اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

استقبال ایران از خروج آمریکا از سازمان یونسکو

به دنبال اعلام تصمیم دولت آمریکا مبنی بر خروج این کشور از عضویت در سازمان علمی ، فرهنگی تربیتی سازمان ملل (یونسکو) جمهوری اسلامی ایران این رویداد را گام بلندی جهت آزادی مطلق یونسکو از سلطه ابرقدرت ها دانست.

استقبال ایران از خروج آمریکا از سازمان یونسکو

رخدادهای 11 دی 62

چکیده :

  • آیت الله خامنه ای همزمان با شروع سال نوی مسیحی پیامی را خطاب به مسیحیان جهان صادر کرد.

 

  • جمهوری اسلامی ایران از خروج آمریکا از سازمان یونسکو استقبال کرد.

 

  • صدها نیروی تازه نفس از برادران کمیته های انقلاب اسلامی سراسر کشور عازم جبهه های جنگ شدند.

 

  • اسرای عراقی اردوگاه طریق القدس خواستار اعزام به جبهه های جنگ شدند.

 

  • حکومت نیجریه با کودتای نظامیان سرنگون شد.

 

  • آمریکا رسما خواهان تجزیه لبنان شد.

 

آیت الله خامنه ای خواستار بازگشت به تعالمی ادیان الهی شد

آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان به مناسبت آغاز سال نوی مسیحی پیامی را خطاب به مسیحیان جهان صادر کرد.

رئیس جمهور در پیام خود با اشاره به تهاجم قدرت های سلطه جو به تعالیم مسیحیت و همچنین جنایات تعدادی از حکومت های مستقر در کشورهای مسیحی گفت : آیا تعالیم حضرت مسیح سکوت در برابر این جنایات عظیم بشری را تائید می کند و آیا وقت آن نرسیده است که رهبران مذهبی ممالک مسیحی جنایتکاران جهانی را در برابر تاریخ رسوا کنند؟ تنها راه نجات بشریت از منجلابی که حکومت های فاسد ایجاد کرده اند بازگشت به تعالیم ادیان الهی و اجرای دستورات پیامبران عظام است.(1)

 

 استقبال ایران از خروج آمریکا از سازمان یونسکو

به دنبال اعلام تصمیم دولت آمریکا مبنی بر خروج این کشور از عضویت در سازمان علمی ، فرهنگی تربیتی سازمان ملل (یونسکو) تا پایان سال 1984 از سوی وزیر فرهنگ و آموزش عالی کشورمان تلگرامی به دبیر کل سازمان یونسکو در پاریس مخابره شد.

در بخشی از این تلگرام آمده است : جمهوری اسلامی ایران این رویداد را گام بلندی جهت آزادی مطلق یونسکو از سلطه ابرقدرت ها دانسته و ضمن اعلام آمادگی هر نوع کمک در این زمینه امیدوار است با اتحاد کلیه کشورهای مستضعف جهان امکانات رشد فرهنگی بیشتر و استقرار زندگی آزاد شرافتمندانه و آسوده برای تمامی ابناء بشر فراهم شود.(2)

 

اعزام صدها نیروی تازه نفس به جبهه

صدها نفر از پاسداران کمیته های انقلاب سراسر کشور که دوره دو ماهه آموزشی را در پادگان نصر طی کرده اند به منظور یاری رساندن به رزمندگان ظفر مند اسلام دیروز طی مراسم باشکوهی در میان بدرقه پرشور امت حزب الله به جبهه های جنگ تحمیلی اعزام شدند.

همزمان با اعزام رزمندگان به جبهه ها ده ها تن از اسرای عراقی مستقر در اردوگاه طریق القدس شماره 2 نیز از مسئولین جمهوری اسلامی ایران خواستند جهت دفاع از حریم اسلام در مقابل تجاوزات صدام به آنها اجازه داده شود تا به جبهه های نبرد اعزام شوند.این عده ضمن ابراز ندامت از اعمال گذشته خود در طوماری که با خون خود امضا کرده بودند حمایت خود را از مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق اعلام کردند.(3)

 

نظامیان قدرت را در نیجریه به دست گرفتند

منابع دیپلماتیک در پاریس گفتند در جریان یک کودتای بدون خونریزی نیجریه که موجب سرنگونی دولت غیر نظامی این کشور شد «شهوشاگاری» رئیس جمهور، اکثر وزرا و نیز برخی از نمایندگان پارلمان این کشور دستگیر شده اند به گفته همین منابع روسای مجلس سنا و شورا نیز در میان دستگیر شدگان قرار دارند. همچنین قانون اساسی 1979 این کشور نیز به حالت تعلیق درآمده  و اکثر خطوط ارتباطی با نیجریه قطع و مرزهای آبی ،خاکی و نیز فرودگاه نیز مسدود شده است. دیروز یک سرتیپ نیجریه ای از جانب نیروهای مسلح این کشور اعلام کرد که یک دولت نظامی فدرال جایگزین دولت غیر نظامی« شهوشاگاری» رئیس جمهور این کشور شده است وی دولت قبلی را نالایق و فاسد و سیاست های اقتصادی دولت شاگاری را مورد حمله قرار داد. کودتای دیروز نیجریه هشتمین کودتا در این کشور از سال 1960 (سال استقلال) تا کنون بوده است. در پی سقوط رئیس جمهور ژنرال محمد بحاری به سمت رئیس کشور و فرمانده کل نیروهای مسلح نیجریه از سوی کودتاگران انتخاب شد.(4)

 

آمریکا خواستار تجزیه لبنان شد

خبرگزاری لبنانی الاسبوع گزارش داد دونالد رامسفلد فرستاده ویژه ریگان در خاورمیانه طرحی را مبنی بر تقسیم لبنان تنظیم کرده است.

بر اساس این گزارش رامسفلد نسخه ای از طرح مزبور را به امین جمیل رئیس جمهور و همچنین نمایندگان گروه های متخاصم در لبنان ارائه داشته است تا آنان نیز اجرای آن را مورد بررسی قرار دهند بر اساس طرح رامسفلد بیروت به هشت منطقه تقسیم شده و به صورت فدرال اداره خواهد شد رامسفلد پیشنهاد داده لبنان به مناطق تحت کنترل شیعیان،مسیحی ها،دروزی ها و مسلمانان سنی تقسیم شده و  به صورت یک دولت فدرال هفت نفره اداره شود هنری کسینجر نیز اخیرا اعلام کرده بود تنها راه پایان دادن به درگیری های لبنان تقسیم کردن این کشور است.(5)

منابع :

1. اطلاعات، 11 دی 62 ، ص 3
2. جمهوری اسلامی ، 11 دی 62 ، ص 2
3. جمهوری اسلامی ، 11 دی 62 ،ص 2
4. اطلاعات، 11 دی 62 ، ص 16
5. جمهوری اسلامی،11 دی 62  ، ص 3

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول