اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

آیت‌الله علیدوست در ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:

«عدالت» و «آبادانی» از مبانی تمدن الگوی رسالت است/ «تعهد» باید در راستای گسترش تمدن اسلامی-ایرانی باشد

استاد خارج حوزه علمیه قم عدالت و آبادانی در پرتو حمایت از محرومان و مستضعفان جهان را از مبانی تمدن الگوی رسالت توصیف کرد و گفت: «تعهد» به حرکت آگاهانه و عقلایی باید در جهت تحقق آرمان‌ها برای تجدید و گسترش تمدن اسلامی-ایرانی باشد.

«عدالت» و «آبادانی» از مبانی تمدن الگوی رسالت است/ «تعهد» باید در راستای گسترش تمدن اسلامی-ایرانی باشد

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با عنوان «تعمیق و تکمیل الگوی پایه» صبح امروز(چهارشنبه 13 اردیبهشت ماه) در سالن اجتماعات کتابخانه ملی با حضور اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی،اندیشمندان و صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی در حال برگزاری است.

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست از اساتید دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در نشست «تعمیق و تکمیل الگوی پایه» در مبحث کلیات با اشاره به اینکه مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت نماد عزم جدی برای دستیابی به الگوی برخاسته از آموزه های اسلام با ملاحظه‌ ظرفیت‌ها و شرایط جمهوری اسلامی ایران است، مقاله‌ای با عنوان «بازنگری در سند الگوی پایه(رسالت)» ارائه داد.

وی درباره متن الگوی رسالت افزود: رسالت عبارت از تعهد آگاهانه و عقلانی ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران به حرکت در جهت آرمان‌ها برای تجدید و گسترش تمدن اسلامی-ایرانی مبتنی بر مبانی اسلام و آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) با التزام به معارف الهی و ایمان دینی، دانش روز و علوم انسانی اسلامی و زندگی حکمت بنیان است.

آیت‌الله علیدوست حقوق و احکام اسلام،‌ عدالت و آبادانی در پرتو حمایت از محرومان و مستضعفان جهان و همچنین اخوت و اخلاق اسلامی را از دیگر مبانی تمدن الگوی رسالت توصیف کرد و در پاسخ به این سؤال که آیا رسالت عبارت از تعهد و از آن سنخ است، گفت: در بررسی لغوی فارسی، «رسالت» را در معنای اسم فاعل فرض کرده و به پیغامبری و پیغمبری تفسیر کرده است، «رسالت» در اصطلاح شریعت به برانگیختن خداوند تعالی انسانی را به سوی بندگان خود است، خواه امر به ابلاغ او به خلق شده باشد یا نشده باشد.

وی ادامه داد: وقتی رسالت من یا شما یا نظام یا ملت گفته می‌شود به معنای مسئولیت‌ها و تکالیف من و شما، نظام و ملت است، بنابراین رسالت در متن سند الگوی پایه نیز به همین معنا است، اما تعهد به معنای پیمان بستن و بر عهده گرفتن کاری است،‌ تعهد با اراده فرد تحقق می‌یابد و در قالب مصادیقی مانند ضمانت،‌ کفالت و اجاره خود را نشان می‌دهد.

استاد خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه «تعهد» به حرکت آگاهانه و عقلایی باید در جهت تحقق آرمان‌ها برای تجدید و گسترش تمدن اسلامی-ایرانی باشد، خاطرنشان کرد: در چارچوب فکری فرهنگی نظام جمهوری اسلامی و ملت دین‌دار ایران مقام مافوق خداوند متعال و ابلاغ آن در قالب بعث رسل، فرو فرستادن کتب و تشریع مقررات است، هنگامی که مقام مافوق ابلاغ خود را صورت داد، مخاطبان این ابلاغ باید رسالت خود را از ابلاغ حکیمانه، روشمند،‌هدفدار و نظام‌مند او فهم کنند.

وی افزود: نصوص دینی به ویژه آیات قرآن در بیان اهداف خداوند دین رصد و مدیریت شود و عناوینی که از آن رصد و مدیریت به دست می‌آید به عنوان رسالت همگان با همان ادبیات معرفی شود، تحقیق فوق روشن کرد که به جای شمارش نهادی مورد التزام در متن سند باید اهداف خداوند در جعل دین را بدون تکرار و هم‌پوشانی و با نگاهی جامع و کامل جایگزین کرد.

آیت‌الله علیدوست در پایان اظهار داشت: بنابراین رسالت کاربست‌های متعددی دارد و رسالت در اینجا به معنای گفت‌وگو نیست، عینیت رسالت را باید با مراجعه به نصوص دینی مبین اهداف خداوند در بعث رسل و انزال کتب فهم کرد،‌مدیریت نمود و با همان ادبیات به کار بست.

به گزارش خبرگزاری فارس، ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با موضوع «تعمیق و تکمیل الگوی پایه پیشرفت» روزهای 13 و 14 اردیبهشت در محل کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزاری می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول