اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  انرژی اتمی

قاسمی در نشست هفتگی با خبرنگاران ۳ و پایانی

پیشقدم در بر هم زدن برجام نخواهیم بود/عصبانیت آنهایی که پیش‌بینی‌هایشان در سوریه اشتباه از آب در آمد

سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرد که جمهوری اسلامی در برهم زدن و نقض برجام پیشقدم نخواهد بود، ولی در قبال هر بدعهدی هم اقدام مقتضی را انجام می‌دهد.

پیشقدم در بر هم زدن برجام نخواهیم بود/عصبانیت آنهایی که پیش‌بینی‌هایشان در سوریه اشتباه از آب در آمد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست هفتگی امروز (دوشنبه) با خبرنگاران به پرسش‌های آنها پاسخ گفت.

* نشست کمیسیون برجام در سطح معاونان

در پاسخ به سؤالی درباره نشست کمیسیون مشترک برجام در آینده نزدیک و اینکه آیا نگاه اروپا با ایران درباره بدعهدی آمریکا در نقض برجام یکسان است و اینکه آیا نماینده‌ای از دولت جدید آمریکا در نشست حضور خواهد یافت؟ گفت: مواضع اروپا در این زمینه تا حد زیادی روشن است، اروپایی‌ها با توجه به نوع همکاری‌هایشان با ایران، خیلی با تحریم‌ها موافق نبودند و تحریم‌ها در پی تحریم‌ها به آنها تحمیل شد.

وی افزود: اروپایی‌ها علاقه‌مند به ادامه روابط هستند. برداشتم این است با هر نوع اخلال در برجام مخالفند، هم به دلیل حضورشان در برجام هم به دلیل منافعی که اروپا دارد و هم به دلیل آگاهی از مواضع و پایبندی ایران به برجام دارند.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: برداشت من این است که اروپا خواهان استمرار برجام و علاقه‌مند به همکاری است و هیچگونه موافقتی با ایجاد خلل در برجام نخواهد داشت.

وی با یادآوری اینکه هنوز موانعی برای اروپایی‌ها وجود دارد، گفت: باید تلاش کرد این موانع کمتر شود.

قاسمی درباره برگزاری نشست کمیسیون مشترک با اشاره به نامه ظریف به موگرینی در این زمینه، اظهار داشت: در مقطع کنونی تشکیل این نشست در سطح معاونان خواهد بود و در اینکه فردی از دولت بعدی آمریکا شرکت خواهد کرد، اطلاعاتی وجود ندارد و بعید می‌دانم تا شروع به کار دولت جدید زمان هست و فکر نمی‌کنم در این برهه که کمیسیون تشکیل شود نیازی به حضور آنها باشد. اگرچه می‌توانند به عنوان ناظر در تیم دولت فعلی فردی از سوی دولت بعدی حضور داشته باشد.

* عصبانیت آنهایی که پیش‌بینی‌شان در سوریه اشتباه از آب در آمد

به گزارش فارس، خبرنگاری درباره اظهارات اوباما در خصوص حضور مستشاری ایران در سوریه سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این زمینه عنوان کرد: وضعیتی که در سوریه در جریان بود بر خلاف پیش بینی برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای بود. چنین تصوری از وضعیت امروز سوریه وجود نداشت، تصور می‌کردند در سال اول می‌توانند حاکمیت را سرنگون کرده یا به تمامیت ارضی این کشور خدشه وارد کنند.

وی ادامه داد: وضعیت کنونی سوریه وضعیت جدیدی است. حلب در وضعیت نهایی خود قرار گرفته و دولت اسد و ارتش سوریه توانستند با قدرت تمام در یکی دو ماه گذشته در حلب با جدیت تمام کار کنند و سرنوشت حلب را به گونه دیگری رقم بزنند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: طبیعی است کسانی که پیش‌بینی‌شان اشتباه از آب درآمده و وضعیت کنونی را نمی‌پسندند عصبانی باشند و به دنبال فرافکنی، تغییر معادلات و روند دیگری در سوریه باشند و صحبت‌هایی که از سوی برخی سران و مقامات غربی و حتی کشورهای منطقه درباره حلب و مواضع ایران و سایر کشورها بیان شده، از این ناحیه می‌بینیم.

قاسمی افزود: آنها در وضعیت دشوار تصمیم‌گیری قرار دارند و نهایتا باید به گونه‌ای عملکرد غلط و ضعیف خود را در مورد سوریه توجیه کنند، لذا به دنبال محمل می‌گردند که آن را متهم کنند که وضعیت را در سوریه تغییر دهند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: با توجه به اینکه عصبانیت آنها مشخص است خیلی نباید آنها را جدی گرفت چون خود آنها از وضعیت موجود و شکستی که گروه‌های تروریستی که توسط این کشورها تجهیز مالی و تسلیحاتی شدند، عصبانی هستند و این شکست بزرگی برای آنهاست.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: امیدوارم سوریه بتواند نقطه‌ای برای سرکوب جدی‌تر تروریسم در منطقه و نقطه عطفی برای حذف و کمرنگ شدن پدیده شوم تروریسم باشد.

* پیش‌بینی الان نابهنگام است

به گزارش فارس، خبرنگار دیگری پیش‌بینی قاسمی از سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران را جویا شد که وی گفت: پیش‌بینی درست نیست که سیاست خارجی ترامپ را قضاوت کنم. آقای ترامپ انتخاب شده و کارش را در آینده شروع می‌کند. تیمی را شکل داده و عناصر کلیدی آن مشخص است و می‌شود حدس و گمان‌هایی زد ولی با توجه به مواضع حزب جمهوریخواه و خود آقای ترامپ قضاوت بابهنگام است.

قاسمی افزود:‌باید صبر کنیم تا حدی زمان بگذرد تا پیش‌بینی کنیم. باید صبر کرد و دید چه اتفاقی می‌افتد و قضاوت درباره ترامپ خیلی زود است.

* مناسبات تهران و مسکو

وی درباره روابط ایران و روسیه با بیان اینکه وضعیت ما روشن است، افزود: روابط ما روابط خوبی است و اینکه در آینده دیگران می‌توانند در این وضعیت تاثیرگذار باشند با توجه به جایگاه و استقلال ایران با قاطعیت می‌گویم آنچه که تصمیم گرفته می‌شود در تهران است و تصمیم‌گیر ما هستیم و براساس وضعیت آتی جهان می‌توانیم سیاست خود را تغییر دهیم یا کار دیگری صورت دهیم.

*پیشقدم در برهم زدن برجام نخواهیم بود

خبرنگار دیگری از قاسمی پرسید بعد از قانونی شدن مصوبه کنگره آیا هیأت نظارت بر برجام نشست برگزار خواهد کرد و آیا تصمیمات در این هیأت را با طرف‌های دیگر 1+5 به جز آمریکا در میان خواهیم گذاشت؟ که وی اظهار داشت: نقض برجام از جانب ایران نداریم و بارها گفته‌ایم که به برجام متعهدیم و بر تعهدش باقی خواهد ماند، مگر اینکه دیگران راه دیگری را پیش بگیرند و به بیراهه بروند.

وی افزود: ایران به تعهدی که با دیگران دارد باقی خواهد بود مگر اینکه دیگران پیشقدم شوند. ما پیشقدم در برهم زدن برجام نخواهیم بود.

قاسمی گفت: هیأت نظارت بر برجام به طور دائم در رصد برجام و اتفاقات 1+5 و آمریکاست و به تناسب وضعیت اگر اخلالی ایجاد شود، واکنش خواهد داشت و نشست‌ها به هنگام پیگیری خواهد شد و در صورت بروز هر گونه اخلال و نارسایی در بحث برجام سیاست‌های مقتضی اتخاذ خواهد شد و اقدام هم صورت خواهد گرفت که در زمان مقتضی و به موقع می‌تواند اعلام شود یا نشود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: این هیأت و مجموعه مقامات کشور بر این موضوع حساسیت دارند و آن را به عنوان بحث ملی دنبال می‌کنند.

وی درباره هماهنگی با سایر اعضای 1+5 بدون آمریکا اظهار داشت: الزاما تصمیمات ما می‌تواند اعلام شود یا نشود. ما براساس وضعیتی که پیش رو داریم تصمیم می‌گیریم و آنها می‌توانند مطلع شوند که ما در چه مسیری حرکت خواهیم کرد.

*پیشقدم برای تخریب، عهدشکنی و اخلال در برجام نخواهیم بود

به گزارش فارس، خبرنگاری درباره پیشران هسته‌ای سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما پیشقدم برای تخریب، عهدشکنی و اخلال در برجام نخواهیم بود. آنچه که تصمیم می‌گیریم در هیأت عالی نظارت بر برجام به تناسب اقداماتی است که ممکن است از سوی طرف مقابل اتفاق بیفتد و به تناسب آن برخورد قاطع و محکمی را خواهیم داشت و در این هیچ تردیدی نداریم.

وی افزود: در صورتی که اخلال و کارشکنی باشد به تناسب اقدام ما می‌تواند اقدام قاطع تر و کوبند‌ه‌تری باشد. اینکه دیگران آن را ژست سیاسی و حرکت تبلیغاتی می‌دانند، بحثی تبلیغاتی است که باید به آن توجه نداشته باشیم.

* اقدام جدی و به جای روحانی

خبرنگاری درباره اینکه دستور طراحی برای پیشران هسته‌ای باید زودتر صادر می‌شده اشاره کرد و نظر قاسمی را پرسید که وی این را بحثی فنی خواند که باید از سازمان انرژی اتمی سؤال شود.

وی افزود: آنچه توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است، یک اقدام جدی و به جایی بود که زمان مناسبی اتخاذ شده و براساس رهنمود و تصمیمات هیأت عالی نظارت بر برجام صورت گرفته است و مباحث فنی که باید زودتر یا دیرتر انجام می‌شد را باید از سازمان انرژی اتمی سوال کنید.

سخنگوی وزارت خارجه درباره همکاری‌های ایران و آژانس و اینکه در تولید پیشران هسته‌ای از همکاری آژانس استفاده کنیم هم گفت: طبق برجام و توافقات با آژانس ایران می‌تواند از حقوق خود در آژانس استفاده کند و به تناسب نیازها و ضرورت‌ها و امکانات از همکاری‌های غیربومی هم می‌توانیم استفاده کنیم.

* تبلیغ ایران هراسی

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی گفت که تلاش صهیونیست‌ها این بوده که در عادی سازی روابط ایران با جهان اخلال ایجاد کنند و ایران هراسی را تبلیغ کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول