اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

/منابع اسرائیلی تحلیل کردند/

وجود «دحلان» اختلافات «فتح و حماس» را بیشتر می‌کند

منابع اسرائیلی معتقدند که توافق حاصل شده میان جنبش حماس و عضو ارشد جدا شده از جنبش فتح که بسیاری او را به اسرائیل نزدیک می‌دانند، اختلافات ۲ جنبش را افزایش خواهد داد.

وجود «دحلان» اختلافات «فتح و حماس» را بیشتر می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» در یادداشتی به قلم «زهیر اندروس» کارشناس مسائل فلسطین و اسرائیل، تحت عنوان «توافق حماس و دحلان» به پیامدهای منفی این توافق پرداخت و نوشت که تصمیم‌سازان در تل‌آویو از نزدیک، توافقی را که بین حماس و محمد دحلان، عضو جدا شده فتح شکل گرفته، دنبال می‌کنند.

به نوشته روزنامه صهیونیستی هاآرتص، در دیدار اردیبهشت ماه گذشته عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان در قاهره، موضوع نزدیکی حماس با قاهره مطرح شد اما السیسی درخواست عباس برای رفع تنش در این رابطه را رد کرد.

هاآرتص به نقل از منابع رسمی رژیم صهیونیستی نوشت: مصر از جمله شروط بهبود روابط با غزه را در چارچوب توافق حماس با دحلان، شامل انتصاب این عضو جدا شده فتح به عنوان جانشین قدرت کنونی در نوار غزه و سپس در کرانه باختری برشمرده است.

«شمیریت مئیر»، سردبیر سایت صهیونیستی «المصدر» با انتشار تحلیلی در این خصوص نوشت: شبکه الجزیره در اقدامی برای به چالش کشیدن مهلتی که عربستان برای قطر در نظر گرفته بود، سخنرانی تازه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس را به طور زنده در برابر دیدگان عرب‌ها منتشر کرد تا جایگاه او را از رئیس یک سازمان تروریستی آن گونه که آمریکا توصیف می‌کند به رئیس قدرتی بزرگ بالا ببرد.

مئیر با اشاره به سخنرانی مفصل هنیه گفت: او علاوه بر تشریح اندیشه های ایدئولوژیکی که در بطن منشور حماس نهفته است، به مسائل زیادی همچون دیوار برق در بیت المقدس پرداخت و ضمن اعلام مخالفت با ایجاد هر گونه ارتباط میان آن و اسرائیل گفت که این دیوار بخشی از مسجد مبارک الاقصی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

وی گفت: هنیه به مساله عرب های 48 نیز پرداخت و کرانه باختری را قلب مناقشه فلسطین و اسرائیل معرفی کرد... اما به رغم انتظار بسیاری از خبرنگاران تنها یک نام در سخنرانی هنیه به میان نیامد و آن هم نام محمد دحلان بود.

میئر گفت: سخنرانی هنیه درباره مقاومت در کرانه باختری و اماکن مقدس قدس توانست این واقعیت را پنهان کند که در پشت پرده خبری از توافق سه جانبه یا شاید چهارجانبه ای بین مصر، حماس، دحلان و چه بسا اسرائیل است تا تعبیر برای این مثل باشد که سکوت علامت رضاست.

این روزنامه نگار صهیونیست در ادامه تحلیل خود که متکی بر اطلاعات منابع بلندپایه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی است، نوشت: حماس به دلیل توافق با دحلان خود رادر تنگنا می بیند و گزینه های روبروی آن محدود و معین است.

وی افزود: محمود عباس با اعمال تحریم های سخت علیه حماس آن را تحت فشار اقتصادی قرار خواهد داد و در همین حال حماس می داند که بدون باز شدن گذرگاه رفح حکومت آن در نوار غزه به مرور زمان سقوط خواهد کرد.

مئیر نوشت: با وجود گذشته پیچیده ای که بین حماس و دحلان وجود داشت امروز حماس او را به عنوان شریک وقت ضرورت خود اختیار کرده است چرا که دشمن سرسخت ابومازن (محمود عباس) و مایه نگرانی‌های بزرگی برای اوست.

سردبیر المصدر تاکید کرد: هدف حماس از نزدیکی به دحلان وحشت افکندن به قلب ابومازن بود تا او را وادار به برداشتن تحریم‌ها علیه غزه کند.

مئیر افزود: از آنجایی که رئیس تشکیلات خودگردان دست از دیدگاه های خود برنداشته و زیر بار حماس نمی رود، این جنبش با دحلان باقی ماند تا یکی از شروط توافق با مصر را محقق کند.

این تحلیلگر صهیونیست اظهار داشت: برای حماس بسیار سخت است که بتواند طرفدارانش را در خصوص توافق با دحلان متقاعد کند چرا که این عضو جدا شده از فتح از دید طرفداران حماس نماد همه بدی های تشکیلات خودگردان و فتح است و حماس که برای افکار عمومی اهمیت فوق العاده ای قائل است ترجیح می دهد نامی از دحلان نبرده و از پیشرفت مذاکرات با مصر سخن بگوید.

مئیر افزود:، خلاصه باید گفت دحلان عروسی است که حماس روی بُردن آن به خانه را ندارد اما اسرائیل توجهی به این تحولات ندارد.

سردبیر المصدر در پایان سخنان خود گفت: اگر فلسطینی ها تاکنون به دو دسته فتح و حماس تقسیم شده بودند از حالا این اختلافات بیش تر و شکاف در داخل فلسطین بزرگ تر می شود.

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول