اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«دحلان» مطرح شده تا نقش ناجی غزه را بازی کند

تحلیلگر فلسطینی گفت: محمد دحلان با حمایت اسرائیل و امارات، مصر و تشکیلات خودگردان فلسطین به صحنه سیاسی بازگشته تا نقش ناجی مردم غزه را بازی کند.

«دحلان» مطرح شده تا نقش ناجی غزه را بازی کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری «عرب 48» در یادداشتی به قلم «رامی حیدر» و با عنوان «دحلان نوکر مصر، امارات و اسرائیل در غزه است»، ابعاد مثبت و منقی توافق حماس با محمد دحلان این عضو جداشده جنبش فتح و نزدیک به اسرائیل، را بررسی کرد.

این پایگاه فلسطینی نوشت: نام محمد دحلان بار دیگر مطرح شد تا نقش ناجی غزه و قهرمانی را بازی کند که قرار است از درد و رنج مردم این منطقه تحت محاصره کم کند آن هم به لطف اسرائیل، مصر و امارات و اما حماس هم از سر اکراه مجبور به پذیرش توافقی با این طرف‌ها شده است.

در این گزارش آمده است: نقش دحلان با بالا گرفتن اختلاف بین تشکیلات خودگردان و حماس پدیدار شد زمانی که عباس حقوق بسیاری از فعالان حماس از جمله اعضای مجلس قانونگذاری فلسطین و همچنین کارکنان نوار غزه را قطع و پرداخت هزینه های برق نوار غزه را متوقف کرد تا همین امر موجب تشدید بحران در نوار غزه شود.

به دنبال تشدید تحریم ها علیه نوار غزه، دحلان تحت حمایت مصر و در پس آن امارات وارد میدان شد، هیات هایی را از نوار غزه روانه مصر کرد و به تفاهماتی در خصوص کمک غذایی و پزشکی مصر به نوار غزه و افزایش روزهای باز بودن گذرگاه رفح دست یافت.

دحلان اداره غزه و گذرگاه رفح را در دست می گیرد

با ظهور دحلان و دیدار وی با هیات هایی از حماس در قاهره سخن از گشایش قریب الوقوع گذرگاه رفح آغاز شد تا ده ها کامیون حامل سوخت از مصر وارد غزه شوند و برای ترمیم و توسعه گذرگاه تا قبل از عید قربان تلاش شود.

در این دیدارها حماس با ایجاد منطقه ای بی طرف در مرز غزه با مصر به عمق یکصد متر موافقت کرد تا منطقه نظامی بسته نامیده شود که تحت کنترل دوربین‌هاست؛ حماس همچنین خواسته‌های دستگاه امنیتی مصر در خصوص تونل های زیرزمینی در مرز غزه را پذیرفت.

روی گردانی مصر از عباس

رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که بر اساس اطلاعات اسرائیل مصر به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان پشت کرده و تلاش می کند رقیب سرسخت آن یعنی محمد دحلان را به عرصه سیاسی بازگرداند.

سایت «دبکا» نزدیک به محافل اطلاعاتی اسرائیل نوشت: اسرائیل برای مرحله پس از کنار رفتن یا مرگ محمود عباس آماده می‌شود و به عنوان مقدمه، دحلان قدرت را با موافقت حماس در دست می‌گیرد و بدین ترتیب اسرائیل از شدت محاصره غزه کاسته و به مصر اجازه وارد کردن کالاهای حیاتی به نوار غزه، گشایش گذرگاه رفح و ایجاد منطقه آزاد را می‌دهد، به شرطی که مدیریت غزه به دحلان واگذار شود و بدین شکل دحلان در مقام قهرمانی که برای بهبود معیشت اهالی غزه تلاش می کند نشان داده می‌شود.

بازگشت دستیاران دحلان به غزه

دبکا با اشاره به دستیابی دحلان به تفاهم‌های زیادی با حماس در قاهره گفت: این امر به لطف مصر و حمایت مالی امارات از بسیاری طرح ها صورت گرفته و قرار است بسیاری از مسئولانی که با دحلان همکاری داشتند به غزه بازگشته و با وی در اداره امور این منطقه محاصره شده و همچنین گذرگاه رفح همکاری کنند.

این سایت صهیونیستی اجرای مفاد توافق مصر با حماس را نزدیک خواند و گفت: سامی المشهراوی معاون دحلان در دوره ای که وی فرمانده دستگاه امنیتی فلسطین بود هم اینک در حال ترمیم خانه خود در غزه است تا برای سکونت به آنجا بازگردد.

نقش کشورهای تحریم کننده قطر

اقدامات دحلان مورد حمایت اسرائیل و کشورهایی است که قطر را محاصره کرده اند با وجود اینکه این اقدامات برای حماس هم فایده دارد چرا که محاصره کنندگان قطر، حماس را تروریست می‌خوانند و شرط گذاشتند که قطر دست از حماس بکشد.

اینجا این سوال مطرح می شود که چرا کشورهای تحریم کننده قطر به دنبال رفع بحران سازمانی هستند که آن را تروریستی تلقی می‌کنند؟

بر اساس تحلیل های صورت گرفته، یکی از اهداف اقدامات دحلان، بیرون کشیدن حماس از آغوش قطر است به گونه‌ای که پول‌های بلوکه شده حماس به بانک‌هایش بازگردد تا به کمک‌های قطر نیازی نداشته باشد سپس به تضعیف حماس تا سرکوب کامل آن اقدام کند، آن هم از طریق مردی قدرتمند در نوار غزه که محمد دحلان نام دارد.

مفاد توافق حماس-دحلان زیر ذره بین اسرائیل

اسرائیل نزدیکی بین دولت السیسی و حماس در نوار غزه و تفاهم به دست آمده بین آنها را کاملا زیر نظر دارد آن هم در سایه تلاش هایی که قاهره برای تحکیم روابط و نزیکی بین حماس با محمد دحلان، عضو جدا شده فتح بکار گرفته است.

از سوی دیگر کشورهای محاصره کننده قطر می خواهند جایگاه قطر در حمایت از حماس را از آن بگیرند چون این کشورها گمان می کنند که برای حماس فرقی نمی کند که چه طرفی به آنها کمک می کند و در مقابل به دحلان اجازه بازگشت از طریق غزه داده می شود.

به گفته یکی از رهبران سابق حماس، دحلان همچنین تلاش می کند که از شرایط پیچیده نوار غزه برای ایفای نقشی سیاسی و بازگشت به فلسطین بهره برداری کند تا عباس را پشت درهای غزه نگاه دارد به گونه ای که غزه تخته خیزی برای تسلط عضو جدا شده فتح بر این جنبش و تشکیلات خودگردان باشد و در این مسیر، مصر و امارات به دحلان کمک می کند چرا که به دنبال پیاده کردن نقشه های خود برای فلسطین هستند.

منافع مشترک

پایگاه هاف پست عربی به نقل از منابعی مرتبط که خواست نامشان فاش نشود، آورده است: محور اصلی توافق حماس و دحلان، وجود منافع متشرک بین همه طرف ها در به انزوا کشیدن محمود عباس است که مصر و شیخ نشین ها از عملکرد ضعیف او شاکی هستند.

این منبع افزود: حماس نیز از دست عباس عصبانی است چرا که همه تلاش ها برای پیشرفت گفت وگوهایش با فتح به شکست رسیده است.

به نوشته هاف پست عربی اقدام محمود عباس در پذیرش شروط آمریکایی ها و قطع حقوق کارکنان غزه و خانواده های اسرا و همچنین کاستن از کمک های سوختی برای نیروگاه برق غزه موجب شد که حماس از بازگشت دحلان به عرصه سیاسی در مقابل شراکتش در رفع محاصره غزه طی هماهنگی مصر و امارات حمایت کند تا مشکلات برق و حقوق عقب افتاده کارکنان غزه حل شده و گذرگاه رفح برای همیشه باز شود.

ممکن است برخی سوال کنند چگونه حماس با بازگشت برخی دستیاران دحلان به غزه موافقت می کند یکی از رهبران حماس در این خصوص به هاف پست گفت: آنها مثل که کنترل نوار غزه را در دست داشتند، دیگر اسلحه ها را در اختیار نخواند گرفت و شایعات رسانه های اسرائیلی درباره بازگشت دحلان به قدرت در نوار غزه بی اساس است.

تلاش های مصر و امارات برای رهبری دحلان بر فلسطین

«بی عباس و بی حماس»، زوی برئیل تحلیلگر مسائل عربی روزنامه هاآرتص بدین شکل مرحله پیش روی فلسطین را توصیف کرد و گفت: مصر و امارات به دنبال پیاده کردن نقشه ای با همکاری اسرائیل هستند که هدف از آن به قدرت رساندن محمد دحلان در غزه و ایجاد واقعیتی جدید در منطقه هستند.

به رغم رد شدن تحلیل های مذکور، نقش بزرگ دحلان در عرصه غزه باقی است، کمیته مشترکی از حماس و هواداران دحلان وجود دارد که پرونده دیه کشته های درگیری های سال که با تسلط حماس بر غزه همراه بود اداره می کند.

این کمیته از طریق اموال امارات کار پرداخت دیه به قریب به 90 درصد خانواده های 600 کشته درگیری ها را انجام داده که بیش تر آنها از حماس بودند.

کمک امارات به غزه منحصر به پرونده پرداخت دیه نیست، این کشور از طریق دحلان مبلغی پول را برای فقرای غزه حواله کرده که از طریق بانکی وابسته به حماس توزیع شده است.

منافع تجاری

منابع عربی می‌گویند: حماس در نشست‌های داغ در العین السخنه مصر موفق شد قاهره را در خصوص اهمیت تبادلات تجاری با غزه و افزایش سطح آن به سالانه هفت میلیارد دلار قانع کند که این میزان به عواید هشت میلیاردی کانال سوئز نزدیک است چرا که مبادلات تجاری بین غزه و اسرائیل در حال حاضر به چهار میلیارد دلار می رسد.

سوخت دیزلی مصر که اخیرا در حال انتقال به غزه است از عوامل بهبود رابطه قاهره-غزه شمرده می شود، چون کیفیتش از سوخت مشابهی که از سرزمین های اشغالی وارد می شود بهتر و قیمت آن هم کمتر است و با این حساب غزه کاری به تشکیلات خودگردان برای خرید سوخت از اسرائیل ندارد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول