می‌کنیم و این گونه است که بار دیگر شناخت آدم با سواد از بی سواد، مدیر و مدبر و موفق از کسانی که این ویژگی‌ها را ندارند، صورت نمی‌گیرد بدین ترتیب مبارزات انتخاباتی نه بر اساس برنامه جدی و صحیح و اندیشه‌های نو بلکه با قدرت برانگیختن احساسات و عواطف مردمی و قرار دادن یک محور و جناح در برابر محور و جناح دیگر انجام می‌شود.

«با این حساب گروه‌های همپیمان یکدیگر، هرگز نمی‌توانند برنامه‌های خود را برای مدیریت اقتصاد و مبارزه با بیکاری، بهبود خدمات درمانی، بالا بردن سطح آموزش، مبارزه با فقر، افزایش خطوط ریلی، افزایش تولید برق، گسترش حاکمیت قانون، مبارزه با فساد، کاهش واردات در برابر حمایت از تولید داخلی، حل مشکل آب، مسائل امنیتی و دفاعی، مبارزه با افراط گرایی و حفظ یک سیاست خارجی متعادل و استفاده از روابط با منطقه و جهان به نفع کشور عراق و ثبات آن و غیره به مردم ارائه دهند».

«لیست مذکور چیزی است که فراکسیون‌ها و گروه‌ها باید بر سر آن رقابت کنند تا حضور خود را نزد رای دهندگان ثبت کنند نه اینکه به جریان جناح بندی‌های شیعه، سنی و کردی بازگردند که هیچ توافقی بین آنها جز بر سر تشکیل دولت و توزیع کرسی‌ها بر اساس سهم بندی‌ها و آمار نیست آن هم به دنبال موفقیت نظامی بزرگ و بهبود اوضاع امنیتی و خروج عراق از تنگنای مالی که این کشور را از پرتگاه سقوط نجات داد».

«اما اگر صحنه سیاسی سابق تکرار شود، امکان توسعه پایگاه مردمی نظام سیاسی عراق وجود نخواهد داشت چون مردم روی برمی‌گردانند و بی‌اعتماد می‌شوند و از طرفی هم شاهد نوآوری در ایده‌ و برنامه‌ها نیستند. بنابراین خود را امید می‌دهیم و می‌گوییم که دوره جدیدی با قدرت انتخاب مردم در دسترس است و تنها راه خروج از تنگنای فعلی».

به گزارش فارس، بر اساس نظام تقسیم قدرت در عراق که از سال ۲۰۰۳ و پس از سقوط رژیم بعثی صدام رواج یافته، نخست‌وزیری عراق در دست اعراب شیعه، ریاست‌جمهوری در دست کُرد‌ها و ریاست پارلمان در اختیار اعراب سنی است.

انتخابات پارلمانی عراق قرار است 12 ماه می مصادف با 22 اردیبهشت 1397 در سراسر عراق برگزار شود. 

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول