اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با فارس:

«آشوراده» توان دوچرخه سواری و اسب سواری گردشگران را ندارد

یک کارشناس محیط زیست و استاد دانشگاه گفت: جزیره آشوراده ظرفیت و توان راه اندازی مسیرهای دوچرخه سواری و پیست اسب سواری را ندارد و راه اندازی آنها در منطقه‌ای که پناهگاه حیات وحش است منع قانونی دارد.

«آشوراده» توان دوچرخه سواری و اسب سواری گردشگران را ندارد

بهروز بهروزی راد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس با بیان اینکه هر نوع استفاده غیربرنامه‌ریزی شده و غیرعقلایی از محیط زیست باعث تخریب آن می‌شود، گفت: این یک قاعده کلی است، اما به بهانه اینکه از منطقه‌ای حفاظت کنیم و آنجا ذخیره‌گاه زیست‌کره است هیچ کاری انجام ندهیم و توسعه‌ای صورت نگیرد این هم نتیجه خوبی در کشورهای جهان سوم ندارد، بنابراین هر دوی این موارد باید با هم همسو باشند.

وی ادامه داد: منطقه میانکاله یک منطقه بسیار حساس است از چندین نظر از جمله اینکه ذخیرگاه زیست‌کره و پناهگاه حیات وحش است، منطقه زمستان گذرانی بسیاری از پرندگان است و هم‌اکنون هم افراد زیادی به عنوان گردشگر یا برای برداشت از انارهای به آن منطقه تردد می‌کنند بهتر است ابتدا مطالعات کاملی صورت گیرد که کدام بخش‌ها دارای حساسیت‌های زیادی برای حیات‌وحش است و در کدام بخش‌ها می‌توان با برنامه‌ریزی و مدیریت کامل گردشگر برد و کدام منطقه چه کاربردی می‌تواند داشته باشد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: اینکه آنجا را صرفاً منطقه گردشگری اعلام کنند یک اقدام تأیید نشده است، باید به شرطی این کار انجام شود که به موجودیت منطقه آسیبی نزند و آنجا اصلاً نباید هیچ نوع رفت و آمدی صورت بگیرد که از نظر زادآوری پرنده‌های بومی مخصوصاً قرقاول و پرنده‌های بومی منطقه مانند درنا که در آن منطقه هستند آسیب ببینند، در غیر این صورت اینکه صرفاً منطقه‌ای را به منطقه گردشگری تبدیل کنیم این در دنیا پذیرفته نیست. 

بهروزی افزود: در داخل مناطق حفاظت شده پناهگاه‌های حیات وحش و ذخیره‌گاه زیست‌کره فعالیت‌هایی مانند اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری منع قانونی دارد. وسعت روستای آشوراده آنقدر نیست که بتوانند اینگونه امکانات را آنجا پیاده کنند. اگر بخواهند در داخل پناهگاه و ذخیره‌گاه زیست‌کره این کار را انجام دهند باید پرسید به چه مجوزی این کار را انجام خواهند داد. 

وی اظهار داشت: پیست دوچرخه‌سواری احتمالاً در قسمت کاملاً شرقی منطقه باید باشد که آنجا هم زیستگاه درنا و قرقاول است و مناطق تالابی است، بنابراین کجا می‌خواهند این کار را انجام دهند؟ بدون تجزیه و آنالیز کردن فاکتورهای زیستگاهی گونه‌های مختلف، این برنامه ناموفق خواهد بود و منجر به تخریب منطقه می‌شود، نمی‌شود از یک طرف تعداد زیادی گردشگر به منطقه ببریم و از طرف دیگر بگوییم پناهگاه حیات وحش و ذخیره‌گاه زیست‌کره است. قوانین هم اجازه نمی‌دهند آنجا چنین تأسیساتی پیاده شود مگر اینکه توجیه علمی داشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول