اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

/بسته خبری ششمین روز عملیات موصل/

ورود نیروهای عراقی به «الحمدانیه»/ العبادی: موقعی که داعش سر می‌برید کجا بودید؟

ششمین روز عملیات آزادسازی موصل با ورود نیروهای عراقی به منطقه الحمدانیه سخنان العبادی مبنی بر اینکه سرعت عملیات بیش از میزان پیش‌بینی شده است را تأیید کرد.

ورود نیروهای عراقی به «الحمدانیه»/ العبادی: موقعی که داعش سر می‌برید کجا بودید؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، عملیات آزادسازی موصل سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش و اختلافات و رایزنی‌های سیاسی ساعت 2 بامداد روز دوشنبه هفته گذشته (26 مهر 1395) با دستور مستقیم «حیدر العبادی» به عنوان نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای عراق آغاز شد.

کیفیت مشارکت نیروهای پیشمرگه، حضور یا عدم نیروهای الحشد الشعبی، سرنوشت موصل پس از آزادی، دخالت نیروهای ترکیه، ساماندهی آوارگان و حفظ جان شهروندان عادی از جمله مسائل عمده‌ای است که آغاز عملیات را با تأخیر مواجه کرد.

شهر موصل مرکز استان نینوی به عنوان سومین شهر بزرگ عراق پس از بغداد و بصره محسوب می‌شود و استان نینوی با 32 شهر بزرگ و کوچک پس از استان الانبار دومین استان بزرگ عراق است.

در عملیات «نبرد موصل»، نیروهای ارتش، نیروهای یگان مبارزه با تروریسم، پلیس فدرال، الحشد الشعبی، پلیس استان نینوی و برخی نیروهای محلی از جمله الحشد الوطنی از سمت جنوب و منطقه القیاره، عملیات را آغاز کردند و نیروهای پیشمرگه نیز از سمت شرق (از 25 کیلومتری موصل) آزادسازی مناطق را پیش می‌برند.



اخبار لحظه‌به‌لحظه عملیات موصل را در اینجا «کانال تخصصی بین‌الملل فارس» دنبال کنید



ورود به منطقه الحمدانیه

نیروهای لشگر نهم زرهی ارتش عراق به همراه نیروهای تا بن دندان مسلح عراقی صبح امروز (شنبه) با عقب راندن تروریست‌های داعش وارد منطقه «الحمدانیه» در جنوب موصل شدند.

به نوشته السومریه نیوز، پیشروی این نیروها تا آزادی کامل منطقه الحمدانیه ادامه دارد و اتاق رسانه‌ای عملیات نینوی در 17 اکتبر گذشته اعلام کرده بود نیروهای عراقی به اطراف منطقه الحمدانیه رسیده‌اند و تروریست‌های داعش متحمل خسارت‌های فراوانی شده‌اند.

الحمدانیه که عمده ساکنینش از مسیحیان کاتولیک و ارتودوکس است یکی از سه منطقه اصلی نینوی را شامل می‌شود. دو منطقه دیگر «الشیخان» و «تلکیف» هستند.

بعد از ظهر امروز نیز اتاق رسانه‌ای عملیات موصل اعلام کرد که نیروهای رعاقی توانستند وارد ساختمان فرمانداری الحمدانیه شوند و پرچم عراق را بر فراز ساختمان نصب کنند.

آزادی منطقه مسیحی‌نشین «الرطله»

نیروهای عراقی توانستند منطقه مسیحی‌نشین «الرطله» را به طور کامل آزاد کنند و پرچم عراق را بر بالای کلیساهای منطقه نصب کنند.

العبادی: کسانی که برای اهل سنت اشک تمساح می‌ریزند زمان حمله داعش کجا بودند؟

نخست‌وزیر عراق در واکنش به ادعای ترکیه و حضور نیروهای اشغالگر این کشور در شمال عراق گفت: کسانی که برای اهل سنت اشک می‌ریزند هنگامی که داعش اهل سنت را سر می‌برید کجا بودند؟

وزیر دفاع آمریکا وارد بغداد شد

«اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا در دیداری غیرمنتظره روز شنبه (امروز) وارد «بغداد» پایتخت عراق شد.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که کارتر در صدد است در خصوص عملیات نیروهای عراقی برای آزادسازی شهر «موصل» به روزرسانی شود و همچنین با «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگویی داشته باشد.

تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در پارلمان عراق برای بررسی حمله آمریکا به زنان و کودکان

کمیسون دفاع و امنیت ملی پارلمان عراق اعلام کرد که برای بررسی و تحقیق درباره بمباران متعدد شهروندان و نیروهای عراقی از سوی جنگنده‌های آمریکایی و پس از بمباران یک مراسم عزاداری در منطقه «داقوق» در استان کرکوک، کمیته حقیقت‌یاب تشکیل داده است.

در حمله غروب روز گذشته 21 زن و کودک کشته شدند.

فروپاشی صفوف داعش در روزهای آغازین حمله به موصل؛ راه فرار به سوریه بسته است

«عبدالکریم خلف»، مشاور مرکز عربی اروپایی مبارزه با تروریسم و کارشناس امنیتی عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد با بیان اینکه نقشه آزادسازی نینوا از همان آغاز، داعش را غافلگیر کرده اظهار داشت: فروپاشی استحکامات دفاعی داعش بهترین گواه این قضیه است. (+)

اعدام دسته‌جمعی 284 کودک و بزرگسال در موصل از سوی داعش

به گفته یک منبع امنیتی عراقی به شبکه سی ان ان، تروریست‌های داعش این افراد را در دانشکده کشاورزی در شمال شهر موصل جمع کردند و با شلیک مستقیم آن‌ها را اعدام کرده و سپس با بولدزر در گورهای دسته‌جمعی خاک کردند.

به گفته این منبع امنیتی در غروب پنج شنبه 150 نفر اعدام شدند که 61 نفر از آن‌ها کودکان زیر 14 سال بودند و کشته شدگان از اهالی روستاها و شهرک‌های واقع در شمال غرب موصل از جمله شهرک «الزاویه» بودند.

بنا به این گزارش 134 نفر نیز روز جمعه اعدام شدند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول