اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

صحنه گردان واقعی مردم هستند

آیت الله خامنه ای: ما می دانیم و همه دنیا هم الان فهمیده اند که در کشورما صحنه گردان واقعی مردم هستند و این انتخابات یک مانور عمومی برای اثبات این مدعاست.

صحنه گردان واقعی مردم هستند

رخدادهای 26 فروردین 63

چکیده:

  • همزمان با خجسته میلاد با سعادت امام علی (ع) انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی با استقبال پر شور ملت در سراسر کشور برگزار شد.

 

  • وزارت کشور 4 بار مدت زمان رای گیری را تمدید کرد.

 

  • آیت الله خامنه ای: همه دنیا الان فهمیده اند که در کشورما صحنه گردان واقعی مردم هستند.

 

  • آیت الله منتظری هنگام رای دادن: کسانی که برای مجلس انتخاب می شوند مواظف باشند که مقام آنها را نگیرد.

 

  • معاون سیاسی وزیر کشور: انتخابات در آرامش کامل برگزار شد.

 

  • 40 میلیون برگه رای بین مردم توزیع شده بود و بعد از شمارش آرا معلوم می شود که چه مقدار از این تعداد مصرف شده است.

 

استقبال پرشور مردم از انتخابات مجلس دوم

همزمان با خجسته میلاد با سعادت حضرت علی (ع) انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی با شکوه فراوان و استقبال کم نظیر امت خداجوی در سراسر کشور برگزار شد و امت ایران اسلامی با شرکت گسترده در انتخابات روسیاهی دیگری را برای دشمنان و افتخار دیگری را برای اسلام به ارمغان آوردند.

استقبال مردم از انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی به حدی بود که از همان آغاز رای گیری صف های طویلی در حوزه های رای گیری به خصوص در تهران تشکیل شد. استقبال مردمی از انتخابات به حدی بود که مصطفی تهرانی سرپرست ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه هایی مدت اخذ رای را به مدت 4 ساعت از طرف وزارت کشور تمدید کرد.

در تهران نیز امام امت در ساعت 30/8 صبح در حالی که حجت الاسلام سید احمد خمینی و جمعی از روحانیون و اعضای دفتر امام امت ایشان را همراهی می کردند در کوچه حسینیه جماران در پای صندوق اخذ رای شماره 110 سیار حضور یافته و در میان تکبیر حاضران رای مخفی خود را به صندوق انداختند.

آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان نیز در مسجد ابوذر که قبلا مورد سوء قصد قرار گرفته بود حضور یافت و در میان اوج ابراز احساسات مردم رای خود را به صندوق انداخت.

در جریان رای دادن رئیس جمهور خبرنگاران خارجی ابراز احساسات پرشور مردمی را نسبت به ایشان از دریچه دوربین های خود ثبت و ضبط کردند.

آیت الله خامنه ای پس از انداختن رای خود به صندوق در سخنان کوتاهی گفت: انتخابات این دوره اولا از نظر اینکه حضور یکپارچه مردم را در صحنه نشان می دهد و کاهش نیافتن شور و شوق انقلابی آنها را به همه دنیا نشان می دهد بسیار اهمیت دارد ما می دانیم و همه دنیا هم الان فهمیده اند که در کشور ما صحنه گردان واقعی مردم هستند و این انتخابات یک مانور عمومی برای اثبات این مدعاست.(1)

 

آیت الله منتظری: منتخبین سعی کنند مقام آنها را نگیرد

آیت الله منتظری با حضور در یکی از شعب اخذ رای در شهر مقدس قم رای خود را برای انتخاب 2 تن از نمایندگان شهر مقدس قم به صندوق ریخت.

آیت الله منتظری پس از انداختن رای خود به صندوق در جمع حاضرین شعبه اخذ رای مذکور گفت: برادران و خواهرانی که برای مجلس شورای اسلامی انتخاب می شوند مواظب باشند مقام آنها را نگیرد و آنها  باید در این چهار سال قوانینی را که به نفع اسلام و کشور و مردم مستضعف است از تصویب بگذرانند.

آیت الله منتظری تاکید کرد: بعد از جنگ مسئله اصلی مهم ما مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها است و مجلس باید کاری کند که حتی آنهایی که به شهرها آمده اند به روستاها بازگردند.(2)

 

برگزاری انتخابات در آرامش کامل

آقای اخوندی معاون سیاسی وزیر کشور طی گفت و گویی درباره چگونگی برگزاری انتخابات مجلس دوم در سراسر کشور گفت: حضور گسترده مردم در شعب اخذ رای در سراسر کشور باعث برگزاری انتخابات در آرامش کامل شد.

وی افزود: گزارش هایی که از برخی شهرها رسیده حاکیست که صف هایی بیش از 300 متر تشکیل شده است. در سنندج که خود وزیر کشور حضور یافته بود می گفتند صف های مردم در پای صندوق های رای حتی از صف های جنوب شهر تهران طویل تر بوده است. ما به طور کلی از هیچ نقطه کشور یک گزارش ناآرامی و بی نظمی هم نداشتیم. وی گفت: حدود 40 میلیون برگه رای بین مردم توزیع شده بود و انشاالله بعد از شمارش آرا معلوم می شود که چه مقدار از این تعداد مصرف شده است. به گفته وی کار شمارش آرا آغاز شده و نتایج متعاقبا اعلام خواهد شد.(3)

منابع:

1. جمهوری اسلامی، 27 فروردین 63، ص 2
2. اطلاعات، 27 فروردین 63، ص 3
3. جمهوری اسلامی، 27 فروردین 63، ص 12

* انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی، پس از انقلاب، در 26 فروردین 1363 برگزار گردید و در تاریخ 7 خرداد 1363 اولین جلسه مجلس دوم برگزار شد. رییس مجلس آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی و نائب رئیسان محمد یزدی، مهدی کروبی و محمدمهدی ربانی املشی بودند. در این دوره ناطق نوری، وزیر کشور بود و در حدود 1592 نفر آمادگی خود را برای کاندیداتوری اعلام و ثبت­ نام نمودند که از این بین حدود 266 نفر از داوطلبین صلاحیت‌شان توسط هیئت‌های اجرایی و شورای نگهبان رد شد که درصد رد صلاحیت شده‌ها 16٫71 درصد بود. از تعداد 1326 نفر تأیید صلاحیت شده، 115 نفر اعلام انصراف نمودند. در این انتخابات کاندیداهای جامعه­ ی روحانیت مبارز و حزب جمهوری اسلامی اکثر آراء را از آن خود کرده و به پیروزی قاطع در انتخابات دست یافتند. در این دوره از مجلس، اختلاف سلیقه بین نیروهای مذهبی منجر به ایجاد شکاف و اختلاف در بین آنان گردید و مقدمه‌ای شد تا بعدها جناح‌های مشهور به «چپ» و «راست» از دل این اختلافات ظهور کنند.

بر اساس گزارش ها و اسناد موجود انتخابات مجلس دوم در محیطی امن و آرام برگزار شد. و تنها مورد قابل ذکر را شاید بتوان قائله زاهدان عنوان کرد. در انتخابات مجلس دوم گروهی از مردم زاهدان به دلیل رد صلاحیت یکی از نامزدهای انتخابات دست به اغتشاش می زنند که ناطق نوری به عنوان وزیر کشور وقت دستور سرکوب را صادر می کند.

در بخشی از خاطرات حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری آمده است :در انتخابات مجلس دوم، آقای «سیدمحمدعلی زابلی» از سیستان را شورای نگهبان رد صلاحیت کرده بود. ایشان روحانی بود و خیلی هم قیافه‌ی علمایی داشت. برخی از سیستانی‌ها هم شورش کرده دفتر امام جمعه – آقای «عبادی» - را آتش زدند و سپس به طرف استاند‌اری حرکت کرده بودند که آنجا را تصرف کنند. آقای سید«احمد نصری» که استان‌دار آنجا بود، تلفن زد و گفت: «حاج آقا، دارند به طرف استان‌داری می‌آیند ما چه کار کنیم؟ »گفتم «: کوتاه نیایید، برخورد کنید.» جمعه ظهر بود به آقای آخوندی که برای تشکیل شورای تامین ویژه به ارومیه رفته بود، گفتم: مستقیما از همان‌جا به زاهدان برود. اتفاقا در آن جمعه آقای شمخانی هم حضور داشتند، لذا این دو نفر به اتفاق، به زاهدان پرواز کردند و جمعه بعد از ظهر کنترل اوضاع را در اختیار گرفتند و آقای فلاحیان نیز روز بعد به آنها پیوست سپس آقای فلاحیان و آخوندی و شمخانی را با نیرو و امکانات و اختیارات به آنجا فرستادم. فردا صبح، آقای زابلی را قانع کردند که به استانداری برود. آقای آخوندی زنگ زد و گفت: «آقای زابلی اینجاست، چه کار کنیم؟» گفتم: «به ایشان احترام بگذارید، اما عمامه‌ی ایشان را بردارید و چشم‌هایش را ببندید و او را به زندان بیندازید.» آقای آخوندی گفت: «این کار هزینه بالایی دارد»، گفتم: « همین که دستور می‌دهم عمل کنید.» آنها آقای زابلی را زندان انداختند و با اغتشاش‌گران نیز برخورد کرده، سه نفر را کشتند. آقای حسینی، نماینده‌ی سیستان در مجلس، جوسازی علیه استاندار به راه انداخت و اظهار کرد: «استاندار آدم‌کش»، لذا به مجلس رفتم و در جلسه‌ی غیر‌علنی ماجرای زاهدان را برای نمایندگان تشریح کردم و گفتم این منطقه حساس است و بسیاری از منافقین و فرصت‌طلبان می‌خواستند از این ماجرا سوء‌استفاده کنند و گفتم استاندار آدم‌کش نیست، من دستور دادم تا پانصد نفر را بکشند، اما برای پانصد و یکمین نفر باید مجددا دستور بگیرند. من شاه سلطان حسین نیستم که کوتاه بیایم. بنده را به جرم آدم‌کشی محاکمه کنید و به قوه قضاییه هم اعلام کردم متهم نه فرماندار نه استاندار است، بلکه من هستم و ماجرای زاهدان نیز بدین صورت پایان یافت.

انتهای متن/

 

 

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول