اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با فارس:

آزمندان، محیط زیست آشوراده را نابود می‌کنند/ آشوراده توان کوچکترین تغییر را ندارد

عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیان اینکه آزمندان محیط زیست، آشوراده را نابود می‌کنند، گفت: آشوراده تاب و توان کوچکترین تغییرات را ندارد و با کوچکترین تغییر از بین می‌رود.

آزمندان، محیط زیست آشوراده را نابود می‌کنند/ آشوراده توان کوچکترین تغییر را ندارد

مجید خدوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، با اشاره به ابلاغیه محیط زیست در خصوص تبدیل جزیره آشوراده به منطقه گردشگری گفت: چیزی که به خوبی خود را در این قضیه نشان می‌دهد، آز و طمع تعدادی از افراد است. متأسفانه آزمندان محیط زیست ما را بیچاره کرده‌اند. 

وی ادامه داد: به طورکلی یک منطقه حفاظت‌شده تنها می‌تواند یک اسم داشته باشد، در حالی که در سال 55 ما 9 منطقه را در ایران به یونسکو معرفی کردیم تا عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره را به آن بدهند و به طورکلی روال علمی، منطقی و قانونی در یونسکو این است که یک کشور می‌تواند هر منطقه‌ای را که می‌خواهد، به عنوان یک ذخیره‌گاه معرفی کند. 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تبدیل یک منطقه و ذخیره‌گاه زیست‌کره سه مرحله دارد، مرحله اول، معرفی، مرحله دوم، باید طرح ارزیابی توان، تاب‌آوری و زون‌بندی اجرایی شود تا جایی به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره معرفی شود و حتماً هر ذخیره‌گاه باید 12 زون داشته باشد، در صورت وجود چنین شرایط،‌این پیشنهاد  و طرح به پاریس می‌رود و با حضور نماینده ایران تصمیم گرفته می‌شود که یک منطقه می‌تواند ذخیره‌گاه زیست‌گونه باشد یا خیر. 

وی ادامه داد:‌ این اتفاق و مراحل برای هیچ‌کدام از ذخیره‌گاه زیست‌کره در کشور اتفاق نیفتده است و در زمان مرحوم صدوق طرح‌هایی تهیه شد که با تغییر دولت، متوقف ماند. 

عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران تصریح کرد: به طورکلی سازمان محیط زیست هیچ طرحی را تحت عنوان ارزیابی توان و تاب‌آوری و زون‌بندی ندارد، جز پارک ملی گلستان که آنجا را هم آنقدر خراب کرده‌اند که دیگر نمی‌توانند آن را به جایی معرفی کنند. 

خدوم تصریح کرد: در موضوع آشوراده، مشاوران سازمان محیط زیست هم افرادی آزمند هستند که چشم طمع به آشوراده دارند. بنده و همکارانم چندین سال است بر روی میانکاله بررسی‌های زیادی انجام داده‌ایم و باید بگویم آنقدر وضعیت آنجا بحرانی است که کوچکترین تغییراتی باعث می‌شود که دیگر چیزی از آن باقی نماند. آنجا زیستگاه انار وحشی و قرقاول است که از گونه‌های در معرض انقراض در کشور محسوب می‌شود. همچنین آشوراده زیستگاه ماهی کلمه است که این ماهی غذای فیل‌ماهی است و یکی از ذخایر خاویاری ما برای ارزآوری محسوب می‌شود. آشوراده اساساً توان این موضوع را ندارد و بنده بارها این موضوع را مطرح کرده‌ام. 

مخدوم ادامه داد: ما به هیچ وجه موافق این طرح نیستیم، مگر اینکه ارزیابی توان آنجا را انجام دهند و نتیجه را به کمیته 2 ارزیابی ارائه دهند، در غیر این صورت اگر طرح به همین شکل فعلی در کمیته 2 ارزیابی مطرح شود، قطعاً به شدت با آن مخالفت می‌کنیم و جلوی ادامه کار را می‌گیریم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول