اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

آشنایی با رشته‌های شاخه کاردانش/۳

معرفی رشته «نقشه‌کشی ساختمان»/ امکان فعالیت فارغ‌التحصیلان در تمام دفاتر فنی و مهندسی ساختمان

گواهی مهارتی هنرجویان فارغ‌التحصیل رشته «نقشه‌کشی ساختمان» از طرف وزارت کار و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور صادر می‌شود و هنرجویان می‌توانند با این گواهی به عنوان مجوز کار در تمام دفاتر فنی و مهندسی ساختمان مشغول به کار شوند.

معرفی رشته «نقشه‌کشی ساختمان»/ امکان فعالیت فارغ‌التحصیلان در تمام دفاتر فنی و مهندسی ساختمان

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، رشته «نقشه‌کشی ساختمان» در زمینه صنعت و گروه معماری و ساختمان قرار دارد.

* معرفی رشته

هنگامی که وارد یک شهر می‌شوید در نگاه اول چه می‌بینید؟ ساختمان‌ها، راه‌ها، پل‌ها، فرودگاه و پایانه‌های مسافربری و همه این‌ها و هر آنچه که مربوط به عمران و نوسازی و آبادانی می‌شود، در حیطه فعالیت یک متخصص ساختمان قرار دارد.

 به عبارت دیگر رشته ساختمان بیانگر کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران کشور است یعنی هر چیزی که به آبادانی یک کشور باز می‌گردد در حیطه کار یک متخصص ساختمان قرار می‌گیرد.

مسکن برای آرامش و امنیت خانواد‌ه‌ها که مجموعه جامعه را می‌سازند، امری معمولی و عادی به حساب نمی‌آید. مسکن مناسب و مطمئن محلی برای تمدید قوای انسانی و محلی برای پایبندی اعضای خانواده به اصول ارزشمند انسانی است. 

امروزه پیشرفت تکنولوژی و کاربرد روزافزون انواع مصالح ساختمانی و فنون جدید عملیات اجرایی، صنعت ساختمان‌سازی را دگرگون و پیچیده نموده و به این رشته اهمیت و جذابیت خاصی بخشیده است.

علم و هنر به کمک وسایل و ابزار، علائم و خطوط را در هم می‌آمیزد و به متخصصین این توانایی را می‌دهد که شما را یاری نمایند تا در محیطی زیبا، مطمئن و زیبا زندگی کنید.

کسانی که مایل به تحصیل در این رشته هستند در طی دوران تحصیل با عملیات اجرایی ساختمان‌سازی، محاسبات فنی و نقشه‌کشی ساختمان، مواد و مصالح ساختمان، ایستایی ساختمان، فناوری ساختمان‌های فلزی و بتنی، قالب‌بندی و آرماتوربندی، کار با دوربین‌های نقشه برداری و ... آشنا می‌شوند. 

* سطح آموزشی مهارت‌ها 

دانش‌آموزان طی سه سال آموزشی در این رشته تمام دروس عمومی و مهارتی را گذرانده و فارغ‌التحصیل می‌شوند و توانایی نقشه‌خوانی، ترسیم نقشه معماری، سازه، تأسیساتی و ... را کسب می‌کنند.

* آینده تحصیلی و شغلی 

1- فارغ‌التحصیلان به عنوان نقشه‌کش در شرکت‌های ساختمانی مشغول به کار خواهند شد و توانایی ترسیم تمام نقشه‌های فاز یک را به کمک رایانه خواهند داشت.

2- گواهی مهارتی هنرجویان فارغ‌التحصیل از طرف وزارت کار و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور صادر می‌شود و هنرجویان می‌توانند با این گواهی به عنوان مجوز کار در تمام دفاتر فنی و مهندسی ساختمان مشغول به کار شوند.

3- در صورت ادامه تحصیل در مدارج عالی و دانشگاهی می‌توانند به عنوان مهندس عمران یا معماری و اخذ پروانه اشتغال از سازمان مهندسی ساختمان در طراحی و نظارت ساختمان‌ها و ابنیه مشغول به کار شوند.

* ساعت آموزش

رشته «نقشه کشی ساختمان» دارای ۱۰۶ ساعت آموزش است که شامل ۴۲ ساعت دروس عمومی، ۲ ساعت شایستگی‌های پایه، ۵۳ ساعت شایستگی‌های فنی و ۹ ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «کاربر رایانه متشکل از ۳ واحد نظری و ۵ واحد عملی»، «ریاضی ۱ متشکل از ۲ واحد نظری»، «نقشه‌کشی عمومی ساختمان درجه ۲ متشکل از ۵ واحد نظری و ۶ واحد عملی»، «نقشه‌کشی معماری درجه ۱ متشکل از ۵ واحد نظری و ۶ واحد عملی»، «نقشه‌کشی سازه درجه ۱ متشکل از ۵ واحد نظری و ۶ واحد عملی»، «طراحی معماری با نرم آفزار DMAX متشکل از ۲ واحد نظری و ۲ واحد عملی» و «کارورزی متشکل از ۴ واحد عملی» است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول