اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

انتخابات مجلس ونزوئلا، پایانی بر کشمکش اپوزیسیون و شورای ملی انتخابات

رسانه ونزوئلایی «تله‌سور» گزارش داد: اکنون که اپوزیسیون ونزوئلا در انتخابات مجلس این کشور به پیروزی دست یافته است، راستگرایان ونزوئلایی شورای ملی انتخابات این کشور را به رسمیت می‌شناسند.

انتخابات مجلس ونزوئلا، پایانی بر کشمکش اپوزیسیون و شورای ملی انتخابات

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، ونزوئلا روز گذشته شاهد برگزاری انتخابات مجلس این کشور آمریکای جنوبی بود تا بدین طریق اعضای این مجلس برای 5 سال آینده مشخص شوند.

براساس اعلام نتایج صورت گرفته از سوی شورای ملی انتخابات ونزوئلا، حزب راستگرای «هیئت اتحاد دموکراتیک» موفق به کسب 99 کرسی از 167 کرسی مجلس ملی این کشور شد و حزب حاکم «سوسیالیست متحد ونزوئلا» نیز 46 کرسی این مجلس را از آن خود کرد.

این نتایج که حاصل شمارش 96.03 درصد آراء اخذ شده در انتخابات مجلس ونزوئلا می‌باشد، نشان می‌دهد که هنوز تکلیف 22 کرسی این مجلس مشخص نشده است.

از سال 1998 (1377) تا سال 2015، 20 انتخابات مختلف در ونزوئلا برگزار شده است و ونزوئلایی‌ها با آزادی کامل نمایندگان خود در سمت‌های مختلف را انتخاب کرده‌اند.

از آن سال تاکنون اپوزیسیون ونزوئلا در موقعیت‌های مختلفی مخالفت خود با شورای ملی انتخابات این کشور را نشان داده است اما در انتخابات اخیر راستگرایان ونزوئلایی نتایج اعلام شده از سوی این شورا، که نشان از برتری آنان بر حزب حاکم داشت را به راحتی پذیرفتند.

انتخابات ریاست جمهوری در 6 دسامبر 1998

در انتخابات ریاست جمهوری 6 دسامبر 1998 (15 آذر 1377) در ونزوئلا، «هوگو چاوز» با کسب 56.20 درصد آراء و با فاصله 1 میلیون رأی از نزدیکترین رقیب خود به عنوان ریاست جمهوری ونزوئلا دست یافت.

پس از اعلام نتایج این انتخابات، اپوزیسیون ونزوئلا سخنی از بروز تقلب در انتخابات ریاست جمهوری به میان نیاورد چراکه انتخابات ریاست جمهوری آن سال در چارچوب سیستم انتخاباتی همین گروه برگزار شد و راستگرایان ونزوئلایی پس از انتخاب «هوگو چاوز» از قدرت کنار گذاشته شدند.

همه پرسی قانون اساسی در 15 دسامبر 1999

در 15 دسامبر 1999 (24 آذر 1378) مجلس مؤسسان ونزوئلا قانون اساسی این کشور را به همه‌پرسی عمومی گذاشت؛ اقدامی که با مخالفت شدید اعضای اپوزیسیون این کشور مواجه شد.

انتخاب عنوان «جمهوری بولیواری ونزوئلا» یکی از موارد اصلی انتقادات راستگرایان ونزوئلایی بود، به صورتی که آنان این انتخاب را یک بوالهوسی از سوی رئیس‌جمهور کشور خواندند.

برخی از سران اپوزیسیون ونزوئلا از جمله «اریکه کاپریلس رادونسکی»، «انریکه مندوزا»، «انریکه سالاس رومر»، «لئوپالدو لوپز» و «اوسبالدو آلبارز پاز» بزرگترین مخالفان این همه‌پرسی و تبدیل قانون اساسی قدیم ونزوئلا به قانون اساسی جدید بودند.

اپوزیسیون ونزوئلا در این مورد نیز به توفیقی دست نیافت و در حالی که تلاش می‌کرد این همه‌پرسی را تحریم کند، مردم ونزوئلا به پای صندوق‌های رأی آمدند و 71.78 درصد آنان به گزینه «آری» رأی دادند.

همه پرسی عزل رئیس‌جمهور در سال 2004

در سال 2002 (1381) کودتای صورت گرفته علیه دولت وقت ونزوئلا با شکست مواجه شد و توقف فعالیت‌های نفتی این کشور اپوزیسیون را بر آن داشت که به استناد یکی از بندهای موجود در قانون اساسی ونزوئلا، عزل رئیس‌جمهور این کشور را به همه‌پرسی بگذارد.

در 15 آگوست 2004 (25 مرداد 1383) این همه‌پرسی با سوال «آیا شما با عزل رئیس‌جمهور «چاوز» موافق هستید؟» برگزار شد و 56.1 درصد شرکت‌کنندگان به گزینه «خیر» و 40.64 درصد آنان نیز به گزینه «آری» رأی دادند.

هماهنگ‌کننده دموکراتیک ونزوئلا که در آن زمان هدایت اپوزیسیون این کشور را بر عهده داشت، نتایج اعلام شده از سوی شورای انتخابات را به رسمیت نشناخت.

راست‌گرایان ونزوئلایی در این رابطه ادعا کردند که 59.4 درصد آراء در این همه‌پرسی به نفع آنان صادر شده و این افراد چاره‌ای به جز دفاع از رأی مردم ندارند.

«راموس آلوپ» یکی از سران اپوزیسیون ونزوئلا در این راستا خاطرنشان کرد: شورای ملی انتخابات ونزوئلا به دستور رئیس‌جمهور این کشور دست به یک تقلب عظیم زده است و ما اخطار می‌دهیم که دولت ونزوئلا از همین لحظه آماده افشاگری اپوزیسیون از طریق شواهد و مدارک باشد.

انتخابات مجلس در دسامبر سال 2005

در 4 دسامبر سال 2005 (13 آذر 1384) مردم ونزوئلا برای انتخاب 167 نماینده مجلس این کشور به پای صندوق‌های رأی رفتند.

6 روز قبل از برگزاری این انتخابات، حزب «اقدام دموکراتیک» تصمیم گرفت که با ادعای عدم اعتماد به شورای ملی انتخابات، از انتخابات مجلس ونزوئلا کناره‌گیری کند.

حزب «پروژه ونزوئلا» نیز با اتخاذ موضعی مشابه، اعلام کرد: از آنجایی که شورای ملی انتخابات ونزوئلا حداقل شرایط لازم برای تضمین سلامت آراء را به وجود نیاورده و احتمال تقلب در این انتخابات بسیار زیاد است، از شرکت در این رأی‌گیری کناره‌گیری می‌کند.

همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی در سال 2009

رئیس‌جمهور وقت ونزوئلا در ماه دسامبر سال 2008 (آذر 1387) با اعلام اینکه اپوزیسیون به دنبال بی‌ثبات‌سازی کشور از طریق کودتای انتخاباتی است، تصمیم گرفت برای رفع محدودیت‌های موجود در قانون اساسی ونزوئلا در زمینه مشاغل دولتی، دست به برگزاری یک همه‌پرسی بزند.

با برگزاری این همه‌پرسی، 55 درصد شرکت‌کنندگان به گزینه «آری» رأی دادند و اپوزیسیون ونزوئلا که از این موضوع بسیار خشمگین بود نیز اعلام کرد: این اقدام خلاف قانون و خلاف دموکراسی دولت ونزوئلا را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد کرد.

در آن زمان راست‌گرایان ونزوئلایی برای رد نتایج این همه‌پرسی و بی‌اعتبار کردن شورای ملی انتخابات این کشور از اساتید دانشگاهی استفاده کردند؛ اساتید مذکور با حضور در دادگاه عالی ونزوئلا شهادت دادند که برگزاری این همه‌پرسی فاقد عدالت، شفافیت و مدیریت بی‌طرفانه بوده است.

انتخابات مجلس در سپتامبر 2010

در 26 سپتامبر 2010 (4 مهر 1389) انتخابات مجلس ونزوئلا برگزار شد و براساس رأی مردم 98 کرسی این مجلس در اختیار حزب حاکم و 67 کرسی دیگر نیز در اختیار اپوزیسیون ونزوئلا قرار گرفت.

اپوزیسیون ونزوئلا در واکنش به این نتایج اعلام شده از سوی شورای ملی انتخابات کشور، بار دیگر از بروز تقلب در انتخابات سخن گفت.

«تیبیسای لوسنا» رئیس شورای ملی انتخابات ونزوئلا در این رابطه عنوان کرد: این کاملا عادی است که شکست‌خوردگان در یک انتخابات از بروز تقلب در آن سخن بگویند؛ آنها می‌توانند تمامی مدارکی که نشان می‌دهد در انتخابات مجلس ونزوئلا تقلبی رخ داده است را ارائه کنند اما متأسفانه تمامی این اظهارات و شکایات تنها در رسانه‌ها مطرح می‌شوند.

انتخابات ریاست جمهوری در سال 2012

در روزهای آغازین ماه آگوست سال 2012 (مرداد 1391)، «هوگو چاوز» رئیس‌جمهور وقت ونزوئلا از مبارزه‌ای برای بی‌اعتبار کردن شورای ملی انتخابات این کشور خبر داد و اعلام کرد: اپوزیسیون ونزوئلا آماده است تا در صورت پیروزی بولیواری‌ها در انتخابات ریاست جمهوری، ادعای خود مبنی بر بروز تقلب را مجددا مطرح کند.

«چاوز» در همان زمان عنوان کرد: لازم است که برنامه‌های بی‌ثبات‌کننده اپوزیسیون ونزوئلا خنثی شوند چراکه در پشت پرده این اقدامات، راست‌گرایان آرزو دارند که شورای امنیت سازمان ملل وارد کشور شود و اتفاقی که در لیبی رخ داد، در ونزوئلا نیز رخ دهد.

«اسکار اسچمل» رئیس مؤسسه نظرسنجی «اینترلاسز» در این رابطه تصریح کرد: چند مرتبه تاکنون پس از برگزاری یک انتخابات در ونزوئلا وازه تقلب به گوش خورده است؟ من گمان می‌کنم که از سال 1998 تاکنون ونزوئلا بارها این واژه را شنیده و از آن سال تاکنون در معرض برنامه‌های بی‌ثبات‌کننده قرار داشته است.

وی افزود: اپوزیسیون ونزوئلا یک مبارزه بی‌اعتبار‌کننده علیه مؤسسه ما به راه انداخته است چراکه ما به استناد مطالعات خود، حقایق موجود را افشا می‌کنیم؛ ما همچنان معتقدیم که براساس مطالعات صورت گرفته «هوگو چاوز» پیروز انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در سال 2012 خواهد بود.

انتخابات ریاست جمهوری در سال 2013

پس از درگذشت «هوگو چاوز» در 5 مارس 2013 (15 اسفند 1391)، ونزوئلا با برگزاری یک انتخابات زودهنگام در 14 آوریل 2013 (25 فروردین 1392) رئیس‌جمهور جدید خود را شناخت.

در این انتخابات «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور فعلی ونزوئلا با کسب 50.61 درصد آراء از «انریکه کاپریلس رادونسکی» رقیب راست‌گرای خود که موفق به کسب 49.12 درصد آراء شده بود، پیشی گرفت.

پس از برگزاری این انتخابات اپوزیسیون ونزوئلا بار دیگر ادعای خود مبنی بر بروز تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را مطرح کرد و از مراجع انتخاباتی کشور خواست تا تحت نظارت نمایندگان احزاب شرکت‌کننده، آراء اخذ شده را بار دیگر شمارش کنند.

«کاپریلس» در این رابطه تصریح کرد: ما از شورای ملی انتخابات ونزوئلا می‌خواهیم درب تمامی صندوق‌های رأی را بگشاید و آراء مردم ونزوئلا را یکی یکی شمارش کند؛ ونزوئلایی‌ها شایسته احترام هستند.

عدم پذیرش نتایج این انتخابات از سوی اپوزیسیون ونزوئلا و حمله به شورای ملی انتخابات این کشور، صحنه‌های خشونت‌آمیزی از سوی اپوزیسیون این کشور به وجود آورد که در نهایت منجر به کشته شدن 12 نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر از مردم ونزوئلا شد و به ساختمان‌های حزب «سوسیالیست متحد ونزوئلا» و همچنین ادارات دولتی خسارات فراوانی وارد شد.

انتخابات مجلس در سال 2015

انتخابات مجلس ونزوئلا در 6 دسامبر 2015 (15 آذر 1394) برگزار شد و براساس اعلام شورای ملی انتخابات این کشور 99 کرسی از 167 کرسی این مجلس به دست اپوزیسیون ونزوئلا افتاده است و حزب حاکم نیز موفق به کسب 46 کرسی شده است.

اندکی پس از اعلام این نتایج، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا نتایج انتخابات مجلس این کشور را به رسمت شناخت و عنوان کرد: ما نتایج انتخابات مجلس را مشاهده کردیم و با همین نتایج مخالف به سوی شما آمده‌ایم تا نشان دهیم که در ونزوئلا دموکراسی پیروز واقعی است.

وی در ادامه از مردم ونزوئلا خواست که بار دیگر دست به حماسه آفرینی بزنند و با این مبارزه جدید مقابله کنند.

با وجود اینکه پیش از برگزاری انتخابات مجلس ونزوئلا، اپوزیسیون این کشور از امضای تعهدنامه به رسمیت شناختن نتایج این انتخابات امتناع ورزید، انتظار می‌رود که راست‌گرایان ونزوئلایی این بار با توجه به کسب نتیجه مطلوب خود، شورای ملی انتخابات ونزوئلا و نتایج اعلام شده از سوی این شورا را به رسمیت بشناسند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول