اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

قاسمی در نشست هفتگی با خبرنگاران ۳ و پایانی

بازی سیاسی جدید آمریکا در سوریه/استقبال از تحولات کنونی لبنان/ تا رسیدن به لغو روادید با روسیه راه باقی است

سخنگوی وزارت خارجه ایران از تحولات اخیر در لبنان و توافق درباره رئیس جمهور آینده این کشور استقبال و آن را اتفاقی میمون خواند و گفت: این موضوع می‌تواند به اجماع، وحدت ملی و ثبات و امنیت بیشتر لبنان کمک کند.

بازی سیاسی جدید آمریکا در سوریه/استقبال از تحولات کنونی لبنان/ تا رسیدن به لغو روادید با روسیه راه باقی است

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست هفتگی امروز (دوشنبه) با خبرنگاران به سؤالات آنها پاسخ داد.

* تا رسیدن به لغو روادید بین ایران و روسیه راه باقی است

خبرنگاری در این نشست درباره یادداشت سفیر ایران در مسکو که از مذاکرات برای لغو روادید بین ایران و روسیه از سال آینده خبر داده سؤال کرد که قاسمی گفت: اراده دو کشور بر توسعه همکاری‌های همه جانبه و ایجاد تسهیلات کنسولی برای تردد اتباع دو کشور است و در دستورکار مذاکرات دو کشور است و امیدواریم در این مرحله و مسیر گام‌های بیشتری برداشته شود.

وی یادآور شد: بیان شما را به اینکه آقای سفیر اراده دو کشور را مبنی بر اینکه خواهان رسیدن به یک نقطه مطلوب در بحث روادید هستند برداشت کنم و شروعی بدانم برای پروسه‌ای که به تسهیلات کنسولی و نهایتا بعد از آن به لغو روادید منجر شود.

قاسمی افزود: آگاه هستید در حوزه مسائل سیاسی، دیپلماتیک و کنسولی گهگاهی این روندها و مسیرها طولانی و زمانبر خواهد بود. چون مسائل فنی بسیار پیچیده‌ای دارد که هر دو طرف باید درباره تک تک آنها صحبت و تفاهم کرده و آنها را پیش‌بینی کنند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: فکر می‌کنم در کوتاه مدت لغو روادید را نخواهیم داشت، ولی آغاز یک پروسه برای رسیدن به تسهیلات کنسولی بین دو کشور و احتمالا در بخش‌های مشخص در کوتاه مدت و میان مدت به انجام برسد ولی تا رسیدن به لغو روادید راه باقی است ولی اراده دو کشور بر این تعلق دارد که این اتفاق مبارک و میمون بین ما و روسیه با توجه به تمامی مناسبتمان اتفاق بیفتد.

* استقبال از تحولات کنونی لبنان

به گزارش فارس، خبرنگاری درباره تحولات اخیر در لبنان و رسیدن به توافق درباره رئیس جمهور آینده این کشور سؤال کرد که قاسمی این اتفاق را میمون خواند و گفت:‌ به آن خیرمقدم می‌گوییم و از آن استقبال می‌کنیم. تمامیت ارضی و حاکمیت ملی لبنان به عنوان کشور موثر و مهم در منطقه خاورمیانه برای ما مهم است.

وی افزود: اینکه این کشور برای مدتی نتوانست بدون رئیس جمهور بماند پیام خوبی نبود و این پیام که احزاب و گروه‌های متعدد لبنانی برای تفاهم در خصوص رسیدن به نقطه مشترک برای داشتن یک رئیس جمهور نزدیک می‌شوند، اقدام مناسب و خوبی است که قطعا باید از آن استقبال کرد و می‌تواند به اجماع، وحدت ملی و ثبات و امنیت بیشتر لبنان کمک کند که برای ما مهم است و برای کل منطقه و جهان می‌تواند پیام مثبت و خوبی باشد.

قاسمی اضافه کرد: امیدوارم با تفاهم همه گروه‌ها که هر تفاهمی انجام می‌دهند می‌تواند مورد قبول ما باشد این ثبات نسبی شکل بهتری به خودش بگیرد.

* بازی سیاسی جدید در سوریه

خبرنگار دیگری درباره بیانیه شورای امنیت ملی آمریکا که مدعی به کارگیری تسلیحات شیمیایی توسط دولت سوریه شده و از ایران و روسیه خواسته از حمایت از سوریه دست بردارند اشاره و نظر قاسمی را جویا شد که وی گفت: این ادعا یک فرافکنی و ایجاد فضای کاذب برای زمینه‌سازی به منظور دخالت بیشتر برخی از قدرت‌ها و ایجاد بستر مناسب برای تحت فشار قرار دادن ایران و دولت سوریه و سایر گروه‌هایی که با تروریسم مبارزه می‌کنند، است.

به گزارش فارس، وی این ادعا را قولی غلط و بی ربط خواند و افزود: مگر اینکه کسی بتواند با شواهد دقیق و مشخص و توسط ارگان‌های ذیصلاح بی طرف چنین بحثی را اثبات کند، که من چنین تصوری را نمی‌کنم و این را بازی سیاسی جدید می‌دانم که در حوزه سوریه اتفاق می‌افتد.

قاسمی ادامه داد: در سوریه هر زمان دولت سوریه موفق می‌شود به پیروزی‌هایی نائل شود و سرزمین‌های خود را بیشتر آزاد کند و با تروریست‌ها مقابله جدی‌تری داشته باشد و در نقطه قوت قرار گیرد این نوع حرکات و رفتارها و حتی با بکارگیری واژه‌های بسیار زیبا مثل آتش بس و اینگونه مسائل سعی در متوقف کردن روند مبارزه با تروریسم دارند و محدود کردن دولت سوریه.

* لطفا سوریه را ترک کنید

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: آنچه که دیگران برای ایران و یا کشور دیگری تجویز می‌کنند، امری نابه‌جا، غلط و بی ربط است و اگر ما حضور مستشاری در سوریه داریم و در آنجا تلاش‌هایی را داشتیم با توجه به درخواست دولت مشروع و قانونی سوریه بوده و دیگران نمی‌توانند در این مورد اظهارنظر کنند و چیزی که دولت سوریه از ما خواسته به نوعی نفی کنند.

وی گفت: ما متقابلا فکر می‌کنیم این حق را داریم و ما باید به آنها بگوییم لطفا سوریه را ترک کنید، لطفا به تروریست‌های سوریه امکانات نظامی تحویل ندهید، لطفا اجازه ندهید تروریست‌های آموزش دیده از اقصی نقاط جهان از کشورهای اروپایی و مغرب زمین به سوریه بیایند و علیه حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه بجنگند و دست به کشتار مردم بیگناه سوریه بزنند.

* اتباع ایرانی نمی‌توانند علیه ما اعلام جرم کنند

خبرنگاری در این نشست با بیان اینکه اخیرا شاهد بودیم که تعدادی از اتباع ایرانی با تابعیت دوگانه که از زندان‌های ایران آزاد شدند با مراجعه به دادگاه‌های ایالتی آمریکا از ایران شکایت کرده‌اند و یکی از نمایندگان مجلس نیز گفته که قرار بوده در برابر ‌آزادی یکی از این افراد 20 ایرانی از زندان‌های آمریکا آزاد شوند از سخنگو سوال کرد که وی گفت: این کتاب همچنان باز است و شاهنامه به آخر نرسیده است و مسائل متعددی وجود دارد و ما نمی‌توانیم بگوییم که داستان تمام شده و ما به انتهای قصه رسیده‌ایم.

قاسمی گفت: افرادی که شکایت کرده‌اند به هر حال تبعه ایران هستند و نمی‌توانند در دادگاه کشورهای دیگری علیه ایران اعلام جرم کنند. در مورد آن 20 نفر نیز که اشاره کردید من اطلاعاتی ندارم. مناسب است که جزییات در این زمینه را از مقامات قضایی بپرسید.

وی ادامه داد: تصور ما بر این نیست که ما با آمریکایی‌ها به یک نقطه مشخص روشن رسیده‌ایم. ما با آمریکایی‌ها در کنار تعدادی از کشورهای اروپایی در ارتباط با بحث هسته‌ای مذاکراتی داشتیم و به تفاهماتی رسیدیم. درصدد آن هستیم که این تفاهمات را به اجرا برسانیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران به تعهدات خود عمل کرد ولی متأسفانه شاهد برخی بدقولی‌ها و بدعهدی‌ها از سوی طرف‌های مقابل از جمله آمریکایی‌ها بودیم. آن‌ها باید در اسرع وقت به تعهدات خود در برجام عمل کرده و خلاف تعهداتشان عمل نکنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول