اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

قانون اجازه نمی دهد دولت انحصارگر باشد

هاشمی رفسنجانی: همانطور که قانون اساسی اجازه نمی دهد دولت انحصارگر باشد به طریق اولی اجازه نخواهد داد انحصارگری را بدهد بخش خصوصی چنین چیزی امکان ندارد.

قانون اجازه نمی دهد دولت انحصارگر باشد

رخدادهای 16 شهریور 63

چکیده:

  • هاشمی: خط انقلاب تغییر نکرده است و سرمایه داران خیال نکنند که می توانند از تولید یا تجارت خارجی به نفع خودشان استفاده کنند.

 

  • آیت الله مشکینی خواستار توجه بیشتر دولت به منطقه کردستان شد.

 

  • کاردار جمهوری اسلامی ایران در لندن پاسخ اظهارات سفیر صدام در انگلیس را داد.

 

هاشمی: خط انقلاب این نیست که سرمایه دار سرمایه دارتر شود

درآستانه رحلت روحانی مبارز و مجاهد نستوه آیت الله طالقانی و یوم الله 17 شهریور نماز عبادی سیاسی و پرصلابت جمعه با حضور گسترده مردم به امامت آیت الله هاشمی امام جمعه موقت تهران اقامه شد.

آقای هاشمی در خطبه های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به اظهارات اخیر حضرت امام گفت: خارجی ها و دشمنان انقلاب و بعضی ها که فرمانشان یک مقدار به راست می زند و هنوز بوی سرمایه داری و نظام شاه از ذهنشان بیرون نرفته اینطور تحلیل می کنند که امام خواسته اند به سرمایه دارها توجه کنند و راه را برای کسانی که مایلند از طریق تولید و تجارت خارجی درآمد کسب کنند بازکرده اند. یک دفعه آب دهن سرمایه دارها راه نیفتد خط انقلاب این نیست که سرمایه دار سرمایه دارتر شود.خط انقلاب تغییر نکرده است و سرمایه دارها خیال نکنند که می توانند از تولید و یا تجارت خارجی به نفع خودشان استفاده کنند.

آقای هاشمی افزود: ما ثروتی که داریم باید طوری مصرف کنیم که نسل های آینده را حفظ کند و اینطور نیست که شما فکر کنید دولت می تواند این ارزی را که در اختیارش هست به هرکسی بدهد تا جنس وارد کند. چطور می شود ارز را در اختیار بخش خصوصی قرار داد که آزادانه برود و هرچه می خواهد و یا هر چه ما می گوییم بخرد و بیاورد و هر طور که بخواهد بفروشد؟ چنین چیزی نه منطقی است و نه ممکن.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: همانطور که قانون اساسی اجازه نمی دهد دولت انحصارگر باشد به طریق اولی اجازه نخواهد داد انحصارگری را بدهد بخش خصوصی چنین چیزی امکان ندارد. سیاست کلیه دست اندرکاران و مسئولین جمهوری اسلامی این است که این نظام باید به نفع تمام مستضعفین جلو برود و حقوق مظلومین از ظالمان گرفته شود و تعادل اقتصادی بوجود بیاید.(1)

 

آیت الله مشکینی: شهید قدوسی حق بزرگی بر گردن انقلاب ما دارد

در آستانه یوم الله 17 شهریور نماز عبادی سیاسی و دشمن شکن این هفته شهر مقدس قم با حضور یکپارچه مردم و به امامت آیت الله مشکینی در دبیرستان امام صادق (ع) این شهر برگزار شد.

آیت الله مشکینی در نماز جمعه این هفته شهر مقدس قم به هجوم قهرمانانه اخیر لشکریان اسلام علیه ضد انقلابیون کردستان اشاره کرد و گفت: لشکریان ظفرمند اسلام با حملات اخیرشان می روند تا در کردستان نسل ضد انقلاب را نابود کنند  بحمدالله کردستان در حال اصلاح شدن است.

آیت الله مشکینی افزود: از مقامات مملکتی می خواهم که توجه بیشتری به مردم مظلوم کردستان بنمایند و از روحانیون نیز درخواست می کنم تا پیام اسلام را به تشنگان اسلام در کردستان برسانند.

وی با اشاره به سومین سالگرد شهادت شهید قدوسی نیز گفت: شهید قدوسی حق بزرگی بر گردن انقلاب ما دارد وی با تاسیس مدرسه حقانی با همکاری شهید بهشتی افراد بسیار شایسته ای را تربیت کرد. امام جمعه قم در پایان خطبه ها ضمن اشاره به توطئه گروهک های ضد انقلاب در به شهادت رسانیدن ملا شهاب الدین حسینی روحانی اهل تسنن کردستان این عمل جنایتکارانه را محکوم کرد.(2)

 

پاسخ به اظهارات سفیر صدام در لندن

در پی مصاحبه سفیر رژیم عراق در لندن با رادیو بی بی سی که طی آن جمهوری اسلامی ایران  را جنگ طلب قلمداد کرده و مدعی شده بود ایران تمای تلاش های های صلح را بی ثمر می کند، کاردار سفارت ایران در لندن در مصاحبه ای با این رادیو ضمن تکذیب اظهارات سفیر صدام در لندن گفت: چطور می توان انتظار داشت با رژیمی که یک مجرم و جنایتکار جنگی است و شهرهای ما را بمباران کرده و مردم بی دفاع ما را قتل عام می کند صلح کرد.

کاردار ایران در لندن افزود: تاز زمانی که ریشه تجاوز خشکانده نشود و عامل اصلی بروز این جنگ از بین نرود صلح پایداری نمی تواند وجود داشته باشد. اگر ابرقدرتها دست از حمایت خود از صدام بردارند ما مطمئن هستیم که صدام حتی یک روز نیز بر سر قدرت باقی نخواهد ماند.(3)

منابع:

1. اطلاعات، 17 شهریور 63، ص 18
2. کیهان، 17 شهریور 63، ص 24
3. جمهوری اسلامی، 17  شهریور 63، ص 10

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول