اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

ونزوئلا از رفتار دوگانه رئیس جمهور آرژانتین انتقاد کرد

«دلسی رودریگز» وزیر امور خارجه ونزوئلا اظهارات «مائوریسیو ماکری» رئیس جمهور آرژانتین در نشست مجمع جهانی اقتصاد در «داووس» را مورد انتقاد قرار داد.

ونزوئلا از رفتار دوگانه رئیس جمهور آرژانتین انتقاد کرد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، «دلسی رودریگز» وزیر امور خارجه ونزوئلا روز گذشته در سخنانی اظهارات «مائوریسیو ماکری» رئیس جمهور آرژانتین درباره ونزوئلا در نشست مجمع جهانی اقتصاد در «داووس» (سوئیس) را مورد انتقاد قرار داد.

«ماکری» در این نشست درباره شرایط سیاسی کشورهای قاره آمریکا سخن گفت و اذعان داشت: من قصد دخالت در امور داخلی دیگر کشورها را ندارم اما در حال حاضر تنها شرایطی که به هیچ وجه مورد قبول من نیست، شرایط ونزوئلاست، در ونزوئلا به اصول حقوق بشر احترام گذاشته نمی‌شود.

وزیر امور خارجه ونزوئلا در واکنش به اظهارات رئیس جمهور آرژانتین به یادآوری شرایط فعلی این کشور که آزادی بیان و اصول حقوق جنبش‌های اجتماعی در آن نقض می‌شوند، پرداخت و رفتار دوگانه وی را «ماکری» مورد انتقاد قرار داد.

«رودریگز» ضمن یادآوری پاسخ خود به اظهارات «ماکری» در اجلاس سران «مرکوسور» درباره دلایل زندانی شدن «لئوپولد لوپز» یکی از اعضای اپوزیسیون ونزوئلا بار دیگر گفت: شما در حال حاضر در امور مربوط به ونزوئلا دخالت می‌کنید؛ دست از حمایت از اقدامات خشونت آمیز بردارید.

وزیر امور خارجه ونزوئلا ضمن نشان دادن چندین عکس ثابت کرد که به هیچ وجه نمی‌توان تظاهرات‌های اپوزیسیون ونزوئلا به رهبری «لوپز» را صلح آمیز تلقی کرد به خصوص در شرایطی که طرح وی موسوم به «راه خروج» (اشاره به براندازی «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا از مسند قدرت) 43 نفر را به کام مرگ کشاند و خسارات مادی بسیاری را به این کشور وارد کرد.

وی افزود: دولت آرژانتین در شرایطی از احترام به تظاهرات‌های اجتماعی ( در مورد پرونده ـلئوپورد لوپز) سخن می‌گوید که اقدام به بازداشت «میلاگرو سالا» رهبر سازمان «توپاک آمارو» و فعال اجتماعی آرژانتینی کرده است؛ دولت آرژانتین جرم وی را سرقت پول تعاونی‌های «توپاک آمارو» اعلام کرده است اما این اتهام نمی‌تواند دلیل دستگیری وی باشد؛ رهبر «توپاک آمارو» به دلیل رهبری گروه معترض به سیاست‌های خاص دستگاه اجرایی استان شمالی «خوخوی» واقع در آرژانتین بازداشت شده است.

انتقاد مجدد «رودریگز» از سیاست‌های مداخله‌جویانه نخست وزیر اسپانیا

«رودریگز» همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود دخالت‌های مکرر «ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا در امور داخلی ونزوئلا را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

وزیر امور خارجه ونزوئلا ضمن انتشار بیانیه‌ای، سناریوی مداخله جویانه نوشته شده در جنگ غیرمتعارف علیه ونزوئلا را به شدت رد کرد و اعلام کرد که روابط دو جانبه ونزوئلا و پادشاهی اسپانیا باید مورد بررسی و بازنگری قرار بگیرد.

«رودریگز» در این رابطه اذعان داشت: «راخوی» با دخالت‌هایش در امور ونزوئلا به طور وقیحانه‌ای قوانین حقوق بین الملل را نقض می‌کند؛ سیاست‌های مداخله جویانه وی به معنای توهین به شآن و منزلت ونزوئلایی هاست و در تقابل با ابتدایی‌ترین قوانین هم زیستی حاکم بر روابط دو کشور متمدن قرار دارد.

«ایسآ بوهورکز» سفیر ونزوئلا در اسپانیا روز گذشته بار دیگر از دولت اسپانیا خواست که دست از استفاده ابزاری از ونزوئلا برای حل مشکلات سیاسی و حکومت داری در این کشور بردارد.

وی در ادامه اظهارات «راخوی» را مداخله‌جویانه، نژادپرستانه و استعمارگرانه خواند.

سفیر ونزوئلا در اسپانیا پس از جلسه‌ای که از سوی وزارت امور خارجه و همکاری اسپانیا برگزار شد، گفت: بارها بر لزوم احترام دولت اسپانیا به مسائل و امور داخلی ونزوئلا تاکید کرده و خواستار عدم استفاده ابرازی دولت این کشور از ونزوئلا برای حل مشکلات سیاسی و حکومتداری این کشور شده‌ایم.

«بوهورکز» همچنین افزود که وضعیت دموکراسی در ونزوئلا همواره مورد انتقاد مقامات رسمی برخی از کشورها واقع می‌شود؛ کشورهایی نظیر اسپانیا با اعلام این‌که خواستار تبدیل ونزوئلا به کشوری آزاد و دموکرات هستند و با زیر سوال بردن ماهیت دموکراتیک نهادهای ونزوئلا، وجود دموکراسی در این کشور آمریکای جنوبی را رد می‌کنند؛ آن‌ها اعلام می‌کنند که ونزوئلا کشوری دیکتاتوری است در حالی که فراموش کرده‌اند که دولت کنونی ونزوئلا و رئیس جمهوری فعلی کشور از سوی مردم این کشور انتخاب شد‌ه‌اند.

دولت ونزوئلا در ماه دسامبر (آذر) نیز از اظهارات مداخله‌جویانه وزیر امور خارجه اسپانیا در مورد انتخابات مجلس این کشور آمریکای جنوبی انتقاد کرد؛ انتخابات مجلس ونزوئلا در 6 دسامبر (15 آذر) برگزار شد و به پیروزی اپوزیسیون این کشور ختم شد.

از سوی دیگر «ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا نیز چندی پیش وضعیت سیاسی و اقتصادی ونزوئلا را نامناسب توصیف کرد و خواستار تبدیل این کشور آمریکای جنوبی به کشوری آزاد و دموکرات شد.

وی در این رابطه به تصمیمات اخیر «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا مبنی بر اعلام وضعیت اضطراری اقتصادی در این کشور اشاره کرد.

«دلسی رودریگز» وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز اظهارات مداخله‌جویانه «خوزه مانوئل گارسیا مارگایو» همتای اسپانیایی خود مبنی بر احتمال بروز بحران بنیادین در ونزوئلا را محکوم کرد و از وی خواست که در امور داخلی این کشور آمریکای جنوبی دخالت نکند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول