اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

خواجوی در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد

الگوهای مناسب برای توسعه فرهنگ قرآنی/حکومت‌ها راه عمل به قرآن را هموار کنند

استاد پیشکسوت قرآن کریم با اشاره به اینکه هر فعالیتی که با آیات قرآن و سیره بزرگان دین مطابقت داشته باشد می‌تواند الگویی برای فعالیت‌های قرآنی باشد، گفت: حکومت‌ها باید راه عمل به قرآن را هموار کنند.

الگوهای مناسب برای توسعه فرهنگ قرآنی/حکومت‌ها راه عمل به قرآن را هموار کنند

«محمد خواجوی» استاد پیشکسوت قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با بیان اینکه برای شاخص‌بندی فعالیت‌های قرآنی باید ابتدای معنای آن را درک کرد، گفت: برای شاخص‌ می‌توان دو معنی در نظر گرفت؛ یکی سرمشق و معیاری که فعالیت‌ها با آن ارزیابی می‌شود و دیگر می‌توان از شاخص به عنوان ممتاز یاد کرد.

آیات قرآن الگویی برای رسیدن به سعادت است

وی با اشاره به اینکه قرآن کتابی ممتاز است، افزود: مسلمانان چه افرادی که با دل و جان به اسلام اعتقاد دارند و به دستورات قرآن عمل می‌کنند و چه افرادی که تنها نام مسلمان را با خود یدک می‌کشند، معتقدند که قرآن ممتاز و برتر از سایر کتاب‌های ادیان است.

خواجوی با بیان اینکه انسان زمانی به تکامل می‌رسد که بر اساس شاخص‌های دینی عمل کند، گفت: آیات قرآن برای راهیابی به سعادت یک شاخص و الگو است بنابراین ما باید بر اساس کلام وحی عمل کنیم چرا که خداوند در قرآن برنامه کاملی به ما داده است.

این استاد پیشکسوت قرآن کریم با اشاره به اینکه هر کاری باید مطابق با شاخص‌های قرآنی انجام شود، خاطر نشان کرد: هر کدام از آیات شاخصی برای فعالیت است به طوری که آیاتی که ویژگی دشمنان را تعریف می‌کند برای ما پند و اندرزی است که می‌تواند نحوه برخورد با دشمنان را مشخص کند؛ این الگوها و شاخص‌هایی برای مسلمان است.

چگونه مسابقات قرآن می‌تواند شاخصی برای فعالیت‌های قرآنی باشد؟

وی با بیان اینکه برخی الگوها موجب ارتقای فعالیت‌های قرآنی می‌شود، گفت: به طور مثال مسابقات قرآن نقش مهمی در توسعه فرهنگ قرآنی دارد و می‌تواند شاخصی برای توسعه فرهنگ دینی باشد اما نحوه برگزاری آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

خواجوی افزود: اگر مسابقات قرآن با انگیزه الهی و مطابق با سیره پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) و توصیه بزرگان دین انجام شود می‌تواند اثرگذار باشد و به عنوان شاخصی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی آن را ترویج داد؛ در غیر این صورت مسابقات نه تنها الگویی مناسب برای توسعه فرهنگ قرآنی نیست بلکه می‌تواند ما را از اهداف متعالی دور کند.

این استاد پیشکسوت قرآن کریم با بیان اینکه هر فعالیتی که با آیات قرآن و سیره بزرگان دین مطابقت داشته باشد می‌تواند الگویی برای فعالیت‌های قرآنی باشد، خاطر نشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات شایسته‌ای انجام شد؛ ما در اوایل انقلاب نیاز به آشنایی با الفاظ و ظاهر دین داشتیم و باید حجاب و الگوهای دینی را به مردم معرفی می‌کردیم که این اتفاق هم افتاد و مردم با آموزه‌های قرآنی آشنا شدند.

حکومت‌ها باید راه عمل به قرآن را هموار کنند

وی با اشاره به اینکه در دهه دوم پیروزی انقلاب اسلامی اقداماتی برای فضاسازی دینی در جامعه صورت گرفت، افزود: در آن برهه مسابقات قرآن توسعه یافت و افراد با عمق قرآن کریم به ویژه فلسفه احکام و دستورات دینی آشنا شدند و پس از آن مفاهیم و تفسیر قرآن کریم مورد توجه قرار گرفت.

خواجوی با بیان اینکه حکومت‌ها باید راه عمل به قرآن را هموار کنند، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره تأکید داشتند که مردم باید عامل به قرآن باشند که در این راستا نهادهای قرآنی به ویژه شورای توسعه فرهنگ قرآنی وظیفه سنگینی دارند به طوری مسئولان این نهادها باید بیش از دیگران عامل به قرآن باشند تا فرهنگ قرآنی در جامعه متجلی و ارزش‌های دینی احیا شود.

فرهنگ قرآنی در قالب‌های ملموس به مردم عرضه شود

این قاری بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه فرهنگ قرآنی باید در قالب‌های ملموس به مردم عرضه شود، خاطر نشان کرد: هم‌اکنون تنها حافظان و قاریان قرآن به عنوان اعضای جامعه قرآنی شناخته می‌شوند اما ما برای توسعه فرهنگ قرآنی و عمل کردن به شاخص‌های دینی باید به مفسران، اساتید حوزه و دانشگاه نیز توجه کنیم چرا که آن‌ها نیز به مبلغ فرهنگ دینی و از اعضای جامعه قرآنی هستند.

وی با انتقاد از اینکه فعالیت‌های قرآنی در جای خود قرار ندارند، گفت: اگر چه قاریان، حافظان و تمامی اعضای جامعه قرآنی با عمل به دستورات قرآن کریم نزد خداوند متعال جایگاه ویژه‌ای دارند اما باید قطعات پازل قرآنی برای توسعه فرهنگ قرآن و عترت کنار هم چیده شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول