اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

معاون نخست وزیر قرقیزستان خبر داد

3 میلیون نفر واجدین شرایط شرکت در انتخابات 2017 قرقیزستان

معاون نخست وزیر قرقیزستان گفت: تعداد واجدین شرایط در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری در حدود 3 میلیون نفر است که از این تعداد 30 هزار نفر رأی اولی می‌باشند.

3 میلیون نفر واجدین شرایط شرکت در انتخابات 2017 قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، جلسه شورای امنیت قرقیزستان با حضور «الماس‌بیک آتامبایف»، رئیس جمهور، «نورجان شایلدابیکاوا» رئیس کمیسیون مرکزی انتخاباتی، «دویشنبک زیلایف» معاون نخست وزیر برگزار شد. موضوع اصلی این جلسه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود.

آتامبایف با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: مردم قرقیزستان نتایج انتخابات را زمانی قبول می‌‎کند که این انتخابات شفاف و باز برگزار شوند.

وی ادامه داد: من به مردم قول می‌دهم که انتخابات ریاست جمهوری سال جاری شفاف برگزار شود.

بعد از سخنرانی آتامبایف، زیلایف به ارائه گزارش اقدامات اتخاذ شده از طرف دولت برای برگزاری شفاف این انتخابات پرداخت.

وی افزود: به حکم رئیس جمهور و برای تأمین حقوق رأی دهندگان ستاد کشوری تشکیل گردید. در نتیجه برگزاری جلسات این ستاد به رئیس‌های نهادهای ذیربط دستورات در جهت تأمین حوزه‌های انتخاباتی با برق، کمک مالی، مخابرات و امنیت داده شد.

زیلایف با ارائه آمار شهروندانی که کارت ملی بیومتریک کسب کردند، ادامه داد: بر اساس شرایط برای 8 سپتامبر سال 2017 حدود 3 میلیون 55 هزار 442 شهروند کارت ملی بیومتریک را کسب کردند که در فهرست رأی دهندگان 2 میلیون 935 هزار 293 نفر وارد شدند که 30 هزار 100 نفر آن‌ها در این انتخابات برای اولین بار رأی خواهند داد.

معاون نخست وزیر با اشاره به فعالیت تدارکاتی در حوزه‌های انتخاباتی، بیان داشت: از یکم اکتبر در تمام استان‌های قرقیزستان سیستم‌های رأی گیری و تجهیزات مورد آزمایش قرار گرفته می‌شوند.

وی افزود: بیش از 9.5 هزار پلیس و 9 هزار داوطلب مدنی نظم شهرها را تحت نظارت خود قرار می‌دهند. بیش از 9.5 متخصص در حوزه‌های انتخاباتی در روز انتخابات کار و به مردم در جریان رأی دهی کمک خواهند کرد.

زیلایف با اشاره به تأمین کامل مالی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: تأمین مالی به طور کامل و به موقع انجام خواهد شد.

رئیس کمیسیون مرکزی انتخاباتی قرقیزستان نیز با اشاره به فعالیت‌های تنظیم فهرست‌های رأی دهندگان، خاطرنشان کرد: قبل از 5 اکتبر سازمان ثبت احوال کشور فهرست نهایی رأی دهندگان را تنظیم می‌کند. فهرست رأی دهندگان در دسترسی باز قرار دارد و هر روز به روز می‌شود تا شهروندان بدانند کدام منطقه باید رأی دهند.

وی با اشاره به تعداد حوزه‌های انتخاباتی، خبر داد: به طور کامل در کشور و خارج از کشور 2 هزار 375 حوزه انتخاباتی فعال خواهند شد که 37 حوزه انتخاباتی از آن‌ها خارج از کشور فعالیت خواهند کرد.

شایلدابیکاوا با اشاره به مخارج برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، گزارش داد:  برآورد هزینه تدارکات و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به 671 میلیون 502.1 هزار صوم می‌رسد که برابر با 97 میلیون 960 هزار 627 دلار است.

وی با اشاره به حساب تعداد آراء، تأکید داشت: برای نخستین بار نسخه‌های اسکن شده پروتکل‌ها بلافاصله بعد از حساب دستی در کنار نتایج حساب آراء به وسیله صندوق‌های الکترونیکی در سایت کمیسیون مرکزی انتخاباتی به طور اتوماتیک بارگذاری می‌شوند. این فرایند در طی 2-3 ساعت بعد از اتمام انتخابات صورت می‌گیرد. این راهکار به خاطر تکمیل سازی نرم افزارها و تغییر فرم پروتکل امکان پذیر شده است.

انتخابات ریاست جمهوری در قرقیزستان در 15 اکتبر سال جاری با شرکت 13 کاندید برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول