اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

گزارش فارس از دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید «مهدی خاتمی»

تخلق به اخلاق شهدا از سال‌ها قبل از شهادت/ توصیه شهید به ساده‌زیستی و حجاب

قاری و مدرس قرآن بود و انس عجیبی با قرآن داشت، در ایام انقلاب از فعالان مبارزات بود و با آغاز جنگ راهی جبهه شد، در منطقه به جز نبرد با دشمن، تبلیغ هم انجام می‌داد و نهایتاً در عملیات کربلای ۵ به شهادت رسید.

تخلق به اخلاق شهدا از سال‌ها قبل از شهادت/ توصیه شهید به ساده‌زیستی و حجاب

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، جامعه قرآنی کشور در ادامه دیدارهایشان با خانواده معظم شهدا این هفته میهمان خانواده شهید مهدی خاتمی بودند.

سال‌ها قبل از شهادت اخلاق شهدا را داشت

در این دیدار برادر شهید اخلاق نیک را مهمترین ویژگی این شهید برشمرد و گفت: آقا مهدی از سال‌ها قبل از شهادت اخلاق شهدا را داشت و با دیگر همسن و سالانش فرق می‌کرد. جوانی کم حرف، کم خواب و کم غذا بود که بیشتر ایام سال روزه بود.

هیچ‌گاه جلوی پدر و مادر پایش را دراز نمی‌کرد

ادبش بسیار نمونه و الگو بود، نسبت به پدر و مادر تواضع عجیبی داشت هیچگاه جلوی آنها پایش را دراز نمی‌کرد. در برابر همه بزرگتر‌ها مؤدب بود و همه بزرگان فامیل و آشنا همواره از تواضع و ادب این جوان تعریف می‌کردند.

 

 

هرگاه به جبهه می‌رفت همان شب از تلویزیون مارش عملیات پخش می‌شد

ارتباط با دفاع مقدس از دیگر ویژگی‌های شهید بود و شاید در بیش از 8 عملیات شرکت کرد. جالب است هنگامی که برای رفتن به منطقه خداحافظی می‌کرد، همان شب مارش عملیات از تلویزیون پخش می‌شد، همیشه برای عملیات‌ها خود را به منطقه می‌رساند و بعد از عملیات باز می‌گشت.

شهادت در جریان عملیات کربلای ۵

روزهای آخر عمرش را در منزل خواهرم به سر برد، قبل از عملیات کربلای 5 با من تماس گرفت و گفت: برادر من دارم می‌روم. چمدانم منزل خواهر است و داخل آن یک نوار گذاشته‌ام آن را بردار و گوش کن. مهدی رفت و در همان عملیات به شهادت رسید. متولد 20 مرداد 1343 بود و در تاریخ 10  اسفندماه 1365 در جریان عملیات کربلای 5 به شهادت رسید.

قاری و معلم قرآن

قاری قرآن بود و صدای زیبایی داشت و یک نوار از تلاوت‌هایش برای ما به یادگار مانده است. به جز تلاوت قرآن کار آموزش قرآن هم انجام می‌داد و جلسه‌ای برای علاقه‌مندان راه‌اندازی کرده بود. بعد از هر عملیات یادداشت‌های زیبایی می‌نوشت که ما این یادداشت‌ها را در قالب یک کتاب چاپ کرده‌ایم.

 

 

حضور در درگیری مسجد حبیب شیراز در دوران انقلاب

در سال‌های انقلاب من در شیراز زندگی می‌کردم و آقا مهدی و یکی دیگر از برادران با من زندگی می‌کردند. آن زمان در مبارزات علیه رژیم ستم شاهی بسیار فعال بود و در درگیری مسجد حبیب شیراز که یکی از درگیری‌های معروف انقلاب است حضور داشت.

توصیه شهید به ساده‌زیستی و حجاب

طلبه بود و در کنار حضور در جبهه و آموزش قرآن کار تبلیغ هم انجام می‌داد و حتی چند بار به عنوان روحانی به منطقه کردستان و به منظور تبلیغ اعزام شده بود.

در ادامه خواهر شهید به بیان خصوصیات برادرش پرداخت و گفت: برادرم به نماز اول وقت آن به جماعت بسیار اهمیت می‌داد و همیشه فرزندان من را با خود به مسجد می‌برد. بسیار ساده زندگی می‌کرد و از توصیه‌های او به ما ساده زیستی و حجاب بود.

بیشتر ایام سال روزه‌دار بود

بسیار خوش اخلاق بود و به صله رحم بسیار اهمیت می‌داد همیشه به همه اقوام رسیدگی می‌کرد و به ما بسیار سرکشی می‌کرد. ماه‌های محرم و صفر را روزه می‌گرفت و در ایام دیگر سال هم هفته‌ای حداقل دو روز روزه می‌گرفت.

پدرم در دوران حیاتش بسیار قرآن می‌خواند و بعد از هر نماز با صدای بلند به تلاوت آیات وحی می‌پرداخت آقا مهدی هم راه پدر را ادامه داد و انس عجیبی با قرآن داشت.

تواضع دربرابر در جایگاه معلم قرآن

خواهرزاده شهید آخرین نفری بود که به بیان خصوصیات این شهید عزیز پرداخت و گفت: شهید خاتمی یک جلسه قرآن داشت و همه ما در آن جلسه شرکت می‌کردیم هنگام تلاوت اگر اشکالی در خواندن ما بود آقا مهدی تذکر می‌داد. یک روز پدر آقا مهدی هم در جلسه شرکت کرده بود تا اینکه نوبت خواندن پدرش شد، هنگامی که آقا مهدی می‌خواست اشکالات تلاوت پدر را بگوید صدایش می‌لرزید و با تواضع و ادب بسیار زیبایی نکات را به پدرش بیان می‌کرد.

کتاب «خصال» شیخ صدوق یکی از آثاری بود که آن را زیاد می‌خواند و از آن الگو می‌گرفت و در ایام آخر عمرش این کتاب را به من هدیه داد.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول