اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  خاورمیانه

تحلیلگران سیاسی عراق در گفت‌وگو با فارس مطرح کردند

آمادگی بسیج مردمی عراق برای مقابله با ماجراجویی‌های ترکیه و آمریکا در موصل

تحلیلگران سیاسی عراق نشست اخیر رهبران گروه‌های بسیج مردمی عراق را پیامی برای اعلام وحدت و آمادگی این گروه‌ها در مقابله با اشغالگری ترکیه و نیرنگ آمریکا برای انتقال تروریست‌ها از موصل به مناطقی در سوریه توصیف کردند.

آمادگی بسیج مردمی عراق برای مقابله با ماجراجویی‌های ترکیه و آمریکا در موصل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد، ناظران امور عراق می‌گویند دیدار تاریخی بین رهبران گروه‌های بسیج مردمی عراق پیام آشکاری در برابر چالش‌های امنیتی و سیاسی عراق و در راس آن جنگ با داعش و حضور نظامیان ترکیه در داخل خاک این کشور است.

ناظران معتقدند هدف از این نشست رساندن پیامی به تروریست‌های داعش و حامیان آنهاست که گروه‌های بسیج مردمی در رویارویی با تروریسم با یکدیگر متحدند و پیام دوم نشست خطاب به آنکاراست و اینکه به رغم برخی اختلافات بین این گروه‌ها موضع  آنها در قبال حضور نظامی ترکیه در خاک عراق واحد است.

«امیر ساعدی»، تحلیلگر سیاسی عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد اظهار داشت: پیش از این تلاش‌هایی برای ترمیم صفوف داخلی بسیج مردمی صورت گرفته بخصوص پس از اینکه جریان صدر به ائتلاف ملی بازگشته و برای تشکیل رهبری یکپارچه در مقابله با چالش های بزرگ تلاش‌هایی انجام شده است.

وی افزود:  دخالت ترکیه و عملیات آزادسازی مناطق باقی مانده از چنگ داعش و حملات بزرگی که علیه بسیج مردمی و رهبران سیاسی آن صورت گرفته است، ضرورت تحکیم وحدت بین گروه‌های بسیج مردمی را بیشتر کرده لذا این دیدار حرکتی برای وحدت سیاسی و نظامی به موازات میدان نبرد برای مواجهه با خطر داعش و چالش‌های خارجی است.

تحلیلگر عراقی با بیان اینکه نشست‌های این چنینی طبق توافق‌های قبلی و با هدف بزرگی برگزار می‌شود، گفت: بعید نیست سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان یا دیگر طرف‌هایی که حامی عراق در مبارزه با القاعده و داعش هستند ناظر یا بانی چنین نشست‌هایی باشند تا برنامه جدی برای قطع ریشه داعش تدارک دیده شود بخصوص که سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود به عراقی ها نسبت به «نیرنگ» آمریکا در موصل هشدار داد و طبق نقشه آمریکا بیش از 9 هزار نفر از داعشی‎ها با هدف سیطره بر دو شهر «دیرالزور» و «تدمر» از موصل به سمت مناطق شرقی سوریه منتقل می‌شوند.

«فاضل ابورغیف» کارشناس مسائل راهبردی عراق نیز پیام این نشست را به حضور ترکیه در خاک عراق و تاکید بر وحدت گروه‌های عراقی در برابر هر گونه اشغالگری بیگانگان توصیف کرد.

وی افزود: بسیج مردمی عراق و گروه‌های آن طی هفته جاری درامتداد منطقه کارخانه سیمان تا صحرای تلعفر در استان نینوا مستقر می‌شوند و  اگر نیروهای ترکیه بخواهند با نیروهای عراقی روبرو شوند از آتش بسیج مردمی در امان نخواهند بود.

ابورغیف گفت: پیام دیگر نشست مذکور، سیاسی است و درباره ضرورت بازگشت گروه‌های بسیج مردمی به فهرستی واحد است که در انتخابات آتی به حمایت از ائتلاف ملی عراق شرکت می‌کند.

«فیصل غازی»، استاد علوم سیاسی دانشگاه بغداد نیز اظهار داشت: این نشست از بعد سیاسی اعلام یکپارچگی بین گروه‌های بسیج مردمی به رغم اختلاف مواضع آنها در برخی مسائل است و اینکه همگی حامل فراکسیون ائتلاف ملی عراق هستند و این فراکسیون بزرگ‌ترین فراکسیون در پارلمان عراق باقی خواهد ماند و دولت‌های آتی در کشور را تشکیل خواهد داد.

به گزارش فارس، رهبران و فرماندهان «بسیج مردمی» عراق سه شنبه گذشته در نجف اشرف با حضور در بیت مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق با یکدیگر دیدار و در مورد مسائل سیاسی و امنیتی عراق گفت‌وگو کردند.

صدر بعد از این دیدار در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی که با فرماندهان بسیج مردمی عراق داشت بر ضرورت حمایت از ارتش عراق در نبرد آزادسازی موصل تأکید کرد.

صدر همچنین افزود: فرماندهان بسیج مردمی بر آینده عراق بعد از داعش به توافق رسیده اند و موصل تنها به دست ارتش عراق آزاد خواهد شد.

«هادی العامری» دبیر کل سازمان بدر عراق نیز اعلام کرد که نیروهای بسیج مردمی و پیشمرگه و ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا وارد شهر موصل نخواهند شد.

«شیخ قیس خزعلی» دبیر کل جنبش «عصائب اهل الحق» نیز بیان داشت که اتحاد نیروهای عراق در از بین بردن تروریسم و تضعیف آن ضروری و مهم است.

وی همچنین از حضور مقتدی صدر در این نشست تشکر کرد و او را نمادی ملی در عراق دانست.

«ابو مهدی المهندس» جانشین فرمانده نیروهای بسیج مردمی عراق نیز با انتقاد از حضور برخی نیروهای خاجی در این کشور گفت با هرگونه تجاوز به خاک عراق مقابله خواهد کرد.

وی تأکید داشت: « ما از موضع دولت و پارلمان عراق که مخالف حضور نیروهای ترکیه در این کشور هستند، حمایت می کنیم».

المهدی همچنین عنوان کرد که طی روزهای آینده مراحل دوم و سوم آزادسازی موصل را اعلام خواهد کرد.

نبرد آزادسازی شهر موصل از دست داعش بامداد دوشنبه گذشته به فرمان «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق شروع شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول