اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

احتمال حمله مشترک آمریکا و اسرائیل به لبنان

مطبوعات سوریه دیروز تجاوز مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی در سطح وسیع علیه لبنان و منطقه عربی در روزهای آینده را پیش‌بینی کردند.

احتمال حمله مشترک آمریکا و اسرائیل به لبنان

رخدادهای 25 بهمن 62

چکیده:

  • آیت الله خامنه ای: ایران و سوریه در بزرگترین جبهه ای که آمریکا و اسرائیل علیه آنها گشوده اند در کنار یکدیگر قرار دارند.

 

  • مقر حزب بعث، سازمان امنیت و منازل افسران عراقی در بصره با آتش توپخانه ایران منهدم شد.

 

  • رئیس ستاد مشترک ارتش عراق برکنار شد.

 

  • جنگنده های عراقی مردم اندیمشک، بهبهان، مسجد سلیمان و اسلام آباد غرب را به خاک و خون کشیدند.

 

  • چرننکو به دبیر کلی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی منصوب شد.

 

  • مطبوعات سوریه: حمله مشترک آمریکا و اسرائیل به لبنان تا چند روز دیگر آغاز می شود.

 

رئیس جمهور: ایران و سوریه در کنار یکدیگرند

دکتر کمال شریف وزیر برنامه ریزی سوریه که در راس یک هیئت اقتصادی از کشورمان دیدار می کند دیروز با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان دیدار کرد.

آیت الله خامنه ای در این دیدار با اشاره به روابط صمیمانه و برادرانه ایران و سوریه و لزوم گسترش این روابط گفت: حقیقت این است که ما در بزرگترین و خطرناک ترین جبهه ای که در مقابل دو کشور و اسلام قرار دارد در کنار یکدیگر واقع شده ایم و آن جبهه صهیونیست ها و پشت سر آنها آمریکایی هاست و ما در اینجا به شما به خاطر مقابله با دشمن صهیونیستی بدیده تحسین می نگریم.

رئیس جمهور با ابراز تاسف از وقایع بین المللی گفت: آمریکا هر چه بیشتر در حال تحکیم موقعیت خود است و متاسفانه هر چه ملت ها در مقابل آمریکا اراده و قاطعیت بیشتری نشان  می دهند بعضی از دولت های عربی خود را بیشتر به آمریکا نزدیک می کنند. اینجاست که احساس می شود مسئولیت دولت های مترقی مردمی بسیار سنگین است.(1)

 

بصره تعطیل شد

آتش توپ های سنگین رزمندگان قدرتمند اسلام بر روی شهرهای بصره، مندلی و خانقین دیروز بر مهاجرت باقی مانده مردم این شهرها افزوده و اوضاع متشنج بصره را تشدید کرده است.

 مدارس و ادارات دولتی دیروز نیز در بصره کاملا به حالت تعطیل درآمده و ارتباط تلفنی این شهر با اختلالات شدید همراه بود. بر اساس گزارش های موثق آتش سنگین توپخانه ایران دیروز موجب انهدام مقر حزب بعث، ساختمان سازمان امنیت عراق و منازل افسران عراقی در بخش طوسیه را به دنبال داشته است.(2)

 

رئیس ستاد ارتش عراق برکنار شد

ارتشبد عبدالجبار شنشل رئیس ستاد ارتش حزب بعث عراق به دستور صدام از سمت خود عزل و ژنرال اسماعیل النعیمی جانشین وی شد.

 عبدالجبار که در چند سال اخیر ریاست ستاد ارتش بعث عراق را به عهده داشت در کنار صدام فرماندهی نیروهای شکست خورده ارتش بعث را در عملیات فتح المبین، بیت المقدس ،محرم، رمضان و والفجرهای 1و 2و 3و 4 را برعهده داشت وی بعد از عزل از این سمت به عنوان تشریفاتی وزیر مشاور در امور نظامی منصوب شده است.(3)

 

حملات وحشیانه عراق به شهرهای ایران

دژخیمان بعثی با حملات موشکی خود در نیمه شب دیشب شهرهای بهبهان، مسجد سلیمان، اندیمشک و اسلام آباد را به خاک و خون کشید.

بر اساس گزارش ها تلاش نیروهای امدادی برای خارج ساختن اجساد و کمک به مصدومین هنوز ادامه دارد در مسجد سلیمان تا کنون 13 جسد از زیر آوار خارج شده و تعداد مجروحین نیز به 23 تن رسیده است در بهبهان نیز تعداد شهدا تا این لحظه 17 تن و مجروحین نیز به 42 تن رسیده است در میان شهدا 12 زن و یک نوزاد 6 ماهه نیز به چشم می خورد. تعداد شهدای 2 روز گذشته آبادان و خرمشهر نیز به 20 نفر رسیده است(4).

 

چرننکو رهبر شوروی شد

کنستانتین چرننکو دیروز به عنوان دبیر کل جدید حزب کمونیست شوروی منصوب شد. انتخاب چرننکو به جانشینی یوری آندرپوف که پنجشنبه گذشته درگذشت در اجلاس عمومی کمیته مرکزی حزب کمونیست صورت گرفت. انتخاب چرننکو که 72 سال دارد غیره منتظره نبود و پس از درگذشته آندرپوف نام وی در صدر نامزدهای دبیر کلی حزب کمونیست قرار داشت. چرننکو دیروز در اولین نطق خود به عنوان رهبر جدید شوروی گفت شوروی به تلاش برای تقویت بنیه نظامی خود ادامه خواهد داد.(5)

 

2000 کشته و مجروح در درگیری های هفته اخیر لبنان

مطبوعات سوریه دیروز تجاوز مشترک توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی در سطح وسیع علیه لبنان و تمام منطقه عربی را طی چند روز آینده پیش بینی کردند.

به نوشته روزنامه البعث ارگان حزب حاکم هدف تجاوز قریب الوقوع حفظ تداوم تجاوز آمریکا و صهیونیست ها به لبنان ونتایج ارائه شده از سوی توافقنامه 17 ماه می بین لبنان و رژیم صهیونیستی میباشد. به نوشته البعث آمریکا و اسرائیل سپس تلاش خواهند کرد تا لبنان را یک کشور تحت الحمایه خود قرار دهند.

از سوی دیگر روز گذشته در بیروت اعلام شد در درگیری های هفته گذشته این شهر 385 نفر کشته و 1300 تن زخمی شده اند یک منبع نظامی نیز اعلام کرد تلفات ارتش نیز در این جنگ ها 34 کشته و 300 مجروح بوده است.(6)

منابع:

1. کیهان، 25 بهمن 62، ص 3
2. اطلاعات، 25 بهمن 62، ص2
3. اطلاعات، 25 بهمن 62، ص1
4. اطلاعات، 25 بهمن 62، ص1
5. کیهان، 25 بهمن 62، ص 20
6. کیهان ، 25 بهمن 62 ، ص 20

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول