اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

قاسمی در نشست خبری (اجمالی)

مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در سطح معاونان و در ماه دسامبر/سفر روحانی به ارمنستان

سخنگوی وزارت خارجه گفت: نشست جامع مذاکرات ایران و اروپا در ماه دسامبر در سطح معاونان وزرای خارجه و در بروکسل برگزار می‌شود.

مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در سطح معاونان و در ماه دسامبر/سفر روحانی به ارمنستان

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در ابتدای نشست خبری خود با رسانه‌ها درگذشت رضا رستمی را تسلیت گفت.

وی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای اخیر مقامات ترکیه درباره مالکیت موصل و انجام عملیات نظامی در موصل گفت: بحث تروریسم و مقابله با تروریسم در منطقه و در سطح جهان بحث بسیار مهمی است. هر دولتی که با تروریسم می‌تواند و باید مبارزه کند قطعا کار درستی انجام می‌دهد ولی به هیچ وجه قابل قبول نیست که به بهانه مبارزه با تروریسم و هرگونه جنایت دیگر، ما حاکمیت دولت‌های دیگر را نقض کنیم و بدون مجوز و اجازه دولت مرکزی که منشعب از مردم است به صورت یکجانبه و یک طرفه ورود کنیم و نقض حاکمیت را انجام دهیم.

قاسمی تصریح کرد: هرگونه مشارکت در این زمینه باید با هماهنگی، اطلاع و مجوز دولت مرکزی باشد و هر آنچه دولت مرکزی چه در عراق و چه در هر جای دیگری بپذیرد می‌‌تواند مورد احترام دولت‌ها و ملت‌ها قرار بگیرد.

قاسمی درباره گفت‌وگوهای حقوق بشری ایران و اروپا اظهار داشت: روابط ما با اروپا روابطی مهم و دیرینه است، اشتراکات زیادی با اروپا داریم همینطور می‌توانیم اختلاف نظرهایی نیز در مسائل ارزشی و مسائل سیاسی منطقه داشته باشیم.

وی ادامه داد: گفت‌وگوهای ما با اتحادیه اروپا از گذشته وجود داشته و دارد و ادامه خواهد داشت، با توجه به ظرفیت‌های ایران در منطقه و ظرفیت‌های ذاتی خود ایران و ظرفیت‌هایی که اروپا می‌تواند برای ما داشته باشد از جمله مسائل تکنولوژی، سرمایه، ایرانیان مقیم و بسیاری دیگر از پارامترهایی که می‌توان برشمرد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه قرار است در ماه دسامبر نشست جامع مذاکرات ایران و اروپا را در اروپا داشته باشیم، گفت: نوبت ما است که به اروپا برویم، این مذاکرات در بروکسل انجام خواهد شد، مذاکرات در سطح معاون وزیر خارجه ایران خواهد بود و در همین سطح هم از اتحادیه اروپا شرکت خواهند کرد. 

قاسمی با اشاره به اینکه مسائل مختلفی مشخص شده که در این مذاکرات درباره آنها صحبت خواهد شد و می‌تواند حقوق بشر هم یکی از مسائل مورد بحث باشد، تصریح کرد: به دلیل نوع نگرش ما و نگاه آنها به حقوق بشر، از گذشته مذاکرات وجود داشته و ادامه خواهد داشت، اما الزاما این مذاکرات تنها درباره حقوق بشر نیست و ما مسائل زیادی داریم که با طرف اروپایی مطرح خواهیم کرد و قطعا آنها خواهند شنید و ما هم شنوای صحبت‌های آنها خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: حقوق بشر می‌تواند یک موضوع اساسی باشد که در روابط ما از گذشته وجود داشته است، نگاه ما به بحث حقوق بشر از دیدگاه اسلامی خودمان یک ویژگی‌های خواستی دارد که شاید برخی از آنها برای کشورهای اروپایی قابل درک نباشد و آنها نیز دیدگاه‌های خود را دارند و ما نهایتا می‌توانیم صحبت‌های آنها را بشنویم و دیدگاه‌های خود را به آنها اعلام کنیم ولی نهایتا قرار است این مذاکرات انجام شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مشخص شدن هیأت حقوق بشری با بیان اینکه ما هیأت مشخص حقوق بشری نخواهیم داشت، اظهار داشت: ما یک هیأت داریم که متشکل از متخصصان مختلف در حوزه‌هایی که تعیین و تفاهم شده که درباره آنها مذاکره کنیم و در این هیأت از تمامی حوزه‌ها متخصصان لازم حضور خواهند داشت ولی در شرایط کنونی هیأت مستقلی برای هر یک از موضوعات وجود نخواهد داشت.

*سفر روحانی به ارمنستان

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر روحانی به ارمنستان گفت: این دعوت از مدت‌ها قبل انجام شده و امیدوارم در اسرع وقت این سفر انجام و گام بلندی در همکاری‌های آتی داشته باشیم.

*احضار سفیر ترکیه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره احضار سفیر ترکیه به وزارت خارجه و اینکه سفیر ترکیه گفته احضار نبوده است، گفت: نمی‌توانیم روی لغات جدل کنیم. تایید می‌کنیم که سفیر ترکیه هفته گذشته به طور مفصل در وزارت خارجه حاضر بوده و درباره مسایل دوجانبه، سوریه، عراق، حوزه خلیج فارس صحبت و سوالاتی مطرح شد و وی پاسخگو بود و بخشی از مطالبی که اشراف نداشت، به آنکارا منتقل کرد که بعدا پاسخ را به ایران منعکس کند.

قاسمی افزود: در این دیدار نکات عمده‌ای به وی گوشزد شد و مطالبی سوال و مطالبی توضیح داده شد و توضیحاتی درباره برخی مواضع ترکیه که برای ما تردید و ابهام داشته برای ما مطرح کرد.

* ادامه مذاکرات کارشناسی بین ایران و کانادا

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره آخرین تحولات در روابط ایران و کانادا گفت: مذاکرات کارشناسی ادامه دارد و همچنان پیش می‌رود و امیدواریم با حل و فصل برخی مسائل کوچک و باقی‌مانده بین دو کشور در مرحله نخست بتوانیم برای داشتن دفاتر حفاظت منافع در دو پایتخت تفاهم کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: هنوز برخی موضوعات سیاسی و حقوقی باقی‌مانده که در حال کفت‌وگو است.

*استقبال از تحولات کنونی لبنان

قاسمی از تحولات اخیر در لبنان و اقدامات انجام شده برای انتخاب رئیس جمهور در این کشور استقبال کرد و آن را اتفاقی میمون خواند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول