اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ضبط غیرقانونی 400 میلیون دلاری ایران

بیانیه مهم دولت در مورد تجاوز آمریکا به حقوق حقه کشورمان و ضبط حدود 400 میلیون دلار از دارایی های ایران بدون هیچ گونه عذر و بهانه ای از سوی دولت تجاوزگر آمریکا انتشار یافت.

ضبط غیرقانونی 400 میلیون دلاری ایران

رخدادهای 5 اردیبهشت 63

چکیده:

  • ایران به آمریکا در مورد ضبط غیر قانونی 400 میلیون دلار  اموال جمهوری اسلامی شدیدا اعتراض کرد.

 

  • موسوی: ایران برای تحقق عدالت به هر عمل مشروعی دست خواهد زد و  بهای آن را نیز خواهد پرداخت.

 

  • هاشمی: کفران نعمت از این بالاتر نمی شود که بعضی از علما وارد صحنه نشوند و بنشینند و مرتب نق بزنند.

 

  • مذاکرات گسترده اقتصادی ایران و ترکیه آغاز شد.

 

  • انگلیس سفیر لیبی را در این کشور بازداشت و اخراج کرد.

 

موسوی: ما متعهد به کارزار با ابرقدرت ها هستیم

به دنبال تخلفات آمریکا از بیانیه الجزایر و اعمال فشار شیطان بزرگ بر دیوان لاهه که اخیرا منجر به عدول احکام این دیوان از بیانیه الجزایر و اصول مسلم حقوق بین الملل شده است؛ صبح امروز از سوی مهندس میر حسین موسوی نخست وزیر بیانیه مهمی در مورد تجازو آمریکا به حقوق حقه کشورمان و ضبط حدود  400 میلیون دلار از دارایی های ایران بدون هیچ گونه عذر و بهانه ای از سوی دولت تجاوزگر آمریکا انتشار یافت.

در بخشی از این بیانیه آمده است: ماهیت ضد استکباری انقلاب اسلامی ما را متعهد می کند که در همه جبهه هایی که ابرقدرت ها در جهان معاصر گشوده اند برای کارزار آماده باشیم و امروز هیچ کشوری همچون ایران چنین استوار در مقابل توطئه های شیطان بزرگ به ستیز نایستاده است و هیچ گاه آمریکا در برابر ملتی چنین به خاک مذلت درنیفتاده است و به رسوایی کشیده نشده است.

 این بیانیه می افزاید: اگر این وضع تغییر نکند و اصلاح نشود و دیوان تصمیم بگیرد که در غیاب ایران به پرونده های مربوط به تابعیت مضاعف رسیدگی کند دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیم های لازم را برای حفظ منافع مادی و معنوی خود و مستضعفین جهانی اجرا خواهد کرد و جمهوری اسلامی ایران برای تحقق عدالت به هر عمل مشروعی که مقتضی بداند دست خواهد زد و در این طریق هر بهایی را که لازم باشد خواهد پرداخت.

در این بیانیه همچنین به تحت تاثیر قرار گرفتن دیوان داوری لاهه و دولت هلند و نیز عدم بی طرفی این دادگاه بین المللی اعتراض شده است.(1)

 

هاشمی: روا نیست برخی از علما در گوشه ای بنشینند و مرتب نق بزنند

مسئولین دفاتر نمایندگی امام در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عصر دیروز با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.

آقای هاشمی در این دیدار گفت: بی انضباطی و کفران نعمت از این بیشتر نمی شود که بعضی از علما در گوشه ای بنشینند و بگویند فرقی نکرده است. برخی از علما که کشش روحی آنها ایجاب نمی کرد که وارد صحنه بشوند گوشه ای می نشینند و مرتب نق می زنند آیا اینها نیروهای مخلص و طلبه های منور را در ارتش، دانشگاه، مجلس، قوه قضائیه و میدان های نبرد نمی بینند.

رئیس مجلس افزود: ما معتقدیم خداوند همه حجاب های موجود را بر سر راه نفوذ و حاکمیت اسلام  از پیش پا برداشته است و شایستگی رهبری این امت را نیز به امام بزرگ و عظیم الشان داده است. پس روا نیست که برخی از علما در گوشه ای بنشینند و سهم امام بگیرند و نق بزنند.

رئیس مجلس با اشاره به روحیه شهادت طلبی و ایثارگری نیروهای سپاهی گفت: اینها همان افرادی هستند که حضرت سجاد (ع) می فرمود: اگر چند نفر از این ها را داشتم قیام می کردم و امام حسین(ع) با آن همه تبلیغ و نامه نوشتن تنها توانست 72 نفر از آنان را گرد هم آورد.(2)

 

آغاز مذاکرات تجاری ایران و ترکیه

در پی ورود یک هیئت 54 نفره بازرگانی و اقتصادی از ترکیه به ایران مقامات دو کشور روز گذشته گفت و گوهای رسمی خود را درباره روابط رو به تزاید بازرگانی و همکاری های فنی و اقتصادی آغاز کردند.

گفت و گوهای کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به سرپرستی مهندس بهزاد نبوی وزیر صنایع سنگین ایران و اسماعیل اوز داغلار وزیر مشاور در امور اقتصادی ترکیه نیز دیروز در هتل استقلال تهران آغاز شد. حجم مبادلات تجاری دو کشور در 6 ماهه نخست سال گذشته میلادی بیش از یک میلیارد دلار اعلام شده است.(3)

 

اخراج سفیر انگلیس از لندن

اقدامات جهت اخراج لیبیایی هایی که از یک هفته پیش در سفارتخانه لیبی در لندن به محاصره درآمده اند دیروز با شدت هر چه بیشتر ادامه داشت. سخنگوی سفارت لیبی در لندن دراین باره گفت: اشخاص موجود در داخل سفارت حدود 20 تا 30 نفر هستند و تنها حاضرند در پایان مهلت ضرب الاجل (یک شنبه هفته آینده) ساختمان سفارت را ترک کنند ولی مقامات انگلیسی می خواهند هر چه سریعتر این افراد را اخراج کنند.

یک مقام انگلیسی گفت: در صورتی که پس از پایان ضرب الاجل افراد موجود در داخل سفارت نخواهند ساختمان را ترک کنند پلیس به ساختمان حمله خواهد کرد. از سوی دیگر پلیس لندن نیز اعلام کرد عبدالقادر بغدادی سفیر لیبی در انگلیس را در لندن بازداشت و اخراج کرده است.(4)

منابع:

1. کیهان، 5 اردیبهشت 63، ص 2
2. کیهان، 5 اردیبهشت 63، ص 26
3. اطلاعات، 5 اردیبهشت 63، ص 4
4. اطلاعات، 5 اردیبهشت 63، ص 16

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول