اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

عدم رای اعتماد به 5 وزیر

آقایان محمد علی نجفی وزیر وزیر فرهنگ و آموزش عالی، علی اکبر پرورش وزیر آموزش و پرورش، مصطفی هاشمی طبا وزیر صنایع، هادی منافی وزیر بهداری و سرهنگ سلیمی وزیر دفاع پنج نفری بودند که نتوانستند از نمایندگان مجلس رای اعتماد بگیرند.

عدم رای اعتماد به 5 وزیر

رخدادهای 24 مرداد 63

چکیده:

  • 15 تن از وزرای کابینه مهندس موسوی از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفتند.

 

  • مجلس شورای اسلامی  به 5 تن از وزرا رای اعتماد نداد.

 

  • تا تعیین تکلیف قانونی وزرای مشاور در سمت های خود ابقا شدند.

 

  • هاشمی: شرایط جنگی شرایطی نیست که بشود کابینه را ناقص گذاشت.

 

  • رئیس مجلس تعطیلات تابستانی را برای معرفی وزرای جدید به مجلس لغو کرد.

 

  • مراسم دومین سالگرد شهادت سه تن از پاسداران که در زیر شکنجه منافقین جان سپردند با شکوه فراوان برگزار شد.

 

  • شورای همکاری خلیج فارس برای بررسی اوضاع جنگ تحمیلی در عربستان تشکیل جلسه می دهد.

 

15 تن از وزرای کابینه مهندس موسوی از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفتند.

مجلس شورای اسلامی صبح و بعد از ظهر دیروز جلسه علنی داشت در این جلسه که به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی تشکیل شد رسیدگی به رای اعتماد کابینه دنبال و  طی آن وزرا در پاسخ به سئوالات نمایندگان به دفاع از خود پرداختند و در پایان نسبت به هر یک از وزرا رای گیری به عمل آمد که در نتیجه شمارش آرا 15 تن از وزرا موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شدند و مجلس به 5 وزیر دیگر کابینه رای اعتماد نداد.

طبق تصمیم دیروز مجلس شورای اسلامی مقرر شد وزرای مشاور (اژه ای وزیر مشاور و سرپرست سازمان بهزیستی، آقازاده وزیر مشاور در امور اجرایی، بانکی وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه) تا تعیین تکلیف قانونی سازمان های مربوطه در سمت های خود انجام وظیفه کنند. در مورد وزرای معرفی شده دادگستری، مسکن و شهرسازی و اطلاعات نیز در جلسه امروز بحث خواهد شد.

بر اساس این گزارش سید محمد خاتمی وزیر ارشاد اسلامی، حسن عابدی جعفری وزیر بازرگانی، بهزاد نبوی وزیر صنایع، ابوالقاسم سرحدی زاده وزیر کار و امور اجتماعی، بیژن نامدار زنگنه وزیر جهاد سازندگی، هادی نژاد حسینیان وزیر راه و ترابری، علی اکبر ناطق نوری وزیر کشور، علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه، محمد غرضی وزیر نفت و حسن غفوری فرد وزیر نیرو 15 وزیری بودند که در جلسه دیروز مجلس توانستند از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرند. بر اساس همین گزارش  آقایان محمد علی نجفی وزیر فرهنگ و آموزش عالی، علی اکبر پرورش وزیر آموزش و پرورش، مصطفی هاشمی طبا وزیر صنایع، هادی منافی وزیر بهداری و سرهنگ سلیمی وزیر دفاع پنج نفری بودند که نتوانستند از نمایندگان مجلس رای اعتماد بگیرند.(1)

 

لغو تعطیلات تابستانی مجلس

آقای هاشمی در جلسه امروز مجلس در مورد رأی اعتماد دیروز مجلس شورای اسلامی به وزرای معرفی شده گفت: ترکیب آراء وزراء‌ نشان این است که در مجلس شورای اسلامی آزاداندیشی غلبه دارد و تعصب گروهی و اینها از لحاظ اکثریت مجلس شورای اسلامی چندان موثر نیست. لذا ما این روحیه مجلس را برای نمایندگان سرمایه بزرگی می دانیم.

رئیس مجلس افزود: طبق قانونی که اخیرا ما گذراندیم در ظرف 15 روز نخست وزیر و جناب ریاست جمهوری مکلفند که اعضاء‌ دیگری برای پر کردن خلاء‌ کابینه به مجلس شورای اسلامی معرفی کنند و به همین دلیل ما مجلس شورای اسلامی را که از هفته آینده تعطیلی تابستانی داشت از نمایندگان تقاضا کردیم که به مرخصی تشریف نبرند لذا تعطیلی را لغو کردیم و به انتظار این هستیم که اسامی وزرای جدید به مجلس بیاید و امیدواریم که مجلس قبل از تعطیلی تابستان وظیفه خودش را انجام بدهد و رئیس جمهور و نخست وزیر هم وظیفه خودشان را انجام بدهند. ان شاء‌ الله ‌در همین هفته آینده باید این کار تمام بشود. امیدواریم که با همکاری همه نهادهای مربوط ما کابینه ناقص نداشته باشیم. شرایط جنگی شرایطی نیست که بشود کابینه را ناقص گذاشت.(2)

 

برگزاری مراسم دومین سالگرد  3 پاسدار شهید*

به مناسبت دومین سالگرد شهادت سه تن از پاسداران انقلاب اسلامی برادران شاهرخ طهماسبی، محسن میر جلیلی و  طالب طاهری که در 24 مرداد سال 61 به دست منافقین قطعه قطعه شده و به شهادت رسیده بودند صبح امروز مراسم باشکوهی با حضور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ارتش، سپاه و ژاندارمری و امت حزب الله برگزار شد.

روابط عمومی کمیته انقلاب اسلامی تهران نیز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد بدن های مطهر و زخم دار و مثله شده پاسداران گرانقدر اسلام اسناد گویائی است که اوج جنایت و دنائت و رذالت نفاق پیشگان تبهکار را نشان می دهد.(3)

 

جنگ تحمیلی دستور کار آتی نشست  شورای همکاری خلیج فارس

خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش داد اجلاس وزرای دفاع و خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس 18 سپتامبر (27 شهریور) در عربستان سعودی برگزار می شود.

 شاهزاده سلطان وزیر دفاع سعودی گفته است در این اجلاس آخرین تحولات منطقه مورد بررسی قرار می گیرد. الصبحی دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس نیز در این باره گفت: جنگ ایران و عراق و تحولات همکاری نظامی بین کشورهای عضو شورا در دستور کار وزرا قرار خواهد گرفت.(4)

منابع:

1. جمهوری اسلامی، 24 مرداد 63، ص 11
2. اطلاعات، 24 مرداد 63، ص 14
3. اطلاعات، 24 مرداد 63، ص 2
4. کیهان، 24 مرداد 63، ص 24

*منافقین جنایات زیادی در حق ملت ایران مرتکب شدند ولی ماجرای  شکنجه و قتل این سه پاسدار جان برکف  سند روشنی از  ماهیت پلید و خوفناک این گروهک می باشد. از جمله جنایات عملیات شکنجه کردن سه برادر پاسدار کمیته مرکزی انقلاب اسلامی به نام های «شهید طالب طاهری، شهید محسن میرجلیلی، شهید شاهرخ طهماسبی و برادر کفاشی بنام شهید «عباس عفت روش» می باشد. جان برکفان ایثارگری که به دست مزدوران پلید و کوردل گروهک منافقین در مرداد ماه سال 1361 ربوده شدند و پس از تحمل سخت ترین شکنجه ها مشتاقانه به استقبال شهادت شتافتند. پس از مفقود شدن برادران پاسدار مرکزی انقلاب اسلامی و برادر کفاشی؛ ابتدا خسروزندی یکی از عوامل شکنجه در تاریخ 22/5/1361 توسط مردم حزب الله به هنگام سرقت موتور جهت انجام ترور دستگیر می شود و با توجه به شواهد و مدارک بدست آمده از لانه تیمی وی، محل دفن و اختفای اجساد شکنجه شده 3 تن از برادران کشف می گردد.بعد از یک سلسله پیگیری و با استفاده از اطلاعات قبلی،‌ کلیه عوامل شکنجه گر مورد شناسائی واقع و تحت تعقیب قرار می گیرند و طی چند رشته عملیات، عده ای از آنان معدوم و برخی دیگر دستگیر می شوند.از جمله افراد دستگیر شده در این رابطه مهران اصدقی، فرمانده اول نظامی گروهک تروریستی منافقین در تهران و یکی از عوامل اصلی شکنجه می باشد که پس از دستگیری تا مدت ها سعی در کتمان جزئیات و حقایق مربوط به این جنایات سهمگین می نماید. وی پس از بازداشت با تنی چند از تروریست های منافق تحت مسئولیتش از جمله محمدرضا نادری و خسرو زندی مواجه داده می شود و جرائم و اتهاماتش به وی تفهیم می گردد.ولی در جلسات اولیه بازجویی صرفا به گوشه ای از جنایات بی شمار خود اعتراف می نماید و منافقانه و موذیانه از بیان جزئیات شکنجه برادران پاسدار طفره می رود و به بیان اکاذیب و مطالب ساختگی در رابطه با نحوه شکنجه این برادران می پردازد و اطلاعات خود را خصوصا در رابطه با جریان شکنجه اظهار نمی دارد.

ابتدا اصدقی اظهار می دارد که سه جسد کشف شده در بیابانهای باغ فیض متعلق به سه برادر پاسدار می باشد ولی در تحقیقات بعدی پس از گذشت یکسال و نیم مشخص می شود که این سه جسد شکنجه مثله شده متعلق به دو برادر پاسدار «شهید طالب طاهری» و «شهید محسن میرجلیلی» و برادر کفاشی بنام «شهید عباس عفت روش» بوده و پاسدار شهید شاهرخ طهماسبی در لانه تیمی دیگری توسط افراد همین شاخه از گروهک منافقین مورد شکنجه واقع شده و جسدش در محل دیگری در اطراف شهر تهران انداخته شده است.البته جسد مذکور بوسیله افراد این گروهک شکنجه و مورد ضرب و جرح شدید قرار گرفته بود در آن ایام توسط مامورین انتظامی کشف و به عنوان مجهول الهویه به پزشک قانونی و در یکی از قطعات بهشت زهرا دفن شده بود.سال1363 در مراحل بعدی بازجوئی، مهران اصدقی پس از گذشت یکسال و نیم از بازداشت خود با مشاهده تمام و کمال مدارک و شواهد مستدل جنایات خود و پس از تفهیم کلیه جرائمی که مستقیماً در آن دست داشته به ناچار به جزئیات کاملا جدیدی از اعمال بسیار فجیع و ددمنشانه خود و سایر عوامل شکنجه گرا اعتراف می نماید.


انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول