اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

آشنایی با رشته‌های شاخه کاردانش/۲

معرفی رشته‌های «ماشین‌ ابزار ـ تراشکاری و فرزکاری»/ این هنرجویان همزمان با تحصیل، کار می‌کنند

هنرجویان رشته‌های «ماشین‌ ابزار ـ تراشکاری و فرزکاری» همزمان و پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در کارگاه‌ها و شرکت‌های صنعتی در زمینه فرزکاری، تراشکاری، ابزارتیزکنی، سنگ‌زنی، قالب‌سازی و اپراتوری دستگاه‌های CNC کار کنند.

معرفی رشته‌های «ماشین‌ ابزار ـ تراشکاری و فرزکاری»/ این هنرجویان همزمان با تحصیل، کار می‌کنند

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس،‌ رشته‌های «ماشین‌ابزار»، «فرزکاری CNC»، «فرزکاری»، «تراشکاری و فرزکاری» از زمینه‌های صنعت در گروه مکانیک قرار دارند. 

* معرفه رشته

یک قطعه باید به چه روشی ساخته شود تا دارای تولیدی سریع، ارزان و همچنین کیفیت مناسب و وقت و کارآیی مطلوب باشد؟ پاسخ به این سؤال مهم بر عهده متخصصین رشته ماشین‌ابزار و تراشکاری و فرزکاری است.‌

این رشته به زمینه‌های کاربردی در زمینه شکل‌ دادن فلزات،‌ طراحی قالب‌ها و ساخت قطعه‌های گوناگون می‌پردازد. 

هنرجویان رشته ماشین‌ابزار و تراشکاری و فرزکاری در طی دوران تحصیل با محاسبات فنی و رسم فنی و تئوری کارگاه مربوطه و کار با دستگاه‌های تراش، فرزسنگ، اره‌لنگ و ... آشنا می‌شوند و در پایان مهارت، گواهینامه‌های مهارتی مربوطه را اخذ خواهند کرد.

این گروه با ماشین‌آلاتی که به روش براده‌برداری بر روی فلزات و غیرفلزات کار انجام می‌دهند به روش دستی و خودکار آشنا می‌شوند و پروژه‌هایی را در پایان ترم در حد محتوای آموزش خود انجام می‌دهند.

هنرجویان رشته فرزکاری CNC علاوه بر مهارت‌های فوق، توانایی نقشه‌کشی به کمک رایانه و برنامه‌ریزی ماشین‌آلات تراش و فرز CNC را فرا گرفته و با دستگاه‌های مذکور اقدام به برش قطعات به روش براده‌‌برداری و تمام اتوماتیک CNC می‌پردازند.

 * سطح آموزشی مهارت‌ها

1-  تراشکاری ـ فرزکاری، سنگ‌زنی ـ نقشه‌کشی به کمک رایانه

2- برنامه‌ریزی دستگاه‌های CNC 

* آینده تحصیلی و شغلی 

1- اشتغال در کارگاه‌ها و شرکت‌های صنعتی در زمینه فرزکاری، تراشکاری، ابزارتیزکنی، سنگ‌زنی، قالب‌سازی و اپراتوری دستگاه‌های CNC و ...

2- فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در رشته‌های مرتبط با مهندسی مکانیک، گرایش ساخت و تولید صنایع فلزی در سطح آموزش عالی ادامه تحصیل دهند.

* ساعت آموزش

رشته «فرزکاری CNC» دارای ۱۰۸ ساعت آموزش است که شامل ۴۲ ساعت دروس عمومی، ۴ ساعت شایستگی‌های پایه، ۵۳ ساعت شایستگی‌های فنی و ۹ ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «کاربر رایانه متشکل از ۳ واحد نظری و ۵ واحد عملی»، «ریاضی ۱ متشکل از ۲ واحد نظری»، «فیزیک متشکل از ۲ واحد نظری»، «فرزکار درجه ۲ متشکل از ۴ واحد نظری و ۱۳ واحد عملی»، «ابزار تیزکن متشکل از ۲ واحد نظری و ۳ واحد عملی»، «برنامه نویس CNC درجه ۲ متشکل از ۲ واحد نظری و یک واحد عملی»، «فرزکار CNC درجه ۲ متشکل از ۲ واحد نظری و ۵ واحد عملی»، «فرزکار CNC درجه ۱ متشکل از ۲ واحد نظری و ۲ واحد عملی» و «کارورزی متشکل از ۴ واحد عملی» است.

رشته «فرزکاری» دارای ۱۰۵ ساعت آموزش است که شامل ۴۲ ساعت دروس عمومی، ۴ ساعت شایستگی‌های پایه، ۴۴ ساعت شایستگی‌های فنی، ۶ ساعت شایستگی‌های کارگاهی و ۹ ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «ریاضی ۱ متشکل از ۲ واحد نظری»، «فیزیک متشکل از ۲ واحد نظری»، «فرزکار درجه ۲ متشکل از ۴ واحد نظری و ۱۳ واحد عملی»، «ابزار تیزکن متشکل از ۲ واحد نظری و ۳ واحد عملی»، «فرزکار درجه ۱ متشکل از ۳ واحد نظری و ۱۱ واحد عملی» و «کارورزی متشکل از ۴ واحد عملی» است.

رشته «تراشکاری و فرزکاری» دارای ۱۰۵ ساعت آموزش است که شامل ۴۲ ساعت دروس عمومی، ۴ ساعت شایستگی‌های پایه، ۴۷ ساعت شایستگی‌های فنی، ۳ ساعت شایستگی‌های کارگاهی و ۹ ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «ریاضی ۱ متشکل از ۲ واحد نظری»، «تراشکار درجه ۲ متشکل از ۳ واحد نظری و ۱۲ واحد عملی»،  «فرزکار درجه ۲ متشکل از ۴ واحد نظری و ۱۳ واحد عملی»، «فیزیک متشکل از ۲ واحد نظری»، «ابزار تیزکن متشکل از ۲ واحد نظری و ۳ واحد عملی» و «کارورزی متشکل از ۴ واحد عملی» است.

رشته «ماشین ابزار» دارای ۱۰۵ ساعت آموزش است که شامل ۴۲ ساعت دروس عمومی، ۴ ساعت شایستگی‌های پایه، ۴۴ ساعت شایستگی‌های فنی، ۶ ساعت شایستگی‌های کارگاهی و ۹ ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «ریاضی ۱ متشکل از ۲ واحد نظری»، «فیزیک متشکل از ۲ واحد نظری»، «ابزار تیزکن متشکل از ۲ واحد نظری و ۳ واحد عملی»،‌ «ماشین ابزار درجه ۲ متشکل از ۴ واحد نظری و ۱۳ واحد عملی»، «ماشین ابزار درجه ۱ متشکل از ۳ واحد نظری و ۱۱ واحد عملی» و «کارورزی متشکل از ۴ واحد عملی» است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول