اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

قاسمی در نشست هفتگی با خبرنگاران و در پاسخ به فارس/۱

مسائل منطقه موضوع مذاکره ما با آمریکا نبوده و نخواهد بود/نفوذ ایران در یمن به کری و الجبیر ارتباطی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: هیچ مذاکره‌ای با طرف آمریکایی در هیچ موضوعی جز برجام نداشته‌ایم و مسائل منطقه موضوع مذاکره ما با آمریکا نبوده و نخواهد بود.

مسائل منطقه موضوع مذاکره ما با آمریکا نبوده و نخواهد بود/نفوذ ایران در یمن به کری و الجبیر ارتباطی ندارد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص ادعای روز گذشته جان کری وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه با ایران درباره یمن گفت‌وگو داشته و مدعی نفوذ ایران در یمن شده، اظهار داشت: ما هیچ مذاکره‌ای با طرف آمریکایی در هیچ موضوعی به غیر از برجام نداشته‌ایم و نداریم و مسائل منطقه موضوع مذاکره ما با آمریکا نبوده و نخواهد بود.

* بحث نفوذ ایران در یمن اگر وجود دارد به کری و الجبیر ارتباطی پیدا نمی‌کند

وی افزود: مواضع ما در یمن روشن است و فکر می‌کنیم دخالت و تجاوز خارجی وضعیت یمن را به وضعیت پیچیده و بغرنج امروز و از نوع جنایات بشری تبدیل کرده است. آوارگان، گرسنگی و قحطی با قطع حملات و بمباران‌های رژیم آل سعود باید متوقف شود و همواره از گفت‌وگوهای گروه‌های یمنی با یکدیگر بر سر میز مذاکرات حمایت کرده و خواهیم کرد.

قاسمی درباره نفوذ ایران در یمن تصریح کرد: این ربطی به دیگران ندارد. دخالت‌های بی‌جا در منطقه است که برای خوشایند دیگران ممکن است اظهارنظراتی را مطرح کنند. نفوذ اصولا حضور نیست و نفوذ به تاریخ، فرهنگ و گذشته‌های دور برمی‌گردد و ربطی به دیگران ندارد.

وی تاکید کرد: بحث نفوذ ایران در یمن اگر وجود دارد به کری و الجبیر ارتباطی پیدا نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: وزیر خارجه عربستان باید بیاموزد که از حمایت از تروریسم و ترویست‌ها دست بردارد و به دولتش هشدار بدهد که وضعیت وخیمی در انتظارشان خواهد بود. در صورت ادامه استفاده از نیروهای تروریستی همانطور که این مشکل برای دیگران در جهان رخ داد که از تروریسم حمایت کردند و امروز خودشان قربانی هستند باید این هشدار را مدنظر قرار دهد و درباره رابطه معنوی ایران با دیگر کشورها منطقه و روابط ایران، منطقه و جهان اسلام صحبتی نکند.

*سفرای جدید ایران در سوریه و عمان در حال طی مراحل اداری

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی گفت که سفرای ایران برای سوریه و عمان نامگذاری شده و مراحل طبیعی و سیر اداری کار خود را دنبال می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم در اسرع وقت سیر و مراحل اداری را طی کند و هر چه زودتر در سفارتخانه‌های ایران در مسقط و دمشق مستقر شده و وظایفشان را انجام دهند.

* تبعه فرانسوی که در کویر لوت ناپدید شده

به گزارش خبرنگار فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره ناپدید شدن تبعه فرانسوی در کویر لوت ایران نیز عنوان کرد: این خبر درست است. یک تبعه فرانسوی به عنوان توریست به ایران سفر می‌کند و در منطقه توسط آژانس‌ها و مقامات محلی به ایشان توصیه شده که به نقاطی سفر نکند و ایشان به آن نقاط خاصی که خودش از قبل شناسایی کرده بود سفر می‌کند و بعدا خبری از ایشان دریافت نمی‌شود. پیگردهای زیادی در این زمینه انجام شده و دو دولت با هم در این زمینه در تماس هستند. احتمالی که توسط ارگان‌های ذیربط داده می‌شود این است که در کویر لوت دچار حادثه‌ای شده باشد.

* گام بزرگی در لبنان برداشته شد

خبرنگاری با اشاره به معرفی کابینه جدید لبنان درباره روند آتی روابط تهران و بیروت سؤال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این باره عنوان کرد: وضعیت کنونی در لبنان را مثبت و رو به جلو ارزیابی می‌شود که هم می‌تواند این کشور را از ثبات و جایگاه بهتری برخوردار کند و این کشور بتواند در عرصه منطقه‌ای و با همسایگان خود تعاملات و نقش بهتری را ایفا کند.

وی افزود: گام بزرگی در لبنان برداشته شده و تشکیل دولت در این کشور می‌تواند در ارتقای وضعیت و جایگاه این کشور حتما موثر باشد و به پیشبرد منافع ملی این کشور در درون و برون از این کشور کمک کند.

*مواضع ایران در قبال مناقشه قره‌باغ ثابت و روشن است

خبرنگار دیگری درباره بازسازی مسجدی در قره‌باغ توسط مهندسان ایران سؤال کرد که قاسمی با بیان اینکه از صحت و سقم این خبر اطلاعی ندارم.

وی افزود: تا خبر موثقی در این زمینه وجود نداشته باشد اظهارنظر درباره آن درست نیست. مواضع ما درباره مناقشه قره‌باغ روشن است و تغییری در مواضعمان نداریم و ثابت است و به مواضع خودمان ادامه خواهیم داد.

* تصویب آیسا خلاف و عهدشکنی جدی بود/با کسی رودربایستی نخواهیم داشت

به گزارش فارس، خبرنگاری از قاسمی سؤال کرد اگر در نشست آتی کمیسیون مشترک رای بر نقض برجام توسط آمریکا داده نشود آیا مسیرهای حقوقی برای ما باز خواهد بود؟ که وی گفت: در وضعیت کنونی آنچه که اتفاق افتاد این بود که با عدم امضای قانون آیسا در نهایت دستورات توسط کری صادر شد و بخش‌هایی از این تحریم که با برجام منافات داشت مستثنی شد و ما الان به لحاظ عملی و تئوریک در وضعیت قبلی هستیم؛ ولی به هر حال تصویب آیسا از نظر ما خلاف و عهدشکنی جدی بود و بر همان اساس گفتیم برخورد خواهیم کرد و تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم و  تصمیماتی اتخاذ شد و این وضعیت ادامه می‌یابد.

وی افزود: در آینده ببینم روند تحولات چگونه خواهد بود که بر همین اساس تصمیمات مقتضی اتخاذ خواهد شد.موضع ما مشخص است در برابر هر بدعهدی و خلف وعده و عهدشکنی موضع قاطع خود را حتما اعمال خواهیم کرد و با کسی در این خصوص رودربایستی نخواهیم داشت و از منافع کشور و نظام دفاع خواهیم کرد.

* امیدواری به بازگشت ثبات به حلب

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره خروج شبه نظامیان از حلب و اینکه آیا دولت سوریه با همراهی ایران تلاشی برای معاوضه زخمی‌های فوعه و کفریا با این شبه نظامیان داده است؟ گفت: بحث حلب و سوریه پیچیدگی خاصی دارد. اگرچه تکلیف بحث آزادی حلب تا حدی زیادی روشن است، ولی وجود تعداد زیادی از مردم عادی که در محاصره قرار داشتند، چه در حلب و چه در سایر نقاط و احتمالا گروه‌های تروریستی که در آنجا حضور دارند و تلاش برخی کشورها این بود که این گروه‌ها را سالم از آنجا خارج کرده و حفاظت کنند، وضعیت دشواری وجود داشت که مورد رایزنی کشورهای موثر در بحث سوریه بود و دولت سوریه نیز در این بحث‌ها حضور داشته است.

وی با اشاره به حضور روز گذشته نماینده پوتین در تهران، عنوان کرد:‌ نماینده پوتین با دو مقام ایرانی دیدار کرد و اجلاس سه جانبه را در مسکو خواهیم داشت و سعی ما این است که بتوانیم با توجه به نقش هر کدام از کشورها و تاثیراتی که می‌توانند داشته باشند به نحو مطلوبی درباره همه آنهایی که در محاصره قرار داشتند چه به عنوان زخمی، آواره و افراد مورد محاصره گروه‌های تروریستی، فضا را مناسب کنند نه در حلب بلکه در سایر نقاط سوریه خارج شوند و به نقاط امن‌تر منتقل گردند و امکان کمک رسانی فراهم شود.

قاسمی افزود: سعی کشورهایی چون روسیه و ایران و حتی ترکیه این است که بتوانیم به تفاهماتی در عمل برسیم که با پیچیدگی‌های زیادی مواجه است و چندان ساده نیست، ولی آرزو دارم این مسئله هر چه زودتر اتفاق بیفتد و سنگ ریزه‌هایی که از بحث حلب باقی است به پایان برسد و حلب وضعیت نهایی خود را پیدا کند و گامی برای ثبات و آرامش در حلب و سوریه داشته باشیم و از آلام مردم در این منطقه و سایر شهرها بکاهیم.

* رفتار انگلیسی‌ها تحت کنترل و نظارت است

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات مداخله جویانه ترزا می نخست‌وزیر انگلیس درباره ایران عنوان کرد: در پی اظهارات برخی مقامات انگلیسی، دو بار رئیس نمایندگی انگلستان در تهران به وزارت خارجه احضار شدند و وزارت خارجه اعتراضات شدید خود را در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس بیان کرد.

وی افزود: مواضع لازم از سوی مقامات عالی‌رتبه اتخاذ شد و آنچه که لازم بود توسط وزارت خارجه با احضار سفیر انگلیس در تهران در نوبت اول و احضار کاردار در نوبت دوم به دلیل عدم حضور سفیر در تهران انجام و اعتراض لازم اعلام شد.

قاسمی با بیان اینکه رفتار آنها تحت کنترل و نظارت ماست و اظهارات آنها را رصد می‌کنیم و بهنگام و در صورت نیاز برخورد خواهد شد.

* بحث کاهش روابط مطرح نیست

خبرنگار دیگری درباره بحث کاهش رابطه ایران و انگلیس که توسط برخی از نمایندگان مجلس مطرح شده سوال کرد که وی در این باره عنوان کرد:‌ مباحث مجلس و نمایندگان همیشه محترم است و ما شنوا هستیم.

وی افزود: ممکن است بین برخی نمایندگان چنین زمزمه‌هایی باشد، ولی رسما چیزی نداریم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در سیاست کلی نظام و وزارت خارجه پیرو منویات نظام چنین بحثی مطرح نیست، اظهار داشت: ممکن است در مسائل جهانی و بین‌المللی گهگاهی اظهارنظرات و اقداماتی توسط برخی کشورها صورت گیرد که به تناسب نوع صحبت و اقدام صورت گرفته، دولت جمهوری اسلامی و وزارت خارجه اقدام لازم را انجام می‌دهد.

قاسمی ادامه داد: آنچه باید و لازم بود انجام شد و ما به وظیفه ذاتی خود در کشور و وزارت خارجه عمل کردیم.

وی درباره احضار سفیر ایران در لندن به وزارت خارجه انگلیس نیز عنوان کرد: آنچه در مورد دعوت از سفیر ما در لندن صورت گرفت درباره موضوع سوریه و حلب بود که پاسخ آنها داده شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: طی روزهای گذشته از طریق نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور و نمایندگی‌های خارجی در تهران مشاوره و رایزنی‌هایی انجام و نظرات منطقه و کشورهای خارج از منطقه شنیده شد.

به گفته وی ایران به عنوان قطب اساسی در مسائل منطقه، عمدتا مورد مشورت و رایزنی سایر کشورها قرار دارد و قرار می‌گیرد.

* نشست و گفت‌وگو به معنای تفاهم صد در صدی در همه موضوعات نیست

خبرنگاری درباره تاثیر تحولات حلب بر روابط ایران و ترکیه سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: با ترکیه از ابتدا در بحث سوریه در مقاطعی کمتر و در مقاطعی بیشتر شاید اختلاف سلیقه و نظر داشتیم، ولی هیچ وقت مانع این نبوده که به عنوان دو کشور همسایه صحبت نکنیم و تماس نداشته باشیم.

وی افزود: طی روزهای اخیر تماس‌های زیادی بین وزیر خارجه ترکیه و ایران برقرار بود و تماس و رایزنی مکرر و دائمی درباره مسائل سوریه انجام شد که به نظرم کارساز و مفید بود و به اجلاسی رسیدیم که قرار است فردا برگزار شود و امیدوارم این اجلاس مواضع ما را برای هم روشن‌تر کند و نقاط اشتراک بیشتری را داشته باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: الزاما نشست و گفت‌وگو به معنای تفاهم صد در صدی در همه موضوعات نیست و نخواهد بود. چه بین ایران و ترکیه و چه بین ایران و سایر کشورها. سعی می‌کنیم واقعیات منطقه را تا جایی که می‌توانیم به آنها تفهیم کنیم که در مسیر بهتری قرار گیرند و دچار برخی خطاها و لغزش‌ها نشوند و حرف‌های طرف ترک را نیز خواهیم شنید.

وی افزود: این نشست‌ها مبارک است و می‌تواند برای صلح و امنیت و دوستی در منطقه مفید و کارساز باشد.

* پیشنهاد ترکیه

خبرنگار دیگری درباره پیشنهاد ترکیه برای استفاده از ارزهای ملی در مناسبات تهران و آنکارا سؤال کرد که وی گفت: نفس موضوع که کشورها با پول ملی خود مبادلات را انجام دهند کاری سودمند است. این کار نیازمند پیش زمینه‌هایی است که باید صورت گیرد و کار زودهنگام و با یک تصمیم و نشست و برخاست نخواهد بود.

وی افزود: ما آمادگی خود را اعلام کردیم و در صورتی که اراده جدی باشد و از مرحله سخن عبور کنیم می‌توانیم در این زمینه بحث و بررسی کرد ولی نیازمند زمان است.

*آذربایجان نبایست هیأت صهیونیستی را می‌پذیرفت

خبرنگار دیگری درباره سفر نتانیاهو به باکو و اینکه ایران واکنشی در این زمینه نشان نداد، سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: این موضوع داخلی آذربایجان است ولی بهرحال شاهد شیطنت‌ها و رفتار رژیم صهیونیستی در منطقه هستیم که سعی می‌کند با برخی اقدامات خود و انجام اینگونه سفرها در روابط بین کشورهای منطقه و اسلامی خلل ایجاد کند و عموما حضور و وجود آن در برخی نقاط مخرب است و نقش تخریبی داشته است و در همین چارچوب می‌توان این سفر را تفسیر کرد.

وی افزود: تصور ما این بود که آذربایجان نبایست این هیأت را می‌پذیرفت، چون حسن نیتی از سوی رژیم صهیونیستی وجود ندارد و می‌تواند در روابط آینده آذربایجان با برخی کشورهای اسلامی ایجاد مشکل و خلل کند.

قاسمی یادآور شد: بهرحال آذربایجان کشوری مستقل است و خودش تصمیم می‌گیرد، ولی باید هوشیار باشد که در دام سیاست‌های صهیونیستی تل‌آویو قرار نگیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول