اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

قاسمی در نشست هفتگی با خبرنگاران و در پاسخ به فارس/۲

مذاکرات کارشناسی بین ایران و کانادا به پیش می‌رود/ تعیین دفاتر حفاظت منافع در صورت حل موضوعات باقیمانده سیاسی و حقوقی

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه مذاکرات کارشناسی بین ایران و کانادا ادامه دارد و همچنان پیش می‌رود، گفت: هنوز برخی موضوعات سیاسی و حقوقی باقیمانده و امیدواریم با حل و فصل آنها در مرحله نخست بتوانیم برای داشتن دفاتر حفاظت منافع در دو پایتخت تفاهم کنیم.

مذاکرات کارشناسی بین ایران و کانادا به پیش می‌رود/ تعیین دفاتر حفاظت منافع در صورت حل موضوعات باقیمانده سیاسی و حقوقی

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی امروز (دوشنبه) با خبرنگاران به سؤالات آنها پاسخ داد.

* مذاکرات کارشناسی بین ایران و کانادا ادامه دارد و به پیش می‌رود

خبرنگار فارس با اشاره به مذاکرات کارشناسی بین ایران و کانادا درباره آخرین تحولات در این زمینه سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: مذاکرات کارشناسی بین دو کشور ادامه دارد و همچنان پیش می‌رود.

وی افزود: امیدواریم با حل و فصل برخی مسائل کوچک و باقیمانده بین دو کشور در مرحله نخست بتوانیم برای داشتن دفاتر حفاظت منافع در دو پایتخت تفاهم کنیم که می‌تواند برای خدمت رسانی و ارائه خدمات لازم به ایرانیان و شهروندان کانادایی کمک شایانی کند.

قاسمی اضافه کرد: این می‌تواند نخستین گام باشد در صورتی که به اینجا برسیم و در آنجا تفاهمات لازم صورت بگیرد این امکان وجود دارد که گام بعدی را برای برقراری روابط سیاسی برداریم، ولی هنوز برخی موضوعات سیاسی و حقوقی باقیمانده که دارد روی آنها صحبت می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امیدوارم با توجه به اهمیتی که دولت کانادا برای ایران قائل است و باید قائل باشد و تعداد کثیری که از ایرانیان در آنجا زندگی می‌کنند و در مشاغل مهمی در پارلمان و دانشگاه‌های کانادا حضور دارند، آنها بتوانند با اشتیاق و جدیت بیشتری، گام‌های بعدی را بردارند و ما هم به تناسب در مقابل هر گام مثبت می‌توانیم قدم‌های مثبتی را برداریم و بتوانیم به نقطه اولیه برسیم که بعد از آن شانس و راه برای گام‌های بعدی فراهم خواهد شد.

* مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در ماه دسامبر در سطح معاون وزیر خارجه

قاسمی درباره گفت‌وگوهای حقوق بشری ایران و اروپا اظهار داشت: روابط ما با اروپا روابطی مهم و دیرینه است، اشتراکات زیادی با اروپا داریم همینطور می‌توانیم اختلاف نظرهایی نیز در مسائل ارزشی و مسائل سیاسی منطقه داشته باشیم.

وی ادامه داد: گفت‌وگوهای ما با اتحادیه اروپا از گذشته وجود داشته و دارد و ادامه خواهد داشت، با توجه به ظرفیت‌های ایران در منطقه و ظرفیت‌های ذاتی خود ایران و ظرفیت‌هایی که اروپا می‌تواند برای ما داشته باشد از جمله مسائل تکنولوژی، سرمایه، ایرانیان مقیم و بسیاری دیگر از پارامترهایی که می‌توان برشمرد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه قرار است در ماه دسامبر نشست جامع مذاکرات ایران و اروپا را در اروپا داشته باشیم، گفت: نوبت ما است که به اروپا برویم، این مذاکرات در بروکسل انجام خواهد شد و مذاکرات در سطح معاون وزیر خارجه ایران خواهد بود و در همین سطح هم از اتحادیه اروپا شرکت خواهند کرد. 

قاسمی با اشاره به اینکه مسائل مختلفی مشخص شده که در این مذاکرات درباره آنها صحبت خواهد شد و می‌تواند حقوق بشر هم یکی از مسائل مورد بحث باشد، تصریح کرد: به دلیل نوع نگرش ما و نگاه آنها به حقوق بشر، از گذشته مذاکرات وجود داشته و ادامه خواهد داشت، اما الزاما این مذاکرات تنها درباره حقوق بشر نیست و ما مسائل زیادی داریم که با طرف اروپایی مطرح خواهیم کرد و قطعا آنها خواهند شنید و ما هم شنوای صحبت‌های آنها خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: حقوق بشر می‌تواند یک موضوع اساسی باشد که در روابط ما از گذشته وجود داشته است، نگاه ما به بحث حقوق بشر از دیدگاه اسلامی خودمان یک ویژگی‌های خواستی دارد که شاید برخی از آنها برای کشورهای اروپایی قابل درک نباشد و آنها نیز دیدگاه‌های خود را دارند و ما نهایتا می‌توانیم صحبت‌های آنها را بشنویم و دیدگاه‌های خود را به آنها اعلام کنیم ولی نهایتا قرار است این مذاکرات انجام شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مشخص شدن هیأت حقوق بشری با بیان اینکه ما هیأت مشخص حقوق بشری نخواهیم داشت، اظهار داشت: ما یک هیأت داریم که متشکل از متخصصان مختلف در حوزه‌هایی که تعیین و تفاهم شده که درباره آنها مذاکره کنیم و در این هیأت از تمامی حوزه‌ها متخصصان لازم حضور خواهند داشت ولی در شرایط کنونی هیأت مستقلی برای هر یک از موضوعات وجود نخواهد داشت.

*استقبال از قطعنامه یونسکو

وی درباره تصویب قطعنامه یونسکو که براساس آن هرگونه ارتباط صهیونیست‌ها با مسجدالاقصی نفی شده و آن را یک میراث تاریخی اسلامی اعلام کرده و سؤال یکی از خبرنگاران بود، عنوان کرد: ما طی روزهای گذشته بعد از اینکه یونسکو این قطعنامه را تصویب کرد، استقبال کردیم و آن را موضع به حقی می‌دانیم.

قاسمی افزود: برای بار دیگر آشکار شد که مردم فلسطین با مظلومیت کامل در جهات مختلف از حقوق خودشان و بسیاری از مسائل دیگر محروم بودند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: متاسفانه در جهان اسلام و جوامع اسلامی نه امروز بلکه از گذشته شاهدیم به دلایل مختلف، نگاه و توجه لازم به مسئله مهم و اساسی جهان اسلام یعنی فلسطین تا حدی کمرنگ شده که این می‌تواند از منویات شوم رژیم صهیونیستی باشد که با تلاش‌های مذبوحانه‌اش سعی کرده با نفاق و ایجاد تنش‌هایی در درون جهان اسلام و کشورهای عربی، موضوعیت فلسطین و بحث رژیم اشغالگر به مسئله‌ای ثانوی تبدیل کرده و جهان اسلام را تا حد زیادی به خود مشغول کند که این جای تأسف دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امیدوارم جهان اسلام با وجود یک دشمن مشترک، هر چه زودتر به خودش بیاید و با اتحاد و اجماع لازم در برابر اینگونه توطئه‌های شوم و خبیثانه رژیم صهیونیستی با اجماع لازم برخورد کند.

* سفر روحانی به ایروان

خبرنگار دیگری درباره سفر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به ارمنستان سؤال کرد که قاسمی اظهار داشت: روابط ما با همسایگان شمالی از جمله آذربایجان و ارمنستان روابط خوبی است و به طور مستمر تلاش می‌کنیم با توجه به علائق طرف‌های مقابل، بتوانیم به تعمیق و گسترش روابط و افزایش همکاری‌ها کمک کنیم.

وی با بیان اینکه ارمنستان در بین همسایگان ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت: ارمنستان کشور همسایه ما است که مسلمان نیست و این ویژگی‌ها می‌طلبد که ما روابط ویژه‌ای را داشته باشیم، همانطور که با آذربایجان روابطی را داشتیم و داریم و سعی در گسترش آن داریم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه انجام سفرهای متعدد در دستور کار ما وجود داشته، افزود: امیدواریم در زمان لازم سفر رئیس جمهور به ارمنستان هر چه زودتر انجام شود و بتوانیم گام‌های بلندتری را با ارمنستان برداریم.

وی با ذکر این نکته که می‌توانیم با ارمنستان در مسائل منطقه‌ای همکاری‌ها و رایزنی‌هایی داشته و ایفای نقش کنیم، گفت: تا حد زیادی احساس بر این است که از اشتراکات خوبی برخورداریم. این تماس‌ها و ارتباطات را از گذشته با آذربایجان نیز داشتیم و امیدواریم با ارمنستان نیز به عنوان یک همسایه خوب این همکاری‌ها را در سطح عالی‌تر داشته باشیم.

قاسمی با بیان اینکه دعوت از روحانی برای سفر به ایروان از مدت‌ها قبل انجام شده، عنوان کرد: منتظر فرصت بودیم که در زمان لازم این سفر انجام شود. امیدوارم در اسرع وقت شاهد انجام این سفر باشیم و بتوانیم گام بلندی را در همکاری‌های آتی و درازمدت داشته باشیم.

* بحث میانجیگری بین آذربایجان و ارمنستان در موضوع قره‌باغ امروز مطرح نیست

خبرنگاری درباره نقش ایران در حل مناقشه قره‌باغ از قاسمی سؤال کرد که وی در این خصوص به قدمت روابط ایران با آذربایجان و ارمنستان اشاره کرد و افزود: ما به عنوان اولین کشوری که در بحث میانجیگری بین دو کشور نقش مهم و اساسی ایفا کردیم. بعد از فروپاشی شوروی توانستیم در یک تلاش فشرده اولین آتش بس جدی را در قره‌باغ ایجاد کنیم که موفقیت بزرگ بود، ولی بعداً به دلایل مختلف و کارشکنی‌های برخی از کشورهایی که تا حدی دور از ما بودند، این روند نتوانست به کار خود ادامه دهد.

به گزارش فارس، قاسمی با ذکر این نکته که ایران جایگاه ویژه‌ای در نزد دو کشور دارد، عنوان کرد: هر دو کشور از منویات مسالمت آمیز و دوستانه ایران آگاهند. ولی آنچه امروز مطرح است و یا در سفر احتمالی رئیس جمهور به ارمنستان می‌تواند مورد رایزنی قرار گیرد مسائل دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای ماست و تصور نمی‌کنم در شرایط کنونی علاقه‌مند باشیم در بحث میانجیگری حضور پیدا کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: اگرچه معتقدم هیچ کشوری بیش از ما توانایی این کار را ندارد، آن هم به دلیل اشرافی که بر منطقه داریم و نگاه مثبتی که نسبت به ایران از دیرباز در این منطقه وجود داشته است.

وی افزود: تا آنجایی که مطلع هستم بحث میانجیگری امروز مطرح نیست ولی امیدوارم این معضل و مشکل که می‌تواند تهدیدی برای امنیت کل منطقه باشد بتواند هر چه زودتر به صورت منصفانه حل و فصل شود و حقوق هر دو کشور حفظ و بتواند به این وخامت و کینه‌ورزی‌های ناروا بین دو کشور همسایه پایان داده شود.

* هدیه ظریف به کری

خبرنگاری درباره هدیه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای گفت: تا جایی که من اطلاع دارم در رفت و آمدهای سیاسی و دیپلماتیک، هدایایی رد و بدل می‌شود. از سطوح عالی تا سطوح پایین‌تر (این موضوع) مرسوم است که بر اساس فرهنگ کشورها می‌تواند متفاوت باشد. این هدایا می‌تواند یک کتاب یا صنایع دستی و ... از آن شهر یا کشور باشد.

وی افزود: در حین مذاکرات هسته‌ای، در مقطعی حساس و ویژه‌ قرار داشتیم و مباحث فنی پیچیده‌ای بین دو طرف مذاکره کننده به ویژه طرف اروپایی وجود داشت. این موضوع مطرح شد که ایران در طراحی‌ها و محاسبات خود در یک مورد خاص دقیق نبوده و این مبنای گفتمان و بحث بین ایران و طرف مقابل بوده است.

قاسمی با اشاره به اینکه بر خلاف تصور جهان سوم، این هدایا ارزش مادی ندارد، عنوان کرد: در دنیای امروز، این هدایا به نوعی ارائه‌کننده پیام هستند و ما این سنت را در ایران در گذشته هم داشته‌ایم که به همتایان خود هدایایی داده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه توضیح داد: جناب ظریف در جریان طرح این مباحث، در مذاکرات کتابی از تصاویر نقاشی‌های استاد فرشچیان را برای هدیه به جان کری در نظر می‌گیرد. در زمان ارائه هدیه، آقای ظریف تصاویری را به کری نشان می‌دهد و توضیح می‌دهد تصاویری که شما می‌بینید تصویری از یک تابلو است که عرض و طول آنها ممکن است بیش از یک متر باشد و اگر به نمایشگاه آقای فرشچیان در نیوجرسی مراجعه کنید قابل مشاهده هستند.

وی ادامه داد: ظریف به کری می‌گوید که آقای فرشچیان در زمان بازدید مخاطبان‌اش به آنها توضیح می‌دهد که در زمان محاسبه برای برخی از همین تصاویر، ناچار است از ذره‌بین‌های مخصوصی استفاده کند که محاسبات دقیق باشد. آقای ظریف به کری گفت که ایرانی‌ها نه امروز، بلکه از گذشته افراد محاسبه‌گر، دقیق و پیچیده‌ای بوده‌اند.

قاسمی ادامه داد: نهایتا این مسئله به حل و فصل مجادله و موضوع مورد بحث طرفین کمک می‌کند. ظریف با این اقدام پیامی را منتقل کرده که کاملا موثر بوده و طرف مقابل را مجاب می‌کند که توجه لازم در محاسبات و طراحی‌ها صورت گرفته است.

وی گفت: هدیه دادن امر مرسومی است و رد و بدل کتاب بسیار انجام می‌شود و دارای ارزش مادی نیست بلکه ارزش معنوی دارد.

* ایمیل ظریف به کری/ در جایگاهی نیستم که تایید یا تکذیب کنم

خبرنگار دیگری درباره خبر گاردین که در آن ایمیلی از ظریف به کری درباره اجلاس لوزان منتشر شده، اشاره کرد و نظر سخنگوی وزارت خارجه را درباره صحت و سقم این خبر جویا شد که وی گفت: من در جایگاهی نیستم که خبر گاردین را الان تایید یا تکذیب کنم. رسانه‌های غربی به دلایل مختلف و در مواردی، مطالبی را منعکس کنند که الزاما می‌تواند مصداق واقعی و عینی نداشته باشد ولی می‌تواند گهگاهی برداشتی از یک ذهنیت باشد که می‌‌تواند درست باشد.

به گزارش فارس، وی افزود: در اینکه در نشست لوزان علاقه‌مند بودیم شرکت کنندگان در اجلاس از تنوع بیشتری برخوردار باشند و کشورهای بیشتری در آنجا حضور داشته باشند که با نگاه‌ها و دیدگاه‌های متنوع بتوانند بر همه ابعاد مشکلات سوریه فائق بیایند و یا به آن توجه کنند و آن را زیر ذره‌بین بگذارند و در نهایت جلسه ثمربخشی بیشتری داشته باشد، تردیدی نیست. ما علاقه‌مند بودیم برخی کشورهای دیگر غیر از ترکیب نخست در نشست لوزان شرکت کنند که در نهایت منجر به حضور مصر و عراق و در لحظات آخر هم به حضور اردن شد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: نظرات در این نشست ارائه شد بدون تصمیم گیری خاصی رخ دهد ولی هم اینکه کشورها توانستند دور یک میز بنشینند و نگاه خود را درباره وضعیت فعلی سوریه بیان کنند، گام مثبتی بود و می‌تواند موثر باشد.

وی یادآور شد: اگرچه تجربه گذشته نشان می‌دهد نشست‌ها در میان مدت و با سرعت به نتیجه ملموس و مشخصی نمی‌رسد ولی گفت‌وگو و پشت میز نشست می‌تواند فی نفسه خوب باشد.

* احضار سفیر ترکیه به وزارت خارجه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره احضار رضا هاکان تکین سفیر ترکیه به وزارت خارجه و اینکه سفیر ترکیه گفته احضار نبوده است و برای توضیح به وزارت خارجه رفته‌ام، گفت: نمی‌توانیم روی لغات جدل کنیم. می‌توانم تایید کنم که سفیر ترکیه هفته گذشته به طور مفصل در وزارت خارجه حاضر بوده و درباره مسائل دوجانبه، سوریه، عراق، حوزه خلیج فارس با ایشان صحبت و سؤالاتی مطرح شده و ایشان هم پاسخگو بوده و بخشی از مطالبی که شاید اشراف کافی نداشت، به آنکارا منتقل کرد که بعدا پاسخ را به ایران منعکس کند.

وی افزود: با توجه به نوع روابط و همسایگی با ترکیه و مناسبات دیرینه، تماس‌های زیادی با این کشور داریم.

قاسمی با بیان اینکه این جلسه در وزارت خارجه برگزار شده، عنوان کرد: در این جلسه نکات عمده‌ای به وی گوشزد شد و مطالبی سؤال و مطالبی هم توضیح داده شد و توضیحاتی هم ایشان درباره برخی مواضع ترکیه که برای ما جای تردید و ابهام داشته مطرح کرده است.

* سفر هیأت‌های اروپایی

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر مقامات اروپایی به ایران در هفته‌های آینده نیز گفت: علاوه بر تماس‌ها با اتحادیه اروپا، با تک‌تک کشورهای اروپایی از گذشته رابطه خوبی داشتیم و مشکلات زیادی با اکثریت این کشورها نداشته و نداریم و مناسبات ما در شرایطی که بسترهای لازم فراهم بوده خوب پیش رفته است، البته غیر از سال‌های تحریم که در وضعیت خاصی با اروپا قرار گرفتیم.

وی افزود: امروز بعد از تحریم و لغو تحریم‌ها رایزنی‌های متعدد و مکرری را دو طرف براساس علائقشان ادامه خواهند داد.

قاسمی به سفر وزیر محیط زیست هلند، وزیر حمل و نقل آلمان، کمیسر پناهجویان و بشردوستانه اتحادیه اروپا، معاون پارلمان اتریش اشاره کرد و افزود: چهار هیأت اروپایی در تهران و در حال مذاکره هستند.

وی گفت: در سطوح بالاتر از جمله در سطح رئیس جمهور دعوت‌هایی انجام شده که در زمان خود صورت خواهد گرفت.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول