اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مقام اقتصادی ترکمن:

ذخایر گاز ترکمنستان 10 درصد کل ذخایر گاز دنیا را تشکیل می‌دهند+تصاویر

مدیر عامل شرکت ملی گاز ترکمنستان گفت: ذخایر ثبت شده گاز طبیعی در این کشور 10 درصد ذخایر کل دنیا را تشکیل می‌دهد و با توجه به این امر عشق‌آباد به دنبال احداث خطوط لوله گاز جدید به اروپا و آسیا است.

ذخایر گاز ترکمنستان 10 درصد کل ذخایر گاز دنیا را تشکیل می‌دهند+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌آباد، «مراد آرچایوف» مدیر عامل شرکت ملی گاز ترکمنستان در بیست و هشتمین اجلاس سالانه پیمان «منشور انرژی» در «عشق‌آباد» گفت: از طریق 2 خط لوله گاز موجود می‌توان گاز ترکمنی را به مناطق شمالی ایران انتقال داد.

وی تصریح کرد: ترکمنستان یکی از کشورهای مهم تولید کننده گاز طبیعی در آسیای مرکزی بوده و مهمترین صادر کننده گاز به چین می‌باشد.

آرچایوف با اشاره به وجود خطوط انتقال گاز به روسیه، گفت: از این طریق می‌توان گاز ترکمنی را به کشورهای همسود و اروپا صادر کرد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ترکمنستان اظهار داشت: ذخایر ثبت شده گاز طبیعی ترکمنستان 10 درصد ذخایر کل دنیا را تشکیل می‌دهد و با توجه به این امر عشق‌آباد به دنبال احداث خطوط لوله گاز جدید به اروپا و آسیا از جمله طرح «ترانس خزر» است.

بیست و هشتمین کنفرانس سالانه معاهده منشور انرژی که ترکمنستان ریاست دوره‌ای آن را بر عهده دارد، پس از 2 روز شب گذشته در سالن کنفرانس هتل «اغوزکنت» پایتخت ترکمنستان با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

در بیست هشتمین همایش معاهده منشور انرژی که در سطح وزرا به مدت 2 روز برگزار شد 151 نماینده از 52 کشور، 13 سازمان بین المللی و منطقه‌ای، 12 شرکت از جمله  شرکت «جهان پارس» ایران و نیز نمایندگان 19 رسانه خارجی حضور داشتند.

قرار بود «هوشنگ فلاحتیان» معاون وزیر نیرو ایران در امور برق و انرژی در رأس هیأت سیاسی و اقتصادی به ترکمنستان سفر کند که بنا به دلائلی این سفر انجام نشد و سفیر ایران در عشق‌آباد در اجلاس مذکور حضور یافت.

ابراز تمایل ترکمنستان برای از سرگیری صادرات گاز این کشور به «تهران» در حالی است که شرکت ترکمن گاز، سال گذشته صادرات گاز طبیعی به ایران را به دلیل بدهی شرکت ملی گاز این کشور متوقف کرد و با این وجود جریان سوآپ گاز طبیعی کماکان بین 2 کشور برقرار است.

 هر چند صادرات روزانه حدود 10 میلیون متر مکعبی گاز ترکمنستان متوقف شده اما هم اکنون روزانه حدود 4 تا 10 میلیون متر مکعب گاز در قالب قرارداد سوآپ بین 2 کشور تبادل می‌شود و طرفین در زمینه حل فصل مسائل بدهی و نیز ازسرگیری صادرات گاز ترکمنی به ایران در حال ادامه است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول